Andningslarm - Bra eller onödigt?
Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?
Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?
Jaha, Pallas, så då är det något fel på min kropps instinkter? Jag som samsov och inte vaknade i tid. Då ska du inte ha några som helst skydd till dina barn om du har sådana instinkter.
Mirva: Har jag sagt det? Jag har berättat hur det var för oss. Jag är hemskt ledsen att du miste din son, men du är inte den enda som förlorat barn. Jag har också gjort det och ser det som en del av livet. Jag har väl haft tur med de barn jag har i livet och är tacksam för det, men aldrig att jag skulle offra hela vår harmoniska tillvaro för att ta in något i mitt hem som skulle göra mig sjuk. Använd tio larm om du vill, men få mig inte att framstå som en dålig mamma för att jag inte gör det!
Pallas, varför sjutton hade ni då larm på neonatalen om ni nu är så instinktiva? Jag ska då inte ha bilbarnstol för jag känner på mig om det ska hända en olycka.
Nä, nu får det vara nog! Jag har väl aldrig påstått att du är en dålig mamma. Men jag blir arg när du skrävlar om dina kroppsinstinkter, det framställer mig som en dålig mamma som inte vaknade i tid.
Mirva: För att på neonatalen fick vi inte styra alls, men hade vi fått det hade vi valt larm. På NEO. Hemma skulle det bara gjort mig sjuk av oro, därför valde vi bort det. Jag tycker bara du gör dig löjlig nu. Jag berättar om hur jag känner inför larm och du häcklar om bilstolar? Jag tycker det är ganska respektlöst om jag skall vara ärlig.
Mirva: Jag skrävlar inte om mina instinkter, jag berättar om hur det var för oss när våra barn fick långa apnéer.
Mirva: Förstår du inte att jag lever med vetskapen om att om vi inte hade vaknat så kunde de ha dött?
För det andra tänker jag inte ha tio larm. Spisskydd och annat liknande är jag ytterst tveksam till.
Mirva: Ja, vi måste alla göra våra bedömningar. Jag ber om ursäkt om jag sårat dig, det var absolut inte min mening. Det jag blir så trött på är att det så ofta antyds att man inte älskar barnen om man inte har larm, för om man gjorde det så skulle man göra verkligen allt som står i ens makt för att minimera varenda risk. Vi har som sagt valt bort larm, däremot har vi barnsäkrat spisen, ytterdörren, medicinskåpet, toaletterna osv. Helt enkelt för att våra barn är sådana personligheter att det behövs.
Vadå häcklar om bilbarnstolar, det är herre jösse mig samma sak. Ja, du skriver att du inte behöver larm för att du litar till dina instinkter. Det betyder att jag inte har några eftersom min son dog och inte vaknade.
Att du inte vill ha ett larm det är helt ok för mig. Men att prata om instinkter... Vem är det som gör sig löjlig här om inte du?