Andningslarm - Bra eller onödigt?
Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?
Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?
För mig låter detta så konstigt med den där nervositeten med att ha andningslarm. Varför blir då inte föräldrar nervösa av att ha bilbarnstol, brandlarm och andra säkerhetslösningar?
Mirva: För min del har det att göra med den fruktansvärda tiden på neonatalen, alla larm och oron för vår alldeles för tidigt födda bebis.
Jag förstår inte riktigt heller det där med att larm gör en mer nervös.
Eller jag förstår lite. När jag skaffat det låg jag vaken i början eftersom jag var så rädd ATT det skulle larma.
Men larmar det så har jag en chans iallafall. Det har jag inte om han slutar andras kl 2 på natten och jag bara sover vidare....
Men alla är vi ju olika
Jag kommer aldrig välja bort något(larmet) som KAN rädda min son från att dö i PSD.
Vi samsover och de gånger barnen haft apnéer har vi båda vaknat. Så jag litar på min kropps instinkter.
Ja kanske man märker det lättare om man samsover ja....
Jag tänkte mig in i vår situation där Jakob sover i eget rum...
Pallas, en apnè är ett andningsstopp med pulsfall som klassas till förstadium till PSD. Det tror jag inte hörs och skulle ni nu höra att barnet kippar efter syre och är illblått så hade ni inte somnat om.
Kanske pratar du om vanliga andningsuppehåll som alla bebisar har i ca 10-13 sekunder?
Löööv: Nej, jag pratar om riktiga apnéer, dock inte så att de var blåa. Det handlar inte heller om att höra att de har andningsstopp, det är en annan slags förbindelse som jag inte kan förklara. Vi kände att det var något fel och instinkterna tog över.
Och trots det så får ni fortfarande ha barnet hemma utanför sjukhuset och utan larm. Konstigt. Men det är era barn och ni gör ju vad ni vill med dom .
Löööv: De är 1½ och 2½ nu och mår utmärkt.
Skönt . Sömnapneer eller?