• Anonym

Jag är så rädd för att dö!

Jag valde att lägga det under depression men jag är inte deprimerad!

Saken är den att jag tänker ofta på döden! Är rädd för att dö, tänker otäcka tankar speciellt på kvällarna när jag ligger och ska sova..
    Har tre barn och jag är så rädd för att jag ska bli sjuk eller råka ut för en olycka och lämna mina älskade barn utan mig!! Lämna min man..
    Blir tårögd av att skriva det här för det är så känsligt för mig!
    Jag är så himla rädd och tänker på det ofta. Jag vet att man inte ska tänka på såna här saker utan leva i nuet och inte oroa sig men tankarna kommer ändå..

Min faster dog 38 år gammal och hennes 2 barn blev utan mamma...
    En av min sons gamla dagiskompis mamma dog (hon var nog bara lite över 30) och barnen var 4 och 1 år tror jag.. Det är så tragiskt och jag är rädd för att det ska likadant för mina barn.. Jag vill ju finnas här för dom resten av deras liv ju...

Jag är verkligen livrädd för att bli sjuk och dö eller råka ut för en olycka och dö!!!
    Jag försöker att inte tänka på det, att vara glad att jag lever nu och så vidare men jag kan inte rå för att dom där jävla tankarna kommer då och då!

Vad ska jag göra? Jag mår ju inte bra av att gå omkring och oroa mig för döden..
    Psykolog skriver säkert nån men känner mig inte så upplagd för att blotta hela min själ för en psykolog.. Jag vet att man inte behöver vara totalt sjuk i huvudet för att behöva prata med en psykolog men jag vill inte.. Dessutom kostar det väl bara massa pengar.. Jag är annars en otroligt öppen människa så skulle jag gå till en psykolog så skulle jag förmodligen öppna mig som en bok och det har jag ingen lust med. Och så skulle jag bara sitta där och gråta när vi pratar om det här!

Är det vanligt att man är rädd så här som jag? Om du är likadan som jag, lyckas du få bort tankarna? Hur isåfall?

Jag vill inte tänka på det här mer men jag har hela mitt liv varit väldigt rädd för döden..
    Jag vill leva i nuet, inte oroa mig... men hur ska jag lyckas med det?

Någon som har bra råd att ge?

• Svar på tråden Jag är så rädd för att dö!
  • Anonym (nattmara)
    Villhabäbis: Tack för de orden. Nu lyckades jag somna till slut. Fick sovit 4 timmar och var helt slut i förmiddags, men mår betydligt bättre nu.

Nu kommer det förhoppningsvis att dröja nån månad tills det händer igen! Så kommer säkert sova som en liten spädgris i natt!
  • Anonym (ledsen mor)
    Anonym skrev 2007-01-04 12:17:03 följande:
     Och det måste vara himla jobbigt för er partner att ha nån som tänker så himla negativt om allt. Jag hade inte orkat om min sambo höll på så.
     Och du anar inte hur jobbigt det är för personen som känner så här!Fundersam
    Anonym skrev 2007-01-04 12:17:03 följande:
    Och vi ska alla samma väg vandra i slutet ändå....
    Jag vet inte hur det är med er andra, men denna mening avskyr jag. (Inget ont mot just Anonym nu!)
  • Anonym (nattmara)
    Anonym (ledsen mor): Avskyr också den frasen!!!

Men det beror nog på att mitt första barn "vandradew iväg innan vi han lära känna henne....(PSD  i magen vecka 40+2)
  • Anonym (nattmara)

Usch vad jag stavar illa idag (dags att lämna datorn?)

Skulle stå: Mitt första barn "vandrade iväg" innan vi hann lära känna henne

• Anonym (ledsen mor)
    nattmara: Åh nej, vad ledsen jag blir att höra det! Ja, man kan ju tycka att hon kunde fått vara med här hos "oss" först...!

Min mamma förlorade ett barn vid förlossningen. Min farmor tyckte att "jamen, han har det ju bra nu". Klen tröst!Skrikandes Mamma var nära att smocka till henne, har hon berättat.
    Sorry, lite OT!

Beklagar er stora förlust! Kram!
  • Marie4barn
    Kunde varit jag själv som skrev det..................kusligt:)
    Min mamma gick bort när jag var 15 år....min bror 7 år....
    och min lillasyster 2 år.......
    vi har klarat oss bra......men förstår dig till fullo..tänker oxå på det dagligen....
    jobbigt som fan....suck:)
    (¯`·.*.·Älskar mina kottar·.*.·´¯)
  • Anonym (medsyster)

Det verkar vara väldigt svårt för de som aldrig känner av den här oron att förstå oss. Om det bara vore att välja att sluta oroa sig skulle ingen av oss sitta här och skriva. Som några skrivit tidigare så är detta tvångstankar och det är oerhört svårt att sluta med. Det är därför man kan behöva gå i terapi. Tips som "Skärp dig" hjälper tyvärr inte, även om man verkligen måste säga det till sig själv emellanåt. Men visst, både vi med ångest och våra partners lider nog av detta.

Måste vara underbart att bara kunna leva här och nu, det är mitt mål och min dröm.

• Anonym

TS, jag har aldrig sagt att jag tror du skiter i dina barn. Men jag menar bara att de tankarna och tid det tar att sitta och oroa sig för att dö kan man ägna åt något bättre? Tycker inte du det med?!

Och din mening; Grattis till dig att du inte är rädd och lyckas vara förnuftigare än vi andra...

Jag är glad att jag inte är rädd för nåt jag inte vet nåt om och kan styra över, men förnuftigare än alla andra? Menar du att du tycker att dina tankar är bra för dig själv och andra? Det lät så ironiskt mot mig på nåt sätt.

Jag tycker det är tråkigt att du ska uppfatta mitt inlägg som du gör, jag menade bara väl och trodde den här tråden var till för att du skulle få lite råd och tips om hur du kan få bort dina tankar. Men ärligt talat känns det mest som om alla tycker era tankar är normala och spär på ännu mer. Så vem vet, det kanske är mig det är fel på som inte har rädsla över döden och det oförutsädda.

• Anonym (ledsen mor)

Nää, Anonym, var glad över att du inte oroar dig för det du inte vet något om! Önskar att jag också var sådan, helt och hållet! Det är ju det som egentligen är det enda förnuftiga! Cool
    Så om jag pratar för mig själv så är då jag tacksam över inlägg från personer som inte är drabbade, som kan ge sin syn på saken!

Och jag är verkligen tacksam över att ha en man som orkat med mig och depressionen jag haft! Det har ju inte varit lätt alla gånger för honom heller!

• Anonym

Vad bra! För jag skriver endast för att hjälpa, inte att stjälpa.

Det går att bli av tvångstankar, bara man vill själv!

• Anonym (ledsen mor)

Ja, det förstår jag att du gör!

OM jag vill bli av med dem! Jobbar stenhårt på det! Och har gjort det de senaste 1,5 åren.
    De duger ju inget till!

• Agge Agnetha

Jag har också känt rädsla för att dö.
    När jag var ung och min döttrar var små var det jätte jobbigt.
    Nu är dom vuxna och jag är inte lika rädd för att dö.
    Men läs gärna böckerna som medsyster rekomenderade med Anna kover
    Så kommer det säkert att kännas lite bättre.
    Och att gå till psykolog är i bland en bra lösning på sitt problem.
    För det är du som bästämer hur du vill jobba med ditt problem hos psykologen.
    Hon får betalt för att hjälpa till i sitt jobb.
    Är man inte nöjd,så har man rätt att helt änkelt byta.
    Det blev långdraget medelande.
    Lycka till med allt kramar Agnetha.

Svar på tråden Jag är så rädd för att dö!