• pucken

Födda 80-85 som Längtar efter knodd! (Del. 8)

Jag tar mig friheten att starta en ny tråd då den gamla stängts! Sorry om någon annan hunnit starta en ny.

De gamla trådarna
    Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m2701901.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m3701347.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m4944276.html

Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m6189521.html

Del 5:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m8349465.html

Del 6:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m10454579.html

En tråd för oss födda 1980 -85 som längtar "ihjäl" oss efter barn, planerar barn, (väntar barn, har barn)! Och vill dela tankar och funderingar med andra!

Alla är välkommna både vi som varit med sen starten och ni som är nya som vill komma in i gemenskapen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-31 21:46:38:
    haha ivrig som jag är glömde jag ju förra tråden =)

del 7
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m12873891-1280.html

• Svar på tråden Födda 80-85 som Längtar efter knodd! (Del. 8)
  • Fru Indosaurie

fast det beror ju på hur dyr bil man köper, hur mkt man tankar och vad försäkringen blir..
    vi bor i sthlm, äger en bil med turbo och är unga = svindyr försäkring.
    Sen tog vi billånet på 5 år för att slippa dras med det i 10 för då är bilens värde ändå nästan nere på 0
    Sen tankar vi en tank i månaden.

• Melisabeth

JA vi är ju inte lastgamla heller iofs =)
    Lika dyrt som i Sholm lär det väl inte vara, men vi räknas iaf som stad

Vad kostade bilen då?
    Jag tänker skall man ha bil vill man ju inte ha världens rishög som bara kostar massa reparationer - men samtidigt så vill man ju kanske i dagsläget inte slänga ut onödigt mkt på en bil heller =)

Men jag tror att kontentan är att om A får jobb på lämpligt avstånd och med kommunikationer, så är bil bekvämt, men inte nödvändigt. Är ju billigare och lättare att åka ner på kusten med bil tex - men det gör man ju inte så ofta så... =)

Vi har ju billigt och bra handling inom gångavstånd iaf - en bra sak =)

v 25 - Ella är väntad 4 maj =)
  • MallaMojs

Verkar som om att man kan ansöka om att få betala 5% av sin inkomst...har iaf beställt en sån blankett, men jag antar att det är just det som de 9000 är

• Fru Indosaurie

Mel
    hm ja vad kostade bilen? 79 000 och vi prutade till 75 000, vi tog lån på 60 000 tror jag. Lånet ligger som sagt på 5 år och vi betalar 1350 i månaden ungefär beroende på hur räntan rör sig.
    680 kr kostar helförsäkringen (den kostade 750 från början) och en tank går på 600 ungefär.
    Skatten kostar 1700/år och besiktningen 300/år.
    Sen tillkommer service (nästan 5000kr var 10-15 000:e mil eller nåt) och eventuella reparationer, nya däck ibland (ca 4000) och sånt.
    Bilen har inte haft ett fel sen vi köpte den, förutom tändstiften och det är ju förbrukningsvara, sen lyckades vi ladda ur batteriet en gång

oj, lååångt utlägg om den saken

• Melisabeth

Fru - JO men det är ju det som är så bra... man kan få insikt i saker som man inte själv vet om genom andras erfarenheter =)

• Fru Indosaurie

haha ja *blundar hårt* & ändå går jag och drömmer om en sprillans ny bil..
    Freds föräldrar kör toyota och dom ska köpa ny bil nu, på nåt avtal där man får en ny bil var 3:e år, men man betalar alltid samma summa per månad. Vet inte riktigt hur det funkar.
    Sen ringde pappa och sa att dom också ska köpa ny..

• Melisabeth

Haha, jo Anders far började prata om att han skulle köpa ny efterom det hade gått hål på oljefitret i hans.. ÄR ju fixat nu men han tyckte att bilen började bli "besvärlig" därför.. så 3 år verkar det som den får bo där, sedan kommer en ny in...

Skulle ju inte ha ngt emot den, men det skulle ju kosta multum verkligen.. tyvärr =)

Ny bil vart 3 år låter rätt trevligt annars =)

Svar på tråden Födda 80-85 som Längtar efter knodd! (Del. 8)