• 3 barnsmamman

Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)

Jag har rökt i 18 år, ca 1 pkt om dagen.
    Jag vill och har velat sluta röka läänge men har inte hittat "rätt tillfälle". Det finns inga "rätta tillfällen".
    Så jag tänkte att, nä....jag får bara göra det!

Så berättade en kompis för mig om Chimpax, ett nytt rökläkemedel som nyss har blivit lancerat på marknaden.
    Fine, det låter som "min" grej. Jag behöver hjälp!
    Jag ringer till vårdcentralen och får prata med en sköterska och hon förklarade att "rökläkarn" kommer först nästa vecka på onsdag (idag).
    Idag ringde den läkarn till mig och erbjöd mig att få vara med i en sluta-röka-grupp. Men då sa jag att jag va intresserad av att börja äta Champix som jag har hört talas om och har läst en massa om på internet.
    Nä, dom ger vi inte ut här ännu, läkarna vet alldeles för lite om det fortfarande, men framåt vår.
    Men då började hon: man kan inte ta en tablett och tro att man bara slutat röka, man måste faktiskt ha en vilja också. Å så fort man slutat med tabletterna så börjar man röka igen.
    -jo, jag förstår det , sa jag. Men jag vill sluta röka och vill ha den här hjälpen.
    Jag fick förklara att jag inte lyckats sluta röka tidigare, att jag rökt sen jag va 12, att jag röker 1 paket om dagen och att jag tycker det kan bli en skön skjuts på vägen att ta hjälpmedel. Jag hade ju inte tagit kontakt med sjukvården om jag inte hade velat sluta röka.
    Nja, men om du vill sluta röka så undrade hon varför jag inte bara slutade röka då för?
    VA!! För att det är svårt.
    Det är en process,jag kopplar av med cigg. Det är mitt sätt att pausa från vardagen. Jag vet inte vad jag ska ta vägen utan att få ta en cigg i min pause.
    När jag dricker kaffe, när jag pratar i telefon, när jag umgås, när jag är ensam, när jag är glad och när jag är ledsen.
    Eller när jag bara kopplar av.

Jag vet inte hur man gör allt det här utan en cigg. Jag vet banne mig inte. Slipper man då det värsta röksuget med Champix under tiden man hittar nya sätt att hantera, att leva under dom här situationerna så är det ju helt underbart för MIG!
    Varför kan man inte ta till hjälpmedel utan att bli ifrågasatt för?
    Är inte rökningen en av våra största folksjukdomar?
    Borde inte sjukvården hoppa jämnfota av glädje när det ringer folk som vill sluta röka och till och med ÄR BERÄDD att ta till mediciner?
    För mig är det inte bara att äta medicin som om ingneting har hänt. Jag har stor respekt för medicin och tar bara i nödfall, vilket är ytterst sällan. För mig, att fatta det här beslutet är verkligen att visa att JAG VILL!

Det känns som om jag måste bevisa för sjukvården att jag tycker att det ÄR SVÅRT och att jag faktiskt vill sluta röka ÄNDÅ!

Nu har jag kontaktat en kompis mamma som skrivit ut det här till mig, hon är läkare.
    Jag ville egentligen ha kontakt med sjukvården på min ort. Men redan i förra veckan förstod jag att det skulle bli svårt.
    Så jag försökte ligga steget före genom att få ut dom i förra veckan. Så jag har påbörjat behandlingen. Å det går bra. Och jag är ytterst glad att jag har den här kontakten. Det tråkiga är att jag inte har henne på samma ort som mig.

Ok, jag kan förstå att man inte ger ut mediciner som läkarna inte vet tillräckligt mycket om. Där är jag med. Men, vad jag tycker är helt överdjävligt är att man ifrågasätter en person som vill sluta röka.
    Jag är 30 år och jag vet vad som passar mig. Vad jag kan och inte kan.
    Hon ville jag skulle gå med i en sluta-rök-grupp. Det är inte riktigt min grej, dessutom har jag väldigt lite tid till det.
    Jag kommer inte hinna i min redan så stressiga vardag.
    Jag sa inte det, för då skulle väl det se ut som om jag inte ville sluta röka. Så jag sa ok, jag kommer ner och hämtar broschyrer. (det gör jag inte)

Jag känner 2 personer som har slutat röka med Cyban. Helt underbart! Utan det hade dom inte klarat det! Säger dom själva. Jag tycker absolut att det är värt det OM MAN VILL SLUTA RÖKA.

Jag har ätit Champix i 6 dagar, från 1 paket cigg om dagen så har jag gått å dratt med 2 paket under dom här dagarna, det är fortfarande inte slut. Jag slutar röka utan att jag själv märker det.
    Jag har 6 cigg kvar.. Tänker inte köpa fler. Behöver inte det heller. Man ska sluta röka mellan dag 8 och dag 14 står det i bruksanvisningen. Jag kommer att sluta imorn.

Nu kan jag fokusera på att göra annat i mina röksituationer istället för att genomlida ett förbannat röksug.
    För jag har knappt det nu. Jag jobbar med att inte röka när jag pratar i telefon, glad, ledsen, stressad osv...
    Ni rökare förstår nog vad jag menar.
    Hoppas jag!

Ville bara skriva av mig, mitt humör är inte det bästa nu heller... Så jag kanske överreagerar!
    Eller?

• Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)
  • Sophilina 83

Vill bara ge dig en stor applåd för att du tagit detta enorma beslutet och att du har viljan o motivationen!!
    Jag slutade röka för drygt ett år sen, visserligen utan hjälp, men fy satan i gatan så hemsk jag var!

Jag kan hålla med dig om att läkarens ifrågasättande var lite väl i underkant, om dom inte skriver ut detta läkemedel så borde dom ge digg några alternativ, inte bara en sluta röka grupp, det visste du ju säkert innan att det fanns, o hade du velat gå i en sån så hade du väl själv sagt det?
    Nej, dom borde, precis som du sj skriver, blivit själaglada över ditt samtal o peppat o stöttat dig istället för att ifrågasätta!

Jag önskar dig all lycka till, du är stark!!!

KRAM o god fortsättning!!

• 3 barnsmamman

Tack! Uppmuntran behövs nu när man ska skiljas från sin "bästis".

Vad kul att höra att du lyckats sluta röka! GRATTIS!

• Sophilina 83

Ja, visst är det så, du behöver all uppmuntran du kan få nu! Likaså en MASSA beröm
    Stå på dig o var envis, även om röksuget kommar som ett brev på posten ett tag framöver, så tyckte jag ändå att man blev "van" vid att INTE röka rätt fort, tur att vi människor funkar så!

Kram!!

• 3 barnsmamman

Oj, vad glad jag blir! Tänk vad lite rara ord kan göra för humöret..=)

• hönapöna2

Jag har också beställt champix och ska börja med dom snart...(längtar och är livrädd samtidigt:) Läkaren undrade om jag provat att sluta förut och eftersom jag provat det mesta (div nikotinläkemedel, sluta-röka-grupp, akupunktur mmmm....) så fick jag dom utskrivna direkt. Jag tror att det var därför det gick lätt i alla fall. Det är ju starka tabletter och man ska väl ta till dom som en sista utväg, när inget annat hjälper, det är så dom menar tror jag.
    Är nyfiken hur det går för dig! Det låter som att det går bra och att du redan har tappat röksuget, är det så? Eller kämpar du? Är det svårt?
    Förresten, frågade du aldrig om zyban? Dom har ju har ju funnits längre.
    Lycka till! Berätta hur det går!

• 3 barnsmamman

Anledningen till att jag inte va/är lika intresserad av cyban är att dom här ska vara ännu mer effektiva. Ska jag hoppa på nåt, så ville jag att det skulle vara dom här.

Jo, jag förstår läkaren på sätt och vis. Men ändå inte. Det är farligare att röka och är man villig att sluta så ska man följa upp dom så fort som bara är möjligt. Inte ifrågasätta.
    Att vilja sluta röka går ju i vågor..

Ja, tabetterna är minst sagt starka. Jag mådde inte så bra dom första dagarna. Va trött å hade huvudvärk. Rätt känslig blev jag också. Röksuget släppte ganska omgående. Jag fattade det inte först. Det va när jag upptäckte att det inte gick åt några cigg här hemma. Jag började med dom i Torsdags kväll. På lördagen drack jag vin å brukar röka en hel del då, mest hela tiden. Men jag röke 3 cigg på hela kvällen. Gick mest ut å rökte för att man va van vid det.
    Jag är inte särskilt röksugen. Inte alls faktiskt.
    Jag har bara några cigg kvar. Så jag tar min sista cigg idag.. Det är dag 6 på kartan. Man ska sluta enligt anvisningarna mellan dag 8 och dag 14. Jag kan lätt sluta innan.
    Jag förstår din oro, man tror det kommer att bli en stor saknad. Det blir det också. Men ändå inte.Man saknar att inte vara röksugen på nåt sätt. Man är inte riktigt röksugen.
    Nu gäller det bara att hitta sätt att fylla ut den tiden man valt att röka på med nåt annat.
    Man blir nästan lite irreterad över att inte vara röksugen, ser ingen vits med att gå ut å röka... Tja, det är ingen ide liksom.
    Det är ändå inte gott.
    Man får inte ut nåt av det helt enkelt.
    Innan du vet ordet av är inte ciggen så viktigt längre. Tycker att det här va ett sätt som pasasade mig hittills. Biverkningarna va tunga i början. Det är först igår som jag börjar känna igen mig själv ordentligt. Det går ju som sagt över.

Nä, det är faktiskt inte svårt. Jag kämpar inte direkt... Det har la vart humöret, men eftersom röksuget uteblir så är det lättare.

När ska du få dina tabletter?

• 3 barnsmamman

Måste tillägga också, eller förtydliga att jag har inte slutat röka ÄN!
    Så vi får se hur det känns när jag VET att det inte finns några cigg att tillgå. Det är ju den mentala biten som är tuff.
    Idag är dom förmodligen slut och jag kommer nog att återkomma till det.

• hönapöna2

Låter ganska positivt, eller väldigt positivt att röksuget nästan är helt borta! Så snabb! Hoppas det funkar lika bra för mig. Är biverkningarna borta nu? Är det första gången du slutar?
    Har du läst allan carrs bok? Jag läste och slutade med hjälp av den för ca ett år sen, började dock igen efter 2 månader tyvärr av olika anledningar. Jag tycker ändå att han skriver mycket bra saker om den mentala biten. Han får en att inse att det verkligen inte finns något positivt med rökningen. Jag insåg tex att icke-rökare faktiskt inte går och lider och är röksugna hela tiden...som jag på något konstigt sätt hade fått för mig. Dock fick jag aldrig den där "totala insiket och upplevelsen" som han pratade om skulle komma. Vissa måste läsa boken många gånger för att helt fatta. Tex jag. men jag ska inte prata mer om den boken ifall du inte läst den.
    Jag läser dina inlägg med stort intresse! Skriv av dig! Jag lyssnar.
    Förresten den här kommentaren du skrev är underbar: "Man blir nästan lite irreterad över att inte vara röksugen". Den låter nog högst märklig för en icke-rökare, men jag förstår vad du menar! tror jag:)

Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)