• 3 barnsmamman

Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)

Jag har rökt i 18 år, ca 1 pkt om dagen.
    Jag vill och har velat sluta röka läänge men har inte hittat "rätt tillfälle". Det finns inga "rätta tillfällen".
    Så jag tänkte att, nä....jag får bara göra det!

Så berättade en kompis för mig om Chimpax, ett nytt rökläkemedel som nyss har blivit lancerat på marknaden.
    Fine, det låter som "min" grej. Jag behöver hjälp!
    Jag ringer till vårdcentralen och får prata med en sköterska och hon förklarade att "rökläkarn" kommer först nästa vecka på onsdag (idag).
    Idag ringde den läkarn till mig och erbjöd mig att få vara med i en sluta-röka-grupp. Men då sa jag att jag va intresserad av att börja äta Champix som jag har hört talas om och har läst en massa om på internet.
    Nä, dom ger vi inte ut här ännu, läkarna vet alldeles för lite om det fortfarande, men framåt vår.
    Men då började hon: man kan inte ta en tablett och tro att man bara slutat röka, man måste faktiskt ha en vilja också. Å så fort man slutat med tabletterna så börjar man röka igen.
    -jo, jag förstår det , sa jag. Men jag vill sluta röka och vill ha den här hjälpen.
    Jag fick förklara att jag inte lyckats sluta röka tidigare, att jag rökt sen jag va 12, att jag röker 1 paket om dagen och att jag tycker det kan bli en skön skjuts på vägen att ta hjälpmedel. Jag hade ju inte tagit kontakt med sjukvården om jag inte hade velat sluta röka.
    Nja, men om du vill sluta röka så undrade hon varför jag inte bara slutade röka då för?
    VA!! För att det är svårt.
    Det är en process,jag kopplar av med cigg. Det är mitt sätt att pausa från vardagen. Jag vet inte vad jag ska ta vägen utan att få ta en cigg i min pause.
    När jag dricker kaffe, när jag pratar i telefon, när jag umgås, när jag är ensam, när jag är glad och när jag är ledsen.
    Eller när jag bara kopplar av.

Jag vet inte hur man gör allt det här utan en cigg. Jag vet banne mig inte. Slipper man då det värsta röksuget med Champix under tiden man hittar nya sätt att hantera, att leva under dom här situationerna så är det ju helt underbart för MIG!
    Varför kan man inte ta till hjälpmedel utan att bli ifrågasatt för?
    Är inte rökningen en av våra största folksjukdomar?
    Borde inte sjukvården hoppa jämnfota av glädje när det ringer folk som vill sluta röka och till och med ÄR BERÄDD att ta till mediciner?
    För mig är det inte bara att äta medicin som om ingneting har hänt. Jag har stor respekt för medicin och tar bara i nödfall, vilket är ytterst sällan. För mig, att fatta det här beslutet är verkligen att visa att JAG VILL!

Det känns som om jag måste bevisa för sjukvården att jag tycker att det ÄR SVÅRT och att jag faktiskt vill sluta röka ÄNDÅ!

Nu har jag kontaktat en kompis mamma som skrivit ut det här till mig, hon är läkare.
    Jag ville egentligen ha kontakt med sjukvården på min ort. Men redan i förra veckan förstod jag att det skulle bli svårt.
    Så jag försökte ligga steget före genom att få ut dom i förra veckan. Så jag har påbörjat behandlingen. Å det går bra. Och jag är ytterst glad att jag har den här kontakten. Det tråkiga är att jag inte har henne på samma ort som mig.

Ok, jag kan förstå att man inte ger ut mediciner som läkarna inte vet tillräckligt mycket om. Där är jag med. Men, vad jag tycker är helt överdjävligt är att man ifrågasätter en person som vill sluta röka.
    Jag är 30 år och jag vet vad som passar mig. Vad jag kan och inte kan.
    Hon ville jag skulle gå med i en sluta-rök-grupp. Det är inte riktigt min grej, dessutom har jag väldigt lite tid till det.
    Jag kommer inte hinna i min redan så stressiga vardag.
    Jag sa inte det, för då skulle väl det se ut som om jag inte ville sluta röka. Så jag sa ok, jag kommer ner och hämtar broschyrer. (det gör jag inte)

Jag känner 2 personer som har slutat röka med Cyban. Helt underbart! Utan det hade dom inte klarat det! Säger dom själva. Jag tycker absolut att det är värt det OM MAN VILL SLUTA RÖKA.

Jag har ätit Champix i 6 dagar, från 1 paket cigg om dagen så har jag gått å dratt med 2 paket under dom här dagarna, det är fortfarande inte slut. Jag slutar röka utan att jag själv märker det.
    Jag har 6 cigg kvar.. Tänker inte köpa fler. Behöver inte det heller. Man ska sluta röka mellan dag 8 och dag 14 står det i bruksanvisningen. Jag kommer att sluta imorn.

Nu kan jag fokusera på att göra annat i mina röksituationer istället för att genomlida ett förbannat röksug.
    För jag har knappt det nu. Jag jobbar med att inte röka när jag pratar i telefon, glad, ledsen, stressad osv...
    Ni rökare förstår nog vad jag menar.
    Hoppas jag!

Ville bara skriva av mig, mitt humör är inte det bästa nu heller... Så jag kanske överreagerar!
    Eller?

• Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)
  • 3 barnsmamman

Det va några timmar sen nu som jag tog min sista cigg. Jag har hamnat i en massa röksituationer sen dess-och det ÄR jobbigt.
    Men inte om man VET att det bara är hjärnan som spelar en ett spratt. Det går snabbt över kände jag. Så fort jag tänker på nåt annat så va det liksom borta. Det handlar mycket om "tänket" kring att röka.
    Just nu har jag inte det fysiska behovet. Det hade jag i alla fall inte när det fortfarande fanns ciggisar kvar och det borde inte finnas nåt sånt behov nu bara för att det inte finns cigg. Det är bara den mentala biten.
    Jag vet att jag inte får nåt tillbaka i form av kick. Jag har alltid gett upp mitt sluta-röka när jag blivit röksugen. Har inte klarat att stå emot suget. Men hittills så tror jag inte att jag kommer att falla på det. Jag har bestämt mig för att förbli rökfri efter den här behandlingen.

Biverkningarna känns som borta nu på medicinen. Jag mår bra igen - sköönt! Men jag är inte ens uppe i den högsta dosen ännu. Det är jag först på dag 8.
    Man trappar liksom upp medicineringen.

Den boken verkar intressant. Har aldrig hört talas om den...hmm..kanske får läsa den någon gång.
    Tack för att du orkar läsa mina inlägg. Det kommer nog bli en hel massa. Med upp och nergångar. För det är NU jag har slutat.
    Det är bra att vi kan stötta varandra.

• hönapöna2

hm, vad är det som är jobbigt? Tankarna? Det var dom som jag tyckte var värst. Att jag aldrig kunde sluta tänka på ciggen...vad tänker du?
    Ett av allen carrs råd: börja aldrig tvivla när du ändå vet att du fattat rätt beslut. Det var nog det jag föll på. "kanske var det fel tillfälle just nu när allt i min omgivning inte är perfekt", "kanske det är bättre att sluta nån annan gång", "kanske kan jag ändå ta en enda liten cigg" - jag letade febrilt och hittade till slut en person som hade fått ett återfall men ändå klarade sig...och det använde jag som argument till att ta en cigg och sen blev det svårare igen och jag fick liksom börja om från början och sen var det kört. förrädiskt...
    Försök tänk på det positiva när det blir svårt. Det jag ser som mest positivt är att få vara fri. fri från beroendet och att slippa vara trött jämt och känna mig som en inrökt sill.

• 3 barnsmamman

Jo, det e tankarna. Det sitter i huvet!
    Jag vill liksom "gå ut å ta en cigg" bra mycket oftare nu än jag kände när jag fortfarande hade cigg och "fick" röka.
    Men nej. Jag försöker inte hitta anledningar till att röka. Jag vill verkligen inte.
    Men jag förstår vad du menar när du skriver det. För det är så jag alltid har tänkt tidigare.

Jag är lite dubbel just nu. Ena stunden känns som om ingenting. Och i andra stunden som om det hääär blir tufft.
    Jag vet att IMORN blir det bättre.
    Då börjar ju dagen UTAN cigg. Det har den inte gjort idag.

Ja, jag håller med. Att få bli FRI och slippa vara en sån SLAV under dessa pinnar.
    Jag tycker det luktar äckligt, det ser ofräscht ut.
    Jag ser fram emot att få bättre kondis.
    Då ska jag på nästa projekt. Så man har ju en hel del att se fram emot...

• red chilli

Bra att du ska sluta röka! Jag slutade röka för två månader sen med hjälp av allen carr´s bok. Det som gjorde störst intryck på mig var när han skrev att "varje gång du fimpar en cigarett är du rökfri". Kändes mycket lättare att sluta när jag såg mig själv som icke-rökare redan första dagen. Är aldrig röksugen nu längre men i början när suget kom smygande så så tänkte jag "tjoho, jag är icke-rökare" och på nåt sätt så klarade jag faktiskt av att inte ta det där hemska första blosset. Nu har även min kompis slutat röka tack vara boken så jag rekomenderar alla att läsa den. Funkar det inte så gör det ju inte så mycket men lyckas man är det värt hur mycket som helst.

Lycka till!!

• 3 barnsmamman

men oj!

Tja, jag får ta å läsa den boken!

• hönapöna2

3 barnsmamman: Hur går det?
    red chilli: Bra gjort! Grattis! Fick du den där upplevelsen som allen talade om "uppenbarelsens ögonblick" :) eller vad det var..? Jag fick ju aldrig det och gick hela tiden och väntade på det (fast man inte skulle, försökte låta bli). Även om jag tyckte boken var väldigt bra och vill rekommendera den så tror jag inte att poletten helt föll ner för mig. Bl a det du skriver: "Det som gjorde störst intryck på mig var när han skrev att "varje gång du fimpar en cigarett är du rökfri". " Jag får inget direkt intryck alls av det. Kan du förklara? Jag borde kanske läsa boken några gånger till (har läst den 2 gånger) men nu är min plan att ta champix-medicinen och ha boken som stöd. Jag vet att det egentligen går emot hela iden med boken. Om man verkligen har fattat den så förstår man att man verkligen inte behöver något. Att det kanske bara gör det svårare när man tror att man behöver något. Jag förstår det men ändå inte...

• 3 barnsmamman

Tja, det går upp och ner...
    Men det går allt!!
    Jag drömde imorse, innan jag vaknade att jag hittade en cigg och att jag rökte, haha...precis då kom min sambo å väckte mig. Shit, vad grinig jag blev.
    Gött att han har sånt överseende.

Men jag tycker allt att det går bra, jätte bra. Det är ju inte så att jag inte är röksugen. För det är jag. Men det griper bara tag om mig små kora stunder. Jag har lyckats avleda tankarna och jag är framför allt på gott humör.
    Det är nog helt och hållet champix förtjänst. Har haft lite smått huvudvärk idag också, inte så farligt. Lite grann bara.
    Det är väl abstinensen.

Jag kan säga så här att tabletterna gör att man orkar leva, står ut. Jag tror mitt rökstopp hade vart bra mycket tyngre och ett sjuhelvetiskt humör utan tabletterna. Jag tror ärligt talat att jag hade rökt igen inom kort. För det går verkligen bra även om det inte är helt smärtfritt.
    Nu slutade jag innan man ska sluta enligt förpackningens bikapsedel. Dag 6.
    Egentligen e jag uppe på högsta dosen imorgon, dag 8 och det är då man ska sluta, hade kanske underlättat om jag inte vore så ivrig. Jag hade kanske sluppit dom här slängarna av röksug som jag får nu..
    Men men..jag överlever.
    Jag börjar bli lite stolt över mig själv - JAG HAR SLUTAT RÖKA!!!

Jag har druckit kaffe och jag har pratat lääänge i telefon UTAN att röka!!
    E sååå stolt!!

• hönapöna2

*avundsjuk* :) lyckliga du som är rökfri!!
    Det där med drömmarna, det stod att man kunde konstiga drömmar som biverkningar.
    Hur har du gjort de andra gångerna du slutat? hjälpmedel? hur länge har du lyckats?

• 3 barnsmamman

Tja, nikotintuggummi, plåster, eller bara försökt att dra ut på nästa cigg... Det har inte gått helt bra...*skäms*

Tja, jag har också läst om dessa konstiga drömmarna, det hade jag första natten. Em helskum dröm. Jag brujar inte drömma så ofta. Men det va bara den natten. Sen dess har jag sovit som en stock.
    Och imorse då när jag drömde att jag tog en god cigg...hehehe...

Under tiden jag har ätit dom här tabletterna så har ju inga cigg varit goda, jag har mest rökt för att köra slut dom.
    Men den sista jag tog igår vid 15-tiden. DEN VA GOOD!
    Och den minns jag, alltför väl!
    Snacka om att hjärnan spelar en massa spratt! hehehe
    Måste tänka på nåt annat.... Nu... Ska städa, å duscha hämta barnen på dagis. Fokusera på nåt som inte har med ciggen att göra!!

Förresten!! Snart e ju du med rökfri!!
    Ska bli intressant att följa dig i det och ge dig en massa stöd!!

• hönapöna2

och du, det där med "bästis"...vad är det egentligen för en kompis som gör att man mår dåligt och sakta men säkert försöker ta livet av en...? en skitkompis skulle jag säja :)

Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)