Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)
Jag har rökt i 18 år, ca 1 pkt om dagen.
Jag vill och har velat sluta röka läänge men har inte hittat "rätt tillfälle". Det finns inga "rätta tillfällen".
Så jag tänkte att, nä....jag får bara göra det!
Så berättade en kompis för mig om Chimpax, ett nytt rökläkemedel som nyss har blivit lancerat på marknaden.
Fine, det låter som "min" grej. Jag behöver hjälp!
Jag ringer till vårdcentralen och får prata med en sköterska och hon förklarade att "rökläkarn" kommer först nästa vecka på onsdag (idag).
Idag ringde den läkarn till mig och erbjöd mig att få vara med i en sluta-röka-grupp. Men då sa jag att jag va intresserad av att börja äta Champix som jag har hört talas om och har läst en massa om på internet.
Nä, dom ger vi inte ut här ännu, läkarna vet alldeles för lite om det fortfarande, men framåt vår.
Men då började hon: man kan inte ta en tablett och tro att man bara slutat röka, man måste faktiskt ha en vilja också. Å så fort man slutat med tabletterna så börjar man röka igen.
-jo, jag förstår det , sa jag. Men jag vill sluta röka och vill ha den här hjälpen.
Jag fick förklara att jag inte lyckats sluta röka tidigare, att jag rökt sen jag va 12, att jag röker 1 paket om dagen och att jag tycker det kan bli en skön skjuts på vägen att ta hjälpmedel. Jag hade ju inte tagit kontakt med sjukvården om jag inte hade velat sluta röka.
Nja, men om du vill sluta röka så undrade hon varför jag inte bara slutade röka då för?
VA!! För att det är svårt.
Det är en process,jag kopplar av med cigg. Det är mitt sätt att pausa från vardagen. Jag vet inte vad jag ska ta vägen utan att få ta en cigg i min pause.
När jag dricker kaffe, när jag pratar i telefon, när jag umgås, när jag är ensam, när jag är glad och när jag är ledsen.
Eller när jag bara kopplar av.
Jag vet inte hur man gör allt det här utan en cigg. Jag vet banne mig inte. Slipper man då det värsta röksuget med Champix under tiden man hittar nya sätt att hantera, att leva under dom här situationerna så är det ju helt underbart för MIG!
Varför kan man inte ta till hjälpmedel utan att bli ifrågasatt för?
Är inte rökningen en av våra största folksjukdomar?
Borde inte sjukvården hoppa jämnfota av glädje när det ringer folk som vill sluta röka och till och med ÄR BERÄDD att ta till mediciner?
För mig är det inte bara att äta medicin som om ingneting har hänt. Jag har stor respekt för medicin och tar bara i nödfall, vilket är ytterst sällan. För mig, att fatta det här beslutet är verkligen att visa att JAG VILL!
Det känns som om jag måste bevisa för sjukvården att jag tycker att det ÄR SVÅRT och att jag faktiskt vill sluta röka ÄNDÅ!
Nu har jag kontaktat en kompis mamma som skrivit ut det här till mig, hon är läkare.
Jag ville egentligen ha kontakt med sjukvården på min ort. Men redan i förra veckan förstod jag att det skulle bli svårt.
Så jag försökte ligga steget före genom att få ut dom i förra veckan. Så jag har påbörjat behandlingen. Å det går bra. Och jag är ytterst glad att jag har den här kontakten. Det tråkiga är att jag inte har henne på samma ort som mig.
Ok, jag kan förstå att man inte ger ut mediciner som läkarna inte vet tillräckligt mycket om. Där är jag med. Men, vad jag tycker är helt överdjävligt är att man ifrågasätter en person som vill sluta röka.
Jag är 30 år och jag vet vad som passar mig. Vad jag kan och inte kan.
Hon ville jag skulle gå med i en sluta-rök-grupp. Det är inte riktigt min grej, dessutom har jag väldigt lite tid till det.
Jag kommer inte hinna i min redan så stressiga vardag.
Jag sa inte det, för då skulle väl det se ut som om jag inte ville sluta röka. Så jag sa ok, jag kommer ner och hämtar broschyrer. (det gör jag inte)
Jag känner 2 personer som har slutat röka med Cyban. Helt underbart! Utan det hade dom inte klarat det! Säger dom själva. Jag tycker absolut att det är värt det OM MAN VILL SLUTA RÖKA.
Jag har ätit Champix i 6 dagar, från 1 paket cigg om dagen så har jag gått å dratt med 2 paket under dom här dagarna, det är fortfarande inte slut. Jag slutar röka utan att jag själv märker det.
Jag har 6 cigg kvar.. Tänker inte köpa fler. Behöver inte det heller. Man ska sluta röka mellan dag 8 och dag 14 står det i bruksanvisningen. Jag kommer att sluta imorn.
Nu kan jag fokusera på att göra annat i mina röksituationer istället för att genomlida ett förbannat röksug.
För jag har knappt det nu. Jag jobbar med att inte röka när jag pratar i telefon, glad, ledsen, stressad osv...
Ni rökare förstår nog vad jag menar.
Hoppas jag!
Ville bara skriva av mig, mitt humör är inte det bästa nu heller... Så jag kanske överreagerar!
Eller?