• 3 barnsmamman

Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)

Jag har rökt i 18 år, ca 1 pkt om dagen.
    Jag vill och har velat sluta röka läänge men har inte hittat "rätt tillfälle". Det finns inga "rätta tillfällen".
    Så jag tänkte att, nä....jag får bara göra det!

Så berättade en kompis för mig om Chimpax, ett nytt rökläkemedel som nyss har blivit lancerat på marknaden.
    Fine, det låter som "min" grej. Jag behöver hjälp!
    Jag ringer till vårdcentralen och får prata med en sköterska och hon förklarade att "rökläkarn" kommer först nästa vecka på onsdag (idag).
    Idag ringde den läkarn till mig och erbjöd mig att få vara med i en sluta-röka-grupp. Men då sa jag att jag va intresserad av att börja äta Champix som jag har hört talas om och har läst en massa om på internet.
    Nä, dom ger vi inte ut här ännu, läkarna vet alldeles för lite om det fortfarande, men framåt vår.
    Men då började hon: man kan inte ta en tablett och tro att man bara slutat röka, man måste faktiskt ha en vilja också. Å så fort man slutat med tabletterna så börjar man röka igen.
    -jo, jag förstår det , sa jag. Men jag vill sluta röka och vill ha den här hjälpen.
    Jag fick förklara att jag inte lyckats sluta röka tidigare, att jag rökt sen jag va 12, att jag röker 1 paket om dagen och att jag tycker det kan bli en skön skjuts på vägen att ta hjälpmedel. Jag hade ju inte tagit kontakt med sjukvården om jag inte hade velat sluta röka.
    Nja, men om du vill sluta röka så undrade hon varför jag inte bara slutade röka då för?
    VA!! För att det är svårt.
    Det är en process,jag kopplar av med cigg. Det är mitt sätt att pausa från vardagen. Jag vet inte vad jag ska ta vägen utan att få ta en cigg i min pause.
    När jag dricker kaffe, när jag pratar i telefon, när jag umgås, när jag är ensam, när jag är glad och när jag är ledsen.
    Eller när jag bara kopplar av.

Jag vet inte hur man gör allt det här utan en cigg. Jag vet banne mig inte. Slipper man då det värsta röksuget med Champix under tiden man hittar nya sätt att hantera, att leva under dom här situationerna så är det ju helt underbart för MIG!
    Varför kan man inte ta till hjälpmedel utan att bli ifrågasatt för?
    Är inte rökningen en av våra största folksjukdomar?
    Borde inte sjukvården hoppa jämnfota av glädje när det ringer folk som vill sluta röka och till och med ÄR BERÄDD att ta till mediciner?
    För mig är det inte bara att äta medicin som om ingneting har hänt. Jag har stor respekt för medicin och tar bara i nödfall, vilket är ytterst sällan. För mig, att fatta det här beslutet är verkligen att visa att JAG VILL!

Det känns som om jag måste bevisa för sjukvården att jag tycker att det ÄR SVÅRT och att jag faktiskt vill sluta röka ÄNDÅ!

Nu har jag kontaktat en kompis mamma som skrivit ut det här till mig, hon är läkare.
    Jag ville egentligen ha kontakt med sjukvården på min ort. Men redan i förra veckan förstod jag att det skulle bli svårt.
    Så jag försökte ligga steget före genom att få ut dom i förra veckan. Så jag har påbörjat behandlingen. Å det går bra. Och jag är ytterst glad att jag har den här kontakten. Det tråkiga är att jag inte har henne på samma ort som mig.

Ok, jag kan förstå att man inte ger ut mediciner som läkarna inte vet tillräckligt mycket om. Där är jag med. Men, vad jag tycker är helt överdjävligt är att man ifrågasätter en person som vill sluta röka.
    Jag är 30 år och jag vet vad som passar mig. Vad jag kan och inte kan.
    Hon ville jag skulle gå med i en sluta-rök-grupp. Det är inte riktigt min grej, dessutom har jag väldigt lite tid till det.
    Jag kommer inte hinna i min redan så stressiga vardag.
    Jag sa inte det, för då skulle väl det se ut som om jag inte ville sluta röka. Så jag sa ok, jag kommer ner och hämtar broschyrer. (det gör jag inte)

Jag känner 2 personer som har slutat röka med Cyban. Helt underbart! Utan det hade dom inte klarat det! Säger dom själva. Jag tycker absolut att det är värt det OM MAN VILL SLUTA RÖKA.

Jag har ätit Champix i 6 dagar, från 1 paket cigg om dagen så har jag gått å dratt med 2 paket under dom här dagarna, det är fortfarande inte slut. Jag slutar röka utan att jag själv märker det.
    Jag har 6 cigg kvar.. Tänker inte köpa fler. Behöver inte det heller. Man ska sluta röka mellan dag 8 och dag 14 står det i bruksanvisningen. Jag kommer att sluta imorn.

Nu kan jag fokusera på att göra annat i mina röksituationer istället för att genomlida ett förbannat röksug.
    För jag har knappt det nu. Jag jobbar med att inte röka när jag pratar i telefon, glad, ledsen, stressad osv...
    Ni rökare förstår nog vad jag menar.
    Hoppas jag!

Ville bara skriva av mig, mitt humör är inte det bästa nu heller... Så jag kanske överreagerar!
    Eller?

• Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)
  • alexix

ska hålla ut , men detta e så jävla jobbigt!!

E de värt att ta dom tabletterna som du har?

• 3 barnsmamman

Ja, dom har hjälpt en hel del får jag säga. Men dom har en hel del biverkningar.
    Jag trodde jag hade tagit mig igenom dom men nu har jag inte sovit på 4 nätter. Och inatt va värst. Jag va uppe till 5 och gick upp klockan 7. Nä, jag pallar inte med det,
    Om du läser hela tråden så ser du mina upp och ner gångar på vägen.
    Ena dagen känns bra för att i nästa kännas mindre bra.
    I början fick jag ett väldigt ostabilt humör och va väldigt trött. Men detta vände och jag har blivt på ett väldigt bra humör, jämnt humör å så glad. Trots röksuget. För det kom, när mina cigg väl va slut. Men humöret va allt på topp.
    Och överpigg. Jag kan inte sova! Blir ju alldeles tokig.
    Förstoppning har jag också problem med.
    Vet du, jag tycker tabletterna är bra. Dom har hjälpt mig. Men nu tänker jag avbryta behandlingen genom att trappa ner på dom och ändå klara det här på egen hand. Jag har ju gjort det värsta. Jag kan säga att dom 4 första dagarna har varit värst!

• Kennel

Dag 9 som rökfri...

Imorse gick vi en skön prommis på 2½ km.
    nästan hemma igen,blev jag för första gng utsatt för rökdoft!

jag kunde inte hjälpa det,bara drog in doften så njutningsfullt.
    dumma kropp,bara suger åt sig så fort den fick chansen!

det är ju kroppen som är svag,inte jag,för jag blev inte det minsta röksugen.

vi var på stan idag oxå och jag såg folk röka överallt och jag kände bara BLÄ!,när jag tittade på dem.

har haft hemskt ont i magen de senaste dagarna och det beror ju på att jag inte längre kan dricka kaffe.
    kaffet var det som fick min mage att fungera ordentligt.
    nu är jag mest hård i magen och inget hjälper...

sen gör det ju såklart inte saken bättre av att både maken och jag gluftsar i oss choklad,godis,chips etc hela tiden.

gjorde en hallon-marängtårta igår.en stor,i långpanna.den kommer nog att vara slut innan natten...

ja,magen mår ju inte prima av allt socker och fett,men vad kan man göra åt det just nu?!

snart är de första 2 veckorna över och då kan man lägga ner godiset lite och förhoppningsvis kunna börja dricka lite kaffe igen.för magens skull om inte för att det är sååå gott med kaffe.

just nu är det ju ingen som peppar en att låta bli gottan heller,eftersom både jag och maken slutat med nikotin.

men ngt substitut måste man ju ha.

vi är iallafall duktiga och promenerar.
    maken har vart duktig iallafall,men nu när jullovet är över för äldste grabben,ska även jag hänga med på prommis varje morgon med lillen i vagnen.

• 3 barnsmamman

Klart man måste ha nåt att hugga tag i när man slutat med nikotinet. Så känner jag med. Dessvärre har jag lätt för att öka i vikt å jag får akta mig ordentligt från det med. Tyvärr.
    Men du Kennel gör ju allt rätt-dessutom promenerar du!
    Det är bara att gratulera och jag blir inspererad att fortsätta när jag hör er som det går så bra för.

• Kennel

Ja,man kan ju faktiskt vara hemskt duktig och ätfrossa på frukt och grönsaker istället.
    det började jag med,men av ngn dum anledning gled jag över till chokladbegär...

är glad att vi är några stycken som har en tråd så här.man peppas verkligen mer av att tala med andra i samma situation.
    jag skulle aldrig låta mig själv vara sämre än ngn av er andra,dvs,jag skulle aldrig ge upp och börja röka igen.

Jag ska från och med nu,sätta upp ett mål...

Dag 100 som rökfri,(och maken snusfri),ska vi unna oss ngt riktigt speciellt.
    Gå ut och äta,bio,ja vad som helst egentligen.

Vad patetiskt det där lät... ngt riktigt speciellt.bio,middag?!!

jo,för oss är det speciellt,då vi aldrig får ngn att ställa upp som barnvakt åt grabbarna,men eftersom det är 91 dagar kvar,kan vi tvinga ngn att boka in sig som vakt åt dem i god tid.He,he!!!

• Kennel

ja,9 april är förresten då vår 100:de dag som nikotinfria.
    synd att det är en måndag,men det är ju som det är...

• ppa

till er alla! DET GÅR ÖVER!!! ni får fin hy, fina tänder, slipper låta hes och vidrig på rösten, mer kondis och ser yngre ut!!! listan kan göras lång..
    HÄRDA UT!!! 1 dag i taget, när röksuget sätter in tänker jag ; bara 20 minuter till och sen är det över. Jag har berättat för alla i min omgivning att jag slutat och hur stolt jag är...de tröttnar nog snart på mig men jag tänker fortsätta tala om för alla hur stolt jag är...
    Jag hejar på er!!! (och på mig själv)

• hönapöna2

"traumat" var bara just det att datorn strulade, grrr
    Jag ska snart börja med tabletterna. Är lite orolig..hur ska det gå...ska jag klara det.
    Det jag hört och till viss del erfarit ang hur länge suget håller i sig är att
    efter t r e dagar har nikotinet gått ur och det allra värsta är över
    efter t r e veckor minskar abstinensen och kommer nu mer sällan
    efter t r e månader känner man sig som en icke-rökare men ska vara lite på sin vakt så man inte lurar sig själv att börja igen
    efter t r e år är man fri!
    men det varierar väl från person till person hur man upplever

• 3 barnsmamman

Det kommer att gå bra.. I slutändan så är det viljan som gör att man kommer att fixa det. Och det har ju du. Eller hur??

Hmmm....min kompis pappa och hans fru slutade röka för 17 år sedan och har fortfarande röksug.
    Jag tror det är nåt vi rökare får lära oss att leva med. Det är väl när äckelkänslorna sätter in som man kanske slipper det där suget. Kan jag tänka mig.

Men det är nog som du säger, det varierar från person till person hur man upplever det!

• 3 barnsmamman

Jag trillade dit idag igen. Jag fick ett oerhört chockartat besked och kunde inte stå emot ciggen som fanns till hands då. En dag som den här va jobbig nog att stå emot dom j-a ciggen. Jag får börja om igen.
    Det är inte det att jag vill börja röka, vara en rökare.
    Kan inte förklara bort min svaghet. Detta är bara ett faktum.
    Imorgon börjar jag om-på nytt. Jag får la traggla det här om och om igen tills jag lyckas helt enkelt.
    Fan vad svag jag e...
    För det är väl egentligen bara det som det handlar om, helt enkelt-svaghet.

Jag hade inga skuldkänslor för några dgr sen, när jag bara tog 1 cigg. men idag har jag rökt fler. Trots att dom inte ens va goa.
    Usch, vad jag skäms.
    Imorgon är 1 ny dag!! Å det är bara att fortsätta...traggla. Varje cigg jag INTE tar är väl positivt... Men det känns så dumt. Alla som har vart aktiva i den här tråden har inte trillat dit som jag, så här tidigt.
    Helt sjukt.

• hönapöna2

oj, vad tråkigt. Det verkar inte vara några mirakelpiller. Du är inte svag men rökning är ett väldigt starkt beroende fysiskt och mentalt. Jag tror att det mentala är det svåraste egentligen, det där att man tror att ciggen hjälper en på olika sätt. Du får prova igen. Om det inte går kan du prova allen carrs metod. Hjälper mot det mentala beroendet. han har kurser också som är ännu mer effektiva än böckerna.

• 3 barnsmamman

Nä, det är inga mirakelpiller det där...
    Det funkar kanske inte likadant på alla. Det som funkar på den ena kanske inte funkar på den andra.. Jag håller på att trappa ner på dom pillrerna med nu. Och så blir det inga mer cigg.
    Jag har inte rökt nåt mer. Men börjar om imorn, med nya tag. Men det är som du säger, det är den mentala biten som är svårast. Som idag, att kunna hantera olika situationer utan att ta till ciggen. Det är ett djupt rotat beteende hos en rökare. I mer än halva mitt liv har jag betett mig så... Det beteendet måste bort.
    Det finns dom som lyckas sluta röka på 1 dag från att ha rökt 40 cigg om dagen i 30 år, jag fattar inte hur dom bär sig åt. Men 1 dag ska jag hitta den hemligheten.

Jag ska allt ta och kolla upp den där boken du pratat om. Den kanske är nåt för mig. Tror du man kan hitta den på adlibris eller nåt?
    Får kolla det imorn...

• Kennel

Dag 11 är snart över och allt går fint.
    har äntligen kunnat börja dra ner på allt godisätande.
    men magen är fortfarande helt paj!

• Kennel

ja,hur går det för allihopa?

jag är inne på dag 19 som rökfri.

• 3 barnsmamman

Hmmm...här har det inte gått alls*skäms*
    Jag ska ta nya tag, men när vet jag inte.

Men fy sjutton vad grymt duktig du e Kennel!!!
    Eloge till dig!!

Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)