• 3 barnsmamman

Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)

Jag har rökt i 18 år, ca 1 pkt om dagen.
    Jag vill och har velat sluta röka läänge men har inte hittat "rätt tillfälle". Det finns inga "rätta tillfällen".
    Så jag tänkte att, nä....jag får bara göra det!

Så berättade en kompis för mig om Chimpax, ett nytt rökläkemedel som nyss har blivit lancerat på marknaden.
    Fine, det låter som "min" grej. Jag behöver hjälp!
    Jag ringer till vårdcentralen och får prata med en sköterska och hon förklarade att "rökläkarn" kommer först nästa vecka på onsdag (idag).
    Idag ringde den läkarn till mig och erbjöd mig att få vara med i en sluta-röka-grupp. Men då sa jag att jag va intresserad av att börja äta Champix som jag har hört talas om och har läst en massa om på internet.
    Nä, dom ger vi inte ut här ännu, läkarna vet alldeles för lite om det fortfarande, men framåt vår.
    Men då började hon: man kan inte ta en tablett och tro att man bara slutat röka, man måste faktiskt ha en vilja också. Å så fort man slutat med tabletterna så börjar man röka igen.
    -jo, jag förstår det , sa jag. Men jag vill sluta röka och vill ha den här hjälpen.
    Jag fick förklara att jag inte lyckats sluta röka tidigare, att jag rökt sen jag va 12, att jag röker 1 paket om dagen och att jag tycker det kan bli en skön skjuts på vägen att ta hjälpmedel. Jag hade ju inte tagit kontakt med sjukvården om jag inte hade velat sluta röka.
    Nja, men om du vill sluta röka så undrade hon varför jag inte bara slutade röka då för?
    VA!! För att det är svårt.
    Det är en process,jag kopplar av med cigg. Det är mitt sätt att pausa från vardagen. Jag vet inte vad jag ska ta vägen utan att få ta en cigg i min pause.
    När jag dricker kaffe, när jag pratar i telefon, när jag umgås, när jag är ensam, när jag är glad och när jag är ledsen.
    Eller när jag bara kopplar av.

Jag vet inte hur man gör allt det här utan en cigg. Jag vet banne mig inte. Slipper man då det värsta röksuget med Champix under tiden man hittar nya sätt att hantera, att leva under dom här situationerna så är det ju helt underbart för MIG!
    Varför kan man inte ta till hjälpmedel utan att bli ifrågasatt för?
    Är inte rökningen en av våra största folksjukdomar?
    Borde inte sjukvården hoppa jämnfota av glädje när det ringer folk som vill sluta röka och till och med ÄR BERÄDD att ta till mediciner?
    För mig är det inte bara att äta medicin som om ingneting har hänt. Jag har stor respekt för medicin och tar bara i nödfall, vilket är ytterst sällan. För mig, att fatta det här beslutet är verkligen att visa att JAG VILL!

Det känns som om jag måste bevisa för sjukvården att jag tycker att det ÄR SVÅRT och att jag faktiskt vill sluta röka ÄNDÅ!

Nu har jag kontaktat en kompis mamma som skrivit ut det här till mig, hon är läkare.
    Jag ville egentligen ha kontakt med sjukvården på min ort. Men redan i förra veckan förstod jag att det skulle bli svårt.
    Så jag försökte ligga steget före genom att få ut dom i förra veckan. Så jag har påbörjat behandlingen. Å det går bra. Och jag är ytterst glad att jag har den här kontakten. Det tråkiga är att jag inte har henne på samma ort som mig.

Ok, jag kan förstå att man inte ger ut mediciner som läkarna inte vet tillräckligt mycket om. Där är jag med. Men, vad jag tycker är helt överdjävligt är att man ifrågasätter en person som vill sluta röka.
    Jag är 30 år och jag vet vad som passar mig. Vad jag kan och inte kan.
    Hon ville jag skulle gå med i en sluta-rök-grupp. Det är inte riktigt min grej, dessutom har jag väldigt lite tid till det.
    Jag kommer inte hinna i min redan så stressiga vardag.
    Jag sa inte det, för då skulle väl det se ut som om jag inte ville sluta röka. Så jag sa ok, jag kommer ner och hämtar broschyrer. (det gör jag inte)

Jag känner 2 personer som har slutat röka med Cyban. Helt underbart! Utan det hade dom inte klarat det! Säger dom själva. Jag tycker absolut att det är värt det OM MAN VILL SLUTA RÖKA.

Jag har ätit Champix i 6 dagar, från 1 paket cigg om dagen så har jag gått å dratt med 2 paket under dom här dagarna, det är fortfarande inte slut. Jag slutar röka utan att jag själv märker det.
    Jag har 6 cigg kvar.. Tänker inte köpa fler. Behöver inte det heller. Man ska sluta röka mellan dag 8 och dag 14 står det i bruksanvisningen. Jag kommer att sluta imorn.

Nu kan jag fokusera på att göra annat i mina röksituationer istället för att genomlida ett förbannat röksug.
    För jag har knappt det nu. Jag jobbar med att inte röka när jag pratar i telefon, glad, ledsen, stressad osv...
    Ni rökare förstår nog vad jag menar.
    Hoppas jag!

Ville bara skriva av mig, mitt humör är inte det bästa nu heller... Så jag kanske överreagerar!
    Eller?

• Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)
  • 3 barnsmamman

Kennel:
    Ok!!
    Gud vad skönt att det går så bra för dig! Men det här med kaffe.
    Jag tänkte att nu, nu får jag lägga ner kaffet om jag slutar röka. Nä, inget kaffe utan cigg.. Det skulle aldrig gå, resonerade jag... När jag slutade så hade jag inget kaffe sug så det va ju bra.
    Men så sa en kompis att PROVA!! Det dämpar faktiskt röksuget, tro det eller ej! Det gjorde det!!
    Det är helt underbart! Det dämpar faktiskt + att jag kunde behålla MITT KAFFE utan att lida alla helvetes kval.
    Nä, jag hade precis ett röksug här, satte på en kopp...å nu så känns det bättre!

Man vet ju själv vad man klarar av och inte, men jag resonerade precis som du. Lycka till och hoppas det går lika bra heeela vägen!

• hönapöna2

Hur går det 3 barnsmamman? Mycket kaffe?

• 3 barnsmamman

Japp, mycket kaffe!!
    Men jag tog en cigg igår...

Jag va hos en kompis, vi fikade.
    Jag va nedrans röksugen hos henne.(trots att hon inte rökte nåt när jag va där för att vara snäll så led jag verkligen) Vi tog en långpromenad med hundarna.. Men röksuget hade tagit plats i huvet å mig.
    Men jag rökte aldrig hos henne.
    Utan först när jag kommit hem och min dotters pappas flickvän va här å lämna av min dotter, som jag fullkomligt flög på hennes cigg Å RÖKTE.
    Efter 5 1/2 dag kunde jag inte stå emot. Men jag rökte bara den och inget mer idag. Och det blir ingen annan dag heller.
    Idag har jag inte ens haft ett röksug, det blev väldigt mycket enklare efter den ciggen.

Så jag har kommit på en ny taktik inför mig själv nu.
    Jag har sagt till mig själv att jag "tar en pause" från ciggen istället för att ha slutat för gott. Det blir inte så defenitivt då. Och det känns lite lättare.
    Jag ska inte börja röka igen, det är inte det. Bara ändrat mitt tänk lite.
    Egentligen har det gått bra hela vägen med 1 återfall.
    Jag är ändå stolt och känner mig rökfri fortfarande.
    Jag är på gott humör, men tabletterna tar inte bort allt röksug. Det är tufft.
    Men man gör det ändå med gott mod.

Jag tror jag ställer för höga krav på mig själv. Det tar den tiden det tar och jag är på god väg... Mycket god väg...

• ppa

Slutade röka i fredags, har varit rökfri i över 3 hela dygn och är skitstolt!!! Skönt att läsa att vi är fler som stretar.Har försökt sluta MÅNGA,MåNGA gånger, denna gången tuggar jag nikotintuggummi och har inga problm alls med att inte röka. Min man slutade snusa samtidigt och vi har inte grälat alls!!Jag har räknat ut att jag skulle kunna köpa mig ett par ruggigt dyra skor VARJE månad som jag inte röker...och ändå inte bränna mer pengar än tidigare.
    Gissa om mitt klädkonto ska få sig ett uppsving.
    Beslutet som jag tagit är att jag varje hel vecka (i mitt fall fredagar) ska ut och inköpa mig något jag verkligen vill ha som tack för rökfriheten. 220 kronor som bara kan spenderas på mig för att jag är duktig och inte röker!!
    Så kämpa på alla ni som inte längre vill betala med era pengar och liv till tobaksjättarna som vill få våra barn föräldralösa!!

• hönapöna2

3: ajdå! aja baja! nä..skojar. var den god ciggen? Eller vi glömmer den.
    Jag håller på att bli galen här på mitt bredband som går ner ca en timma, nyss, ofta, flera gånger i veckan. ska det vara så??
    och hur klarar man sådana trauman utan cigg?

Bra ppa! Vill också köpa dyra skor :)

• 3 barnsmamman

Tja, eftersom jag rökte ute när jag rökte så hade jag en så kallad "snusk-burk" att fimpa i.
    Den omvandlar jag till "motivationsburk" nu istället.
    Jag ska fylla den med pengar.
    Jag kommer att börja lägga undan kostnaden för 1 pakets cigg i den varje dag.Jag rökte i snitt 1 pkt om dagen. Det är pengar jag aldrig hade innan när jag rökte. Det va helt enkelt pengar som man bara "kunde se röken av". Så nu lägger jag undan den kostnade till mig själv. På 1 år är det nästan 19 000 spänn. Man kan göra en hel del för dom pengarna.
    Och eftersom min sambo snusar får han inte ta del av dessa.
    Men OM han slutar (när han e redo.*viktigt*),då får han vara med att planera hur vi ska sätta sprätt på dom. (såvida han bidrar med kassan)
    Han har redan börjat prata om att lägga ner snuset. Så lite motiverad är han allt... Motivations burken lockar....Så tillsammans,så har man sparat ihop på 1 år ca 30 000 spänn. Det är INTE illa. Tänk att det är pengar man lägger ner på nikotin och på att ge sig själv en jävlig död. Det är för jävligt.

Men det här sparandet startar jag först när jag inte äter tabletterna. Jag börjar spara den dagen jag inte har några rökrelaterade utlägg.

JAAA ciggen va jätte god. Men är ändå inte sugen på att röka igen.

• alexix

Hej alla

Jag e inne på min 2a dag som rökfri, jag lovar jag håller fan på dö!
    Detta e de värsta jag  har varit med om , vet inte vad jag ska ta mig till ...

När går det värsta rök suget över , vilken dag ungefär?

• 3 barnsmamman

Jag har såna sömnproblem som har kommit smygande.
    Från att vara den som däckar på soffan i halva filmen, varje kväll till att vara svin pigg klockan 01.00 å framåt.
    Inatt va jag vaken till klockan 05.00 innan jag somnade.
    Så här har det väl hållit på i några nätter,4 kanske. Jag e vansinnigt irriterad över endast 2 timmars sömn, så jag vet inte vad som är värst. Röksug eller sömnlöshet.
    Jag vet att man kan få problem med sömnen när man slutat röka, har jag hört någonstans tidigare. Men jag kollade ändå in bruksanvsningen (eller vad det heter) inatt för att kolla in biverkningarna på medicinen igen.
    Och där står det att FLER än 1 person av 10 får sömnbesvär.
    Imorse halverade jag min medicin och planerar att trappa ner och sedan sluta med den.
    Jag får fixa det här utan mitt goda humör. Jag fixar inte att ha en sån här natt till. Jag va gråtfärdig! Idag har jag vart som en död sill.
    Sikket projekt bara för att man ska sluta röka.
    Jag har haft väldiga problem med min mage. Har inte kunnat gå på dass och har fått ta lavemang, vilket bara har hjälpt tillfälligt.
    Såna besvär får man också av att sluta röka, men tabletterna har det här som en biverkning också. Så nu trappar jag ner på dom och tar tag i det här med egna krafter.

• 3 barnsmamman

ALEXIX:
    HÅLL UT!!
    Det blir lättare och lättare för varje dag och jag tror det kommer att vara lättare för dig imorgon redan. Efter 4 dygn är nikotinet ur kroppen så då blir det l i t e lättare.
    Men man går igenom svåra stunder varje dag,fast dom blir färre och färre. Om du förstår vad jag menar.

När jag slutade nu så hade jag ambitionen att ladrig mer ta en en cigg. Vilket gjorde det hela svårare tror jag. Det slutade med att jag tog en cigg i förrgår och nu har jag sänkt ambitionen, ställt mindre krav på mig själv. Så nu känns det lättare igen.
    Men visst e det förbannat tufft. Jag har vridits av saknad efter en cigg och då går jag ändå på tabletter som ska underlätta det här suget. Så jag förstår att det är tufft för dig!
    Men håll ut! Lycka till!!

• 3 barnsmamman

Hönapöna:
    Har du slutat röka ännu?
    Tänkte på ditt inlägg med din krångliga dator å nånting om trauman utan cigg.
    Hmmm...berätta!

Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)