Adam o eva
Enligt bibeln så är väl adam o eva dom första människorna på jorden,vart kommer då dom svarta människorna ifrån? eftersom eva o adam var vita..
Enligt bibeln så är väl adam o eva dom första människorna på jorden,vart kommer då dom svarta människorna ifrån? eftersom eva o adam var vita..
eller tex. 7 stjärnebilden som skrivs i bibeln som med ögat bara ser ut som 6 stjärnor.
nu på senare tid har man hittat att det är 7 stjärnor.
bara ett av många saker som står i bibeln.
inte exakt..
men jag återkommer med skriftställe sen
Jag tror inte att Adam och Eva har funnits som historiska personer. Jag tror att det är en berättelse som Gud givit oss för att visa på att vi människor alla hör ihop och skall respektera varandra som bröder och systrar. Adam betyder människa och på många ställen i den hebreiska texten är det väldigt osäkert/dubbeltydigt om man skall skriva människa eller egennamnet Adam. Adama betyder jord, människan skapades ju av jord, dam betyder blod, i Bibeln är blodet säte för livskraften. Eva betyder liv. Det är symboliska namn.
Jag tror att Bibeln är Guds ord på det sättet att den lär oss andliga sanningar. Jag tror inte att den ger en vetenskaplig beskrivning om något. Därför kan man lika gärna se Adam och Eva som svarta, vita, eller asiater eller vad man vill... De 'r representanter för HELA människosläktet.
varför inte vetenskapliga beskrivningar när det står en massa saker som är just ventenskapliga i bibeln. varför skulle just detta vara symboliskt när inget annat är det nästan.
"varför inte vetenskapliga beskrivningar när det står en massa saker som är just ventenskapliga i bibeln."
Nyfiken på vad det kan vara som är vetenskapligt som står i Bibeln? Kanske fel tråd men du får gärna komma med exempel.
Jag frågar som Franklin:
Var påstår Bibeln att det är en naturvetenskaplig bok? Det är väl ändå en efterkonstruktion från de/er som vill med Bibeln bevisa vissa teorier om universums uppkomst som inte stämmer med de gängse teorierna?
Jag tror att vi gör oss själva en otjänst om vi tror att Bibelns författare försöker beskriva verkligheten från den utgångspunkten! De vill säga något om vårt förhållande till Gud och till varandra, men inte ge en förklaringsmodell för naturlagar eller liknande.
Jag är ingen naturvetare och vill inte ge mig in på områden jag inte klarar av, utan litar faktiskt på att våra fysiker, kemister, paleontologer, arkeologer osv gör så gott de kan.
Jag tror inte på "the God of the gap", dvs. att Gud står för det vi inte kan förklara eller förstå. Jag tycker det är smått hädiskt att säga att Gud har gett oss förnuft, men vi skall banne mig inte använda det och tro vad seriösa forskare säger...
Jag är inte helt väl insatt i Bibeln men delades inte människor in i raser (kanske inte rätt ord) vid flera tillfällen?
Babels torn och Noas söner är två exempel som jag kommer på.
Helt OT:
Viskleken är ingen bra liknelse.
Många folk använder och har använt muntlig tradition för att föra sina historier vidare. Man tar hjälp av rim, versformat och andra regler för att budskapet skall kunna hållas i minnet. Dessutom upprepas historierna gång på gång under varje genration.