• ericas mamma

Adam o eva

Enligt bibeln så är väl adam o eva dom första människorna på jorden,vart kommer då dom svarta människorna ifrån? eftersom eva o adam var vita..

• Svar på tråden Adam o eva
  • Sallisen

Jag vill bara påpeka att Bibeln tydligt säger att Adam och Eva fick både söner och döttrar (1 Moseboken 5:4). Att de kunde gifta sig med varandra och få barn utan problem pga inavel har säkerligen att göra med att de var närmare fullkomligheten än vad vi är idag. Senare kom ju förbud mot äktenskap med för nära släktingar.

Att det har blivit människor som ser olika ut har ju med genetik att göra. Något eller några av de barn som föddes var mörkare alternativt ljusare och dessa egenskaper förstärktes kanske genom att de gifte sig med varandra och fick barn osv...

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Nussen

jag tror de e så här att adam och eva är en liknelse, vi vill ju veta allt men de e inte meningen, så vi vill veta var människorna kom ifrån, varför vi dör osv och då var de någon för länge sen som kom på historien om adam och eva. jag e själv kristen men jag tror att allt började me big bang, att gud skapade big bang på nåt sätt
    för om de bara skulle finnas 2 människor som skapade alla andra så skulle de inte funka de skulle ju bli insest och som du frågade : vart kom då dom svarta ifrån? de e nog bara en berättelse som ska få oss att förstå.
    hoppas att ni förstår vad jag menar

• Matillin

Nussen.
    Fast oavsett om man tror att gud skapade 2 boktavliga människor eller ej så måste ju någon oavsett varit dom första 2 att föra våran ras vidare.

Om vi utvecklades genom apor tex så måste ju dom 2 första av sitt slag som är grunden till människan idag oxå fortplantat sig, och deras barn med varandra osv
    För det dök ju inte helt plöstligt som genom ett mirakel upp 10 likadana arter av "människor"

Dessutom om adam och eva var näst intill fullkomliga så är det inte så konstigt tycker jag om deras barn kunde föröka sig med varandra utan problem?
    Inte ens idag får ju alltid syskon eller släkt missbildade barn om dom skaffar barn tillsammans.
    Sen får man oxå tänka på att gud isf hade ett finger med i spelet, han hade nog inga problem att styra det så att syskonen i början kunde skaffa barn utan att få missbildade barn

Vecka 35
  • Dash

Vit eller svart? Adam och Eva borde väl rimligtvis se ut som alla andra människor som lever i Nordafrika och Mellanöstern? Jesus lika så.

• Sallisen
    Dash skrev 2007-01-19 08:58:40 följande:
    Vit eller svart? Adam och Eva borde väl rimligtvis se ut som alla andra människor som lever i Nordafrika och Mellanöstern? Jesus lika så.
    Precis.
    ... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Nussen

fia sthlm: de e iochförsig sant men om vi utvecklades från apor så borde ju fler än två bli homosapiens samtidigt eller hur? aja de e ju svårt att veta, men så tror jag iaf

• Mikkel räv

Jag håller med Nussen. Det finns inget som säger att det måste ha börjat med två individer. Det kan ha varit flera syskon i en kull, som var de första som vi skulle kunna kalla människor...

i övrigt hänvisar jag tillbaka till mitt inlägg 25 för min ståndpunkt...

• Matillin
    Mikkel räv skrev 2007-01-19 10:48:59 följande:
    Jag håller med Nussen. Det finns inget som säger att det måste ha börjat med två individer. Det kan ha varit flera syskon i en kull, som var de första som vi skulle kunna kalla människor...i övrigt hänvisar jag tillbaka till mitt inlägg 25 för min ståndpunkt...
    javisst kan det varit syskon i en stor kull..
    Men vad är skillnaden på om dom syskonen förökade sig med varandra än om eva och adams barn gjorde d?
    Vecka 36
Svar på tråden Adam o eva