• ericas mamma

Adam o eva

Enligt bibeln så är väl adam o eva dom första människorna på jorden,vart kommer då dom svarta människorna ifrån? eftersom eva o adam var vita..

• Svar på tråden Adam o eva
  • fluff82

proudwoman:
    står ingenstans heller att Gud inte skapade fler männskor sen

det står att gud skapade adam och eva för att Dom skulle befolka jorden

• Veladis

Står ingenstans att Adam och Eva var vita...

Bibeln är väldigt vag på det där... Adam och Evas son Kain har bara helt plötsligt en hustru, och sen presenteras han släktled så att det verkar som om det bara var män som födde män.. Dessutom blev de alla en massa hundra år.

Första mosebok 6:1 - 6:2 står: Då nu människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur dem som de fann mest behag i.

Vad menas med människornas döttrar och Guds söner???

• Matillin
    Banana82 skrev 2007-01-06 16:27:13 följande:
    Hur som helst blir det ju inavel (spelar ju egentligen ingen roll hur många barn de fick) står ingenstans heller att Gud inte skapade fler männskor sen I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
    nej det står inte, men det är inte så troligt eftersom det för det första inte nämns och sedan han gav adam och eva i uppgift att uppfylla jorden genom att skaffa barn alltså.
    Annars hade gud lätt kunna uppfyllt den själv om det var hans plan 
    Vecka 34
  • Matillin
    Veladis skrev 2007-01-06 16:31:59 följande:
    Står ingenstans att Adam och Eva var vita...Bibeln är väldigt vag på det där... Adam och Evas son Kain har bara helt plötsligt en hustru, och sen presenteras han släktled så att det verkar som om det bara var män som födde män.. Dessutom blev de alla en massa hundra år.Första mosebok 6:1 - 6:2 står: Då nu människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur dem som de fann mest behag i.Vad menas med människornas döttrar och Guds söner???
    det var guds änglarna som kom ner på jorden och började ha sex med kvinnorna på jorden, deras barn kallades nefilim och blev väldiga män, jättar på den tiden jämfört med dom andra och dom var dessutom onda om jag minns rätt.
    Vecka 34
  • lollajapp

Undrar bara vem som dokumenterade allt eftersom ingen av dem kunde skriva eller läsa (vad jag vet iallafall).

• Banana82

jag är inte bokstavstroende så min åsikt är att det är en berättelse som först vidare i generationer

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • lollajapp

viskleken??
    Det måste ha gått väldigt många generationer innan berättelsen blev nedskriven och den måste ha blivit ändrad på några gånger iallafall innan dess också.

• fluff82

eller som det står i bibeln så inspirerade gud människor att skriva om denna tid.

det står ju i bibeln saker som inte människorna visste på den tiden. saker som inte en människa själv skulle ha kunnat komma på.

• Banana82
    lollajapp skrev 2007-01-06 16:46:27 följande:
    viskleken??Det måste ha gått väldigt många generationer innan berättelsen blev nedskriven och den måste ha blivit ändrad på några gånger iallafall innan dess också.
    alltså som sagt jag är inte bokstavstroende, så allt som står i bibeln behöver inte vara total sanning, vissa saker kan vara överdivna och så vidare...
    I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Matillin
    lollajapp skrev 2007-01-06 16:43:07 följande:
    Undrar bara vem som dokumenterade allt eftersom ingen av dem kunde skriva eller läsa (vad jag vet iallafall).
    varför skulle dom inte kunnat skriva?

Men det stämmer däremot att dom första delarna av bibeln fördes vidare från generation till generation innan det blev nedskrivet.
    Tror att det var först 2000 år före kristus som dom började skriva ner allt, kan minnas fel?
    Vecka 34
Svar på tråden Adam o eva