Adam o eva
Enligt bibeln så är väl adam o eva dom första människorna på jorden,vart kommer då dom svarta människorna ifrån? eftersom eva o adam var vita..
Enligt bibeln så är väl adam o eva dom första människorna på jorden,vart kommer då dom svarta människorna ifrån? eftersom eva o adam var vita..
vilken söt diskussion! visst är det väl spännande att inte VETA! ser själv ingen mening med att kunna förklara tron vetenskaplikt. jag tror att vi alla här har en sak gemensamt(åtminstonde)- vi kommer att bli väldigt förvånade en dag! ;o)
fia sthlm: japp på olika håll tänkte jag, att en homosapiens träffade en annan som inte var släkt typ på någon vandring eller nåt sånt, de e väl den ända logiska förklaringen.. eller? sen kan dom ju ha varit syskon oxå men de verkar lite konstigt.
Lusegris: ja, jag håller me de e jätte spännande
de e så kul att höra hur andra tänker, sånna här diskutioner kan hålla på i evigheter, de e de som e så kul.
Nussen
Fast det är inte speciellt logiskt alls
Med tanke på att man tror att homosapiens uppstod genom en mutation i hjärnan.
Det är inte så enkelt som att man parar 2 olika eller samma ras med varandra och så uppstår en mycket högre intelligentare ras helt plötsligt vilket isf var vad som hände när homosapien "uppstod".
Hörde hur stora oddsen var att en sån muation skulle kunna uppstå, minns inte hur mycket men det var inte så bra odds ialf, om ens möjlig.
Att den då skulle skett samtidigt på 2 helt olika håll är inte alls troligt.
Jag skulle gissa på syskonteorin..personligen ![]()
fia sthlm: jaha ok, de hade jag inte hört talas om.. då e de ju inte så logiskt. då e de nog syskonteorin som e den som stämmer mest.
Nussen
Problemet forskare har och inte har något svar på är just hur våran hjärna kunde bli vad den är idag från att ha varit en "aphjärna" så att säga.
Man tänker ju sällan på hur otroligt fantastisk den är, men det är den, och den skiljer oss otroligt åt ifrån alla djur ![]()
fia sthlm: de stämmer, och de som e lite skumt e att vi bara använder 12% av vår hjärna, varför bara 12%? visst om vi skulle använda den till 100% skulle vi vara för smarta, så smarta att vi var dumma kanske. men ändå varför har vi 88% över? till ingen nytta? aja de lär vi inte få veta.
nä nu börjar jag vimsa
ska nog gå och lägga mig. ha de så bra och god natt.
Nussen
Ja det kan man undra varför det är så.
Vissa menar ju att det inte går att använda mer av hjärnan för då skulle vi bli galna.
Gränsen är ju hårfin mellan geni och galenskap som du kanske hört, dom flesta genierna i världen har ju varit med eller mindre konstiga
Men visste du att vi faktiskt änvänder ännu mindre, bara 3 % av hjärnan, 12 är gamla fakta.
Hörde någon gång att det faktiskt var så lite som 0.3 %? men vet inte om det var nya rön som dom var osäkra på?
Hjärnan är otrolig. Men har ni någon gång studerat hur ÖGAT fungerar. Stanna upp ett tag och fundera...hur kommer bilderna in i huvudet på oss egentligen..och nog vore det tillräckligt fantastiskt om EN bild kommit in i huvudet på oss så vi förstod den. Men det är ju hur många som helst i sekunden hjärnan bearbetar... Å, Herregud! Blir alldeles kallsvettig. Räknar med evolution men ibland häpnar jag...undrar jag...hoppas jag och det är mitt sätt att tro på!
ericas mamma
Skapat i generna, som olika arter av djur, så finns dea variation.
Lusengris
Oavsett hur vi kommit till och även OM det nu skulle vara genom någon sorts evolution så är det en omöjlig tanke för mig att någon inte skulle ha styrt förloppet.
Någon måste ha skapat det första livet våra hjärnor universum...så tror jag ![]()
Gud är lika verklig för mig som mina andra UPPLEVELSER av världen.
Adam och Eva var inte de första paret. Adam hade en fru innan Eva som hette Lilith
Lilith? Vem är hon?
Hittade själv info om Lilith
Religion - Mytologi
I Bibeln nämns Lilith bara lite i förbigående. Men i judiska legender, t.ex. Kabbalah, förekommer hon desto oftare. Myterna kring henne är många och skiljer sig en aning sinsemellan, men sammanfattar man det så är Lilith Adams första hustru.
Adam och Lilith skapades samtidigt, som tvillingar, ur jordens stoft. Till en början var allt bra. De hjälptes åt och delade allt lika. Men efter ett tag förändrades Adam, han började kräva att Lilith skulle vara hans tjänare, vara honom underdånig. Hon vägrade eftersom de ju var jämlika, sprungna ur samma jord, och lämnade Adam och Paradiset. Adam vände sig till Skaparen och bönade om hjälp för att få henne tillbaka och Skaparen skickade tre änglar för att tala henne tillrätta. Om hon kom tillbaka skulle allt vara som förut d.v.s. hon skulle foga sig och se på Adam som på sin Herre, men hon skulle inte bli straffad för sin flykt. Om hon inte vände tillbaka skulle hon för evigt bli förvisad och få leva som en demon i öknen och varje dag skulle hundratals av hennes barn dö i barnsäng eller i hunger.
Men Lilith vägrade gå tillbaka som slavinna till sin egen tvilling, till den man som var halva hennes jag. Det var då Skaparen gav Adam en ny fru, en kvinna som gärna utplånar sin personlighet för att stå vid Adams sida. Det sägs också att Lilith återvände till Paradiset en gång i ormens gestalt, att hon har levt tillsammans med djävulen, och att hon i folktro är modern till trolska älvor, sjöjungfrur, häxor och andra typer av trollkonor? samt nattmaran själv.
Se också Incubus
Länkar:
ccat.sas.upenn.edu:80/~humm/Topics/Lilith/
Lilith nämns en gång i Bibeln (Jes. 34:14) och är då en förhäxad ökendemon. I judiska texter daterade senare än Bibeln beskrivs hon med vingar och kvinnoansikte. I verket "[Ben siras alfabet]?" skrivet någon gång på medeltiden, beskrivs hon dock som Adams jämnlike skapad ur samma jord. Genom att säga guds namn flög hon iväg från Adam. Tre änglar kom ikapp henne vid [Röda havet] som tvingade henne att avstå från makten att skada spädbarn, då hon såg tre änglar på en amulett. Under medeltiden tillverkades också amuletter för att skydda sig mot henne. Lilith förekommer även som förförerska i Goethes "Faust". På senare tid har nytolkningar kommit som plockar delar ur den negativa bilden och skapat en positiv bild för att användas som symbol i kvinnoupproret.