• Anonym

Adhd ärftligt?

någon som vet om adhd är ärftligt? om barnet inte alls växer upp med föräldern som har adhd kan det ändå bli så att barnet får det? och vid vilken ålder upptäcker man isåfall det?

tacksam för svar

• Svar på tråden Adhd ärftligt?
  • Anonym

Min man har ADHD i släkten. När vår förstfödda son var liten var jag väldigt orolig för honom och gick lite extra hos hans läkare, inte för att han visade symptom, men för att det kändes bättre. Var verkligen livrädd att han skulle få ADHD (på grund av hur jag såg hur den var för de som hade den i familjen) Läkaren undrade varför jag var så rädd för att min son skulle få sjukdomen för det ansågs INTE vara ärftligt. Jag bara tittade på honom och sa att JO, det är ärftligt. Min mans 2 bröder har det och hans pappa (ej klarlagt på honom) så det är mer än tydligt för mej. Nästa gång vi träffades sa läkaren att det inte är klarlagt ännu men att de nog snart kommer att gå ut med att det är ärftligt iallafall. Det är 9 år sen, men jag tror att det har blivit mer och mer tydligt att det finns en stark ärftlighet i ADHD.

• Anonym (Familjen)

ADHD är ingen sjukdom det är ett handikapp....

• Snutte83
    Anonym (Familjen) skrev 2007-01-07 00:56:11 följande:
    ADHD är ingen sjukdom det är ett handikapp....
    Det är inget handikapp, det är ett fuktionshinder
    Jag ser så dåligt när jag blundar...
  • minatre

Vad är skillnade på handikapp och funktionshinder???
    Undrar verkligen så det är inte för att provocera!!! Men jag orkar inte slå upp det...trodde faktiskt att det i betydelsen var samma sak

• Snutte83
    minatre skrev 2007-01-07 01:05:09 följande:
    Vad är skillnade på handikapp och funktionshinder???Undrar verkligen så det är inte för att provocera!!! Men jag orkar inte slå upp det...trodde faktiskt att det i betydelsen var samma sak
    pga väldigt dåligt minne och oförmåga att återberätta saker så kan jag tyvärr inte svara på just det.
    Men min psykolog påpekade det. Att det är ett funktionshinder och inte ett handikapp.
    Jag ser så dåligt när jag blundar...
  • minatre

Ok...får väl ta mig orken att kolla upp det själv

• Rosenöga

Men tror ni inte att när det gäller TS fall så kan barnets pappa har fått det här t ex genom syrebrist vid födseln eller annan skada. Jag menar att då är det ju inte ärftligt. TS säger att ingen i pappans släkt har det och då skulle det kunna vara så. Hon själv har inte heller någon i släkten. I så fall behöver hon inte oroa sig.

Skulle dottern ha en störning av något slag så borde det har märkts redan. Jag tror inte du behöver oroa dig TS.

• Anonym

det finns en viss ärftlighet, det gör det.Men bara för att föräldrarna har det så behöver ju inte barnet få det. En av mina vänner har fått diagnosen ADD, och hon är över 20! tycker att det är konstigt att man inte fått en diagnos förr..

• Rosenöga

Men du, anonym, det hette väl inte ADD förr och det var kanske inte så vanligt med såna här bokstavsdiagnoser. Tror du inte det är orsaken till att det inte kommit en diagnos förr. Nu finns fler och fler möjliga diagnoser och därmed fler utrednngar på senare år.

• Anonym

det hette väl AD eller HD eller ADHD...finns lite varianter.. Det kan ju såklart vara så att det inte fanns tillräckligt med kunskap i området, absolut. Men jag tycker ändå att det är tråkigt för hennes skull, och alla andra som får sena diagnoser. De vet ju inte vad det är med dem. Tror att de är "konstiga" på någon sätt när de tex. inte klarar skolan. För det finns ju bra hjälp att få numer om man har en diagnos. Man har väl rätt till personlig ass tex.. eller extra hjälp?

• minatre

Zussa
    Man vet ju inte riktigt vad som orsakar ADHD men man mistänker tex rökning och syrebrist. Vist kan syrebrist ge CP skador....men MASSOR av barn får lite syrebrist under förlossningen, dock är det väldigt få som får CP skador av det. Då har man fått väldigt allvarlig syrebrist.
    Andledningen till att rökning tros kunna vara en orsak till ADHD är att barnet i magen får förlite syre när mamman röker....men barnet får inte så lite syre att det får CP skador av rökning.
    Att barnet får syrebrist kan leda till många olika saker...en av de saker som kan hända är att man får en CP skada...och CP skador VET man beror på syrebrist vid födelsen precis som du säger.

• Anonym (Familjen)

Snutte83: Du har rätt... När jag skrev tänkte ajg på lite annat...

Svar på tråden Adhd ärftligt?