Adhd ärftligt?
någon som vet om adhd är ärftligt? om barnet inte alls växer upp med föräldern som har adhd kan det ändå bli så att barnet får det? och vid vilken ålder upptäcker man isåfall det?
tacksam för svar
någon som vet om adhd är ärftligt? om barnet inte alls växer upp med föräldern som har adhd kan det ändå bli så att barnet får det? och vid vilken ålder upptäcker man isåfall det?
tacksam för svar
min son har det och på bup sa dom att det troligtvis är ärftligt..
rökning under grav och svår förlossning mmm kan också andra orsaker
ADHD kan vara ärftligt så jag vet inte riktigt vart de har fått det ifrån att det inte är det?
Ett barn har ca 50% chans att få adhd om en av föräldrarna har det, framför allt pojkar då.
Min son utreds för detta och jag har läst i princip allt som går att läsa kring detta och var man än läser om just ADHD så anses det vara ärftligt!!!
Jag har då läst de böcker i ämnet som ingår i de som läser till specialpedagogs literatur listor samt har jag ju fått sidor på internet rekomenderade nu när han utreds och även där står det klart och tydligt att det är ärftligt.
Vart har din man fått sin information om ADHD om jag får fråga???
Min sons pappa har ADHD, på bvc fråga dom om sonen bakgrund och om pappan hade några sjukdomar osv, och hon sa klart och tydligt att ADHD är ärftligt.
det är en hjärnskada men den kan ärvas,en överläkare på bup berättade för mig att det är hög ärftlighet på adhd...slå upp det på google och läs om adhd och du kommer att se att det det stämmer
är det vanligare att pojkar ärver? har nämligen en dotter och hon visar inga symptom alls för adhd men man blir ju lite orolig ändå. Hon är 5 år
Min man är pedagog, jobbar med barn med speciella behov bl a ADHD barn, och andra så kallade bokstavsbarn. På den utb/föreläsning han var på förra året fick de veta att det inte är vetanskapligt bevisat att ADHD är ärftligt.
man kan upptäcka adhd senare än femårs åldern,många upptäcks tyvärr väldigt långt in i skolåldern
Glömde skriva att sambon har adhd, något lindrigare numera måste jag säga, och i och med det så fick vi veta när vi väntade sonen att det kunde vara ärftligt.
TS
Om din son inte uppvisar ngr tecken alls nu så har han det förmodligen inte
Det finns både de som är "överaktiv" och de som är "underaktiva"...och gällande de som är "underaktiva" kan det ibland vara svårt att upptäcka det innan de börjar skolan dock...dessutom varierar det väldigt hur mycket barnet påvärkas. Vissa märks det knapt på...andra märks det mycket på. Tror inte att många som inte är kunniga ens skulle fundera på hurvida min son har det...men vi vet som sagt inte om han har det än heller.
Hoppas inte på det..