Adhd ärftligt?
någon som vet om adhd är ärftligt? om barnet inte alls växer upp med föräldern som har adhd kan det ändå bli så att barnet får det? och vid vilken ålder upptäcker man isåfall det?
tacksam för svar
någon som vet om adhd är ärftligt? om barnet inte alls växer upp med föräldern som har adhd kan det ändå bli så att barnet får det? och vid vilken ålder upptäcker man isåfall det?
tacksam för svar
oj då men kan man inte hitta nåt tecken alls när de är mindre?
flickors adhd kan vara svårare att upptäcka..dom kanske sitter och pillar med fingrarna istället för att rulla runt på golvet,detta var bara ett exempel men dom är lite känsligare för dom sociala reglerna..
minatre: är en flicka jag har visst är hon aktiv men inte på "onormalt" mycket. Har kollat på dagis och där är hon som vilken 5 åring som helst enligt dem. Hon är fruktansvärt envis men det är nog nåt hon har ärvt av mig
har levt med hennes pappa en tid och det jag upplevde av honom ser jag ingenting av hos min dotter, men sen är det ju säkert skillnad på ett barn och en vuxen som har adhd.
Barn nr2
Villken literatur baserades den föreläsningen på då???
Har han läst till specialpedagog då??? För i all literatur han i så fall läst under sin utbildning har det stått att ADHD anses ha hög ärftlighet och då framför allt till pojkar....
minatre, jag vet inte vilken literatur den baserades på. Nej, han är inte specialpedagog.
symtom är :svårt att koncentrera sig för saker dom inte tycker är intressanta,svårt att förstå instruktioner och uppmaningar ex :gå till badrummet och hämta borsten i översta lådan och lämna den till din pappa,detta kan vara för mycket att ta in på en gång,barnet blit förvirrat,svårt att se sammanhang och den röda tråden i samtal och svarar inte på frågan utan nått helt annat
TS
Ja jag såg det sedan....hade en nattvandrare här som jag fick stoppa tillbaka i sängen Så det tog en stund att skriva inlägget och jag missade då det där du skrev att det var en tjej
Oroa dig inte i förväg!!! Du ska nog försöka vara lite uppmärksam men samtidigt så är risken relativt liten i och med att du inte har ngn ADHD på din sida...antar jag nu
Då väger din X kromosom oftast upp för de skador som kan tänkas sitta på den hon fick av pappan. Så försök att slapna av!
Även om hon skulle ha det så är det inte säkert att det är så allvarligt att hon behöver en diagnos!
user.tninet.se/~fxg297r/nep_adhd_intro.htm
Här finns information om ADHD Om länken fungerar...jag är värdelös på sådant
minatre: ingen på min sida har adhd och vad jag vet så är det bara pappan på hans sida som har det (inga syskon eller föräldrar iallafall). Jag har inte vetat innan vad det var för fel på honom men nu när man vet så börjar mamma hjärnan gå på högvarv här. Tror inte heller att hon har fått det men självklart kommer man vara lite uppmärksam nu när man vet.
minatre: haha vad lustigt det var den sidan jag precis satt och läste. Hade inte en tanke på att googla förräns nu men tack för tipset