Hello labolina & Mrs You!
Stil07 - tempmetoden är en metod som gör att du kan se när ägglossningen skedde. Den mäter din basaltemp. Det viktiga är att man tar tempen samma tid, varje dag!!! Inget fuskande på helger, tyvärr. Den ska tas direkt när man vaknar och absolut innan man går upp. (Helst ska man inte röra sig alls...) Slutligen kan man se en kurva. Innan ÄL ligger tempen ganska lågt. En del upplever en liten dip i tempen runt ägglossningen. Det sägs att det kan vara ägget som släpper som orsakar det. När ägglossning skett,(samma dag eller dagen efter) uppstår en temp höjning, ofta mellan 0,2-0,4 grader. När höjningen varit konstant tre dagar i rad vet man att ägglossning skett. (Oftast den sista dagen med låg temp). Höjningen finns sedan där tills mensen kommer. Kommer mensen uppstår en dipp i temp igen, samma dag som mensen kommer eller dagen efter. Är man gravid, är tempen hög långt efter BIM ( och genom graviditeten).
En del får även en tredje skiftning i temp, vilket är helt normalt. De lärde tvistar och säger att det kan tyda på graviditet, men jag hade en jättefin trifalisk-kurva och är ju inte gravid... En del får även en temp-dip mitt i kurvan, runt dag 7-10, även vad det beror på tvistar man om. En del menar att det tyder på niditation, men dippen finns även i kurvor hos icke-gravida....
Så, hoppas att ni nu fick lite koll på detta! Själv tycker jag att det är skönt att tempa. Då vet man att ägglossning skett och kan koppla av. ÄL-tester i all ära, men det är bökiga och dyra. Har man tempat ett tag så ser man hur lång lutealfas man faktiskt har och kan lära sig läsa lite efter det.
Just det, ibland kan tempen bli lägre bl.a. beroende på om man andats med öppen mun, glömt fönstret öppet osv. Man ska då inte korrigera tempen, utan skiva det i sina anteckningar så man kan ta det i beaktande när man läser av kurvan. Samma sak om man någon gång läser av vid en annan tidpunkt....
Hoppas att jag gav lite svar på du undrade. Pröva och se om det är något för dig!
Blev visst lite långt.... Fråga igen om ni vill veta mer...