• Anonym

min sambo lever ihop med datorn.

mitt problem är rätt enkelt.
    Min sambo tillbringar i stortsätt sin vakna tid framför datorn.
    PÅ dagarna sits det vid datorn i stort sätt hela dagen.
    Visst vissa avbrott sker och ibland görs andra saker i korta perioder.
    Men i snitt är det nog 7-timmar framför datorn.
    Efter middagen och fram till det är sängdags så är det dags för nästa pass.
    Problemet är alltså att det tillbringas mer tid med datorn än med familjen.

Sedan finns det en uns komik i det hela.
    Detta då sambon inte ser det som ett problem utan "det är mitt sätt att varva ned" osv.
    Dock kan sambon själv kritisera de gånger jag sitter vid datorn en timma eller så.
    Och då låter det "du sitter ju jämnt vid datorn."
    Det är nästan humor över det hela.

Som ni förstår är det ju svårt att påtala detta utan att det blir konflikt efter som sambon inte alls sitter speciellt mycket (i sina egna ögon) och de gånger det "erkänns" så är det inge "fel med det".
    Tyvärr är det bara små detaljer som är "komiska" och inte hela situationen som sådan, det är snarare ett rätt stort problem.

Tyvärr har det ju blivit så att man själv numer hamnar framför datorn i brist på umgänge.
    Så snart sitter vi båda i varsitt rum och kommunicerar via e-post eller liknande. ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-09 22:06:44:
    idag har vi umgåtts i ca 30minuter sammanlaggt.
    Så ser det i stortsätt ut varje dag

• Svar på tråden min sambo lever ihop med datorn.
  • Anonym

Känner igen mig i din situation.
    Har tyvärr ingen lösning att ge dig eller ens ett förslag.
    Men förståelse kan jag ge dig.

• The Dreamer

Hmm...vet inte riktigt vad jag ska säga.

Har du sagt till honom att DU tycker det är ett problem?
    Är du beredd att ge honom ett ultimatum, du eller datorn?
    Finns det möjlighet att fixa datorschema eller liknande?

Har haft ett liknande förhållande tidigare, slutade med att jag slängde ut honom.

Min nuvarande sambo är jag dock så himla glad över. Han brukar fråga om det är ok att han sitter vid datorn (sitter oftast hela kvällarna och gärna hela helgerna) men så fort jag ber honom göra något, pausar han direkt och gör det jag ber honom om.
    Frågar jag honom om vi kan ta en promenad och bara umgås med varandra, stänger han genast av datorn och kommer.

Sådana här historier får mig verkligen att uppskatta min sambo ännu mer än jag gjorde innan. =)

• Anonym

Fixa en klocka med timer som ni sätter på när han sätter sig...då ser han hur timmarna rullar iväg!

• zandrisen

Känner så väl igen det du beskriver! Innan jag träffade min man hade jag ett ca 2 år långt förhållande med en man som spenderade i stort sett all sin vakna tid hemma framför datorn. Han var som en möbel tillslut, såg bara hans rygg ständigt och jämt.

Detta var dock inte orsaken till att det tog slut mellan oss, han visade sig ha andra vid sidan av, och det var dessa han raggade upp vid datorn. Mår fortfarande sjukt bra vid minnet av hur jag kastade ut honom!

• Anonym

TS...

för det första sluta förutsätt att det är en han jag har inte nämnt vilket kön personen har ;)
    Att slänga ut en person man älskar för ett sådant problem är inte min melodi.
    Mer än så är kärleken värd.
    Men visst är det ett problem vårt umgänge är inte alls något att direkt hurra för.
    Försökt ta upp det men vill inte heller "förbjuda" eller ställa ultimatum då jag själv inte vill bli behandlad på det viset med ultimatum.

Som jag sa så ser min sambo det inte som något problem.
    Och har olika förklaringar varför osv.
    Dock kan sambon själv komma med kritik.
    Det känns på något vis som det blir någon form av beroende.
    Och jag tycker att min sambo har lätt att fastna för olika saker som X tar sig för.
    Allt från att "lösakorsord" till dator.
    Blir som uppslukad av det som X tar sig för och kan bli helt fixerad vid det under en period, då vi runtomkring mest är besvärliga om vi inkräktar på "tiden".
    Det är iaf känslan jag får.

• The Dreamer

Har inte sagt att du ska slänga ut personen (beskrev bara vad som hände i mitt fall).

Är du inte beredd att ställa hårt mot hårt ibland, så tycker jag inte heller du ska klaga...

Din sambo verkar inte tycka det är något problem, du verkar inte vilja lösa det...jaja, hoppas ni får ett trevligt liv tillsammans

• Anonym

Hårt mot hårt?
    Jag försöker prata och disskutera med min sambo ett fler tal gånger.
    Men att hota att lämna en familj med barn nej det är inte riktigt min melodi.
    För jag älskar min sambo även fast det känns som min sambo just nu älskar sin dator mer än oss andra i familjen.
    Visst vill jag lösa det, men inte genom hot.

• The Dreamer

Har fortfarande inte sagt att du ska hota lämna familjen. Vart har jag sagt det?
    Har fortfarande bara beskrivit vad som hände i min situation, och inget annat.

Varför inte försöka införa dataschema (som jag skrivit tidigare)?
    Att välja mellan sin sambo eller datorn borde inte vara ett svårt val, kanske du kan försöka hitta på saker med barnen och sambon?
    Picknik, utflykter?
    Saker som gör att sambon får annat att tänka på.

• Anonym (samma här)

TS allt du skriver kunde precis lika gärna vara skrivet av mig. Har det precis likadant.

Det är lite så lätt att lösa sånt här som man kan tro om man inte är i det själv. Jag har många gånger tänkt att nu säger jag att jag lämnar honom om han inte sluter men jag vill inte göra det av samma anledninar som du skriver.

Vi har två barn ihop.

• Anonym (samma här)

Min sambo säger med att det är ett sätt att varva ned men det går ju verkligen till överdrift att göra det så mycket. Då är det mer som ett beroende. Han flyr in i sin fantasivärld.

Svar på tråden min sambo lever ihop med datorn.