• Anonym

min sambo lever ihop med datorn.

mitt problem är rätt enkelt.
    Min sambo tillbringar i stortsätt sin vakna tid framför datorn.
    PÅ dagarna sits det vid datorn i stort sätt hela dagen.
    Visst vissa avbrott sker och ibland görs andra saker i korta perioder.
    Men i snitt är det nog 7-timmar framför datorn.
    Efter middagen och fram till det är sängdags så är det dags för nästa pass.
    Problemet är alltså att det tillbringas mer tid med datorn än med familjen.

Sedan finns det en uns komik i det hela.
    Detta då sambon inte ser det som ett problem utan "det är mitt sätt att varva ned" osv.
    Dock kan sambon själv kritisera de gånger jag sitter vid datorn en timma eller så.
    Och då låter det "du sitter ju jämnt vid datorn."
    Det är nästan humor över det hela.

Som ni förstår är det ju svårt att påtala detta utan att det blir konflikt efter som sambon inte alls sitter speciellt mycket (i sina egna ögon) och de gånger det "erkänns" så är det inge "fel med det".
    Tyvärr är det bara små detaljer som är "komiska" och inte hela situationen som sådan, det är snarare ett rätt stort problem.

Tyvärr har det ju blivit så att man själv numer hamnar framför datorn i brist på umgänge.
    Så snart sitter vi båda i varsitt rum och kommunicerar via e-post eller liknande. ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-09 22:06:44:
    idag har vi umgåtts i ca 30minuter sammanlaggt.
    Så ser det i stortsätt ut varje dag

• Svar på tråden min sambo lever ihop med datorn.
  • Visma

Sälj datorn... Kanske aningen drastiskt, men det löser ju problemet iallafall...

• Anonym (samma här)

Det löser ju inget problematt sälja datorn. Det som händer är ju att han /hon köper en ny och man kan ju inte heller sälja någon annans saker. Tänk om någon skulle sälja tvn för att nu tittade på den mycket och inte sälja såg det som ett problem.

Min sambo är f ö deprimerad och sjukskriven för detta. Han har med en tendens att vända saker emot mig när jag kritisear honom.

• Anonym (samma här)

oj lite stavfel men ni fattar nog hoppas jag

• Visma

Min make var väldigt beroende av datorn förut, då "råkade" jag missa att betala en interneträkning en månad så internet blev avstängt. Vi passade då på att göra en massa saker ihop o pratade väldigt mycket. Det ledde till att han uppskattar vår gemensamma tid mer o han valde själv att säga upp vårt internet. Nu har vi det igen men han har inte "återfallit" i sitt tidigare datamissbruk...

• Anonym

tyvärr funkar det inte att sälja datorn.
    Vi har två datorer en är den äldre dotterns.
    Den andra är "min" och jag arbetar med datorer så jag kan inte vara utan dator.

• Anonym (här med)

Har också samma problem. Min sambo sitter o spelar nätpoker all sin lediga tid. Vi har också barn ihop o han har barn sen innan. Men han skiter i dem när de är här o han skiter i oss annars. Har sagt ifrån o han säger att han tycker det är det roligaste han vet, o då måste han ju får göra det. Vet inte vad jag ska göra.

• Anonym

nej det är ett dilemma.
    Jag vill inte förbjuda dataanvändandet vilket jag inte heller "kan".
    Men jag vill ha en sansad nivå. Att man sitter en eller två timmar en kväll för att varva ned eller göra saker.
    Det tycker jag är okej, det gör jag själv.
    Och visst om det blir längre nån helg eller så det är oxå helt okej.

Men när det blir 8-9 timmar på förmiddagen för att sedan efter mat och diverse fippel sätta sig för nästa pass fram tills det börjar bli läggdags.
    Då känns det för mig som att man inte existerar.
    Och tyvärr blir det ju så att efter att man lekt och gjort bort lite sätter sig själv vid den andra datorn.
    Har lixom gett upp att påpeka och försöka göra andra saker.
    Det som då känns extra jobbigt är när man får ett msn mess.
    Msn mess när man sitter i ett rum brevid.

Vet varken ut eller in egentligen.
    Skönt att få ventilera sig lite iaf.

• Anonym

Vi har en regel hemma att datan och Tven är inte på förens vårt barn är i säng.De har vi bestämmt båda två så de var enkelt.

Vi umgås och leker de få timmar vi har tillsammans efter dagis och jobb!
    De är ju viktigt att man är närvarande i en relation varken om man har barn el ej.
    hade ALDRIG accepterat din sits.

• danitra

Jag och min sambo lever med våra datorer. Vi är nog båda lite beroende

Men vi umgås ändå, snackar lite, delar med oss av länkar och tar en paus med matlagning.

Men det är ju vi det.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Anonym (jag också)

Jag vet hur det är... "tyvärr" jobbar min man hemma, vid datorn (enbart), så jag har svårt att säga att han inte får sitta, då jag inte vet om han jobbar eller ej.

Här sitter han från 6-7 på morgonen till 00-01 på natten, med korta avbrott för att äta och kanske umgås 30-60 min (och då är vi båda hemma hela dagarna).

Svar på tråden min sambo lever ihop med datorn.