• Anonym

min sambo lever ihop med datorn.

mitt problem är rätt enkelt.
    Min sambo tillbringar i stortsätt sin vakna tid framför datorn.
    PÅ dagarna sits det vid datorn i stort sätt hela dagen.
    Visst vissa avbrott sker och ibland görs andra saker i korta perioder.
    Men i snitt är det nog 7-timmar framför datorn.
    Efter middagen och fram till det är sängdags så är det dags för nästa pass.
    Problemet är alltså att det tillbringas mer tid med datorn än med familjen.

Sedan finns det en uns komik i det hela.
    Detta då sambon inte ser det som ett problem utan "det är mitt sätt att varva ned" osv.
    Dock kan sambon själv kritisera de gånger jag sitter vid datorn en timma eller så.
    Och då låter det "du sitter ju jämnt vid datorn."
    Det är nästan humor över det hela.

Som ni förstår är det ju svårt att påtala detta utan att det blir konflikt efter som sambon inte alls sitter speciellt mycket (i sina egna ögon) och de gånger det "erkänns" så är det inge "fel med det".
    Tyvärr är det bara små detaljer som är "komiska" och inte hela situationen som sådan, det är snarare ett rätt stort problem.

Tyvärr har det ju blivit så att man själv numer hamnar framför datorn i brist på umgänge.
    Så snart sitter vi båda i varsitt rum och kommunicerar via e-post eller liknande. ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-09 22:06:44:
    idag har vi umgåtts i ca 30minuter sammanlaggt.
    Så ser det i stortsätt ut varje dag

• Svar på tråden min sambo lever ihop med datorn.
  • Anonym

Anonym (...)

jag skall föreslå det nästa gång jag tar upp det.
    Men jag vet tyvärr redan på förhand att så inte kommer bli fallet.
    Utan det kommer bli samma svar som anliga fall "jag sitter inte alls mycket" eller "du ska inte säga något" eller "Jag behöver... eller någon av de andra standard svaren.

Men jag skall föreslå det.
    Det hade varit en sak om det var spelande.
    Men detta handlar om mesta dels disskutionsforum liknande detta.
    Och skriver en massa olika saker.
    Så det är väl någon form av "terapi" men det känns underligt att veta att han/hon sitter och tycker till om andras liv och disskuterar på forum när de runt omkring IRL blir "försummade" som jag ser det.

Men jag skall föreslå datatider.

• Anonym

Vill även passa på att säga att jag är tacksam för alla svar :)

• Anonym (...)

TS:låt han själv få bestämma tiderna.. vill han ha en timme som avkoppling ge han det då. men sätt även gränser för ditt egna bästa..

skriv o berätta hur det går..

• Anonym (Jessica)
    Så tråkigt när datorn ska förstöra hela förhållanden...

Men efter att ha läst lite i tråden så tror jag att era problem handlar kanske om nånting annat i grund och botten, och inte bara datorn.

Får en känsla av att ni har kommit i nån slags slentrian där ni har glömt bort er relation lite och låtit vardagen ta över.Förstår du hur jag menar?

Och datorn har sen blivit ett slags undanflykt från det vardagliga tråkiga.
    Tror du inte det kan vara lite så?

Ni kanske skulle behöva prata ut tillsammans ordentligt och försöka hitta glöden igen. Skaffa barnvakt för en kväll,och gå ut och ät middag och gå på bio.Sånt kan göra mycket mer än vad man kan tro.
  • Anonym

I dag såg det ett tag ut som att det skulle bli skillnad för första gången på ca 3v satt vi alla i soffan och såg på TV i ca 20min men sedan vart det samma visa igen.
    Fick en rolig kommentar också, jag satt själv en stund framför datorn ca 30min tidigare på dagen.
    Råkade sucka i köket (bara en allmän suck så där utan att sucka åt något)
    då fick jag kommentaren "jaha vad suckar du åt nu då suckar du över att jag satt mig här nu en liten stund nu när du själv suttit vid datorn i flera timmar" hade varit hemma från jobbet i ca en och en halv timma varvid vi även ätit m.m.

Anonym (Jessica)
    Jo kanske det ligger något i det.
    Fast kanske det ligger mer i olika sätt att se på en relation.
    Min sambo ser inte detta som något problem att vi inte umågs "vi är ju i samma hus" typ.
    Jag får känslan av att han/hon är nöjd å glad så länge han/hon får göra som han/hon vill.
    För när han/hon vill göra saker eller umgås huxflux (vilket kan ske periodvis) då skall det ske "direkt" och blir sura kommentarer om så inte blir fallet.
    Ja jag vet inte vad det beror på faktiskt.
    Jobbigt upplever jag det dock och känns synd att det skall fastnas på det sättet i vad nu han/hon tar sig för och omgivningen slutar existera till det blir på hans/hennes villkor.

• Anonym

snart kommer jag nog ge upp

• Anonym (en till)

Har hemma ar det ocksa datorn som galler. Vi kan skoja om det ibland, men han vet att jag tycker att det ar jattejobbigt att han spelar ALLA kvallar och bara suckar att det ar ju skit pa TV sa varfor skulle han inte spela. Varfor? Jo for att var relation haller pa att stendo, forstas. I vart fall tror jag dock att det ar mer en flykt in i en comfort zone det handlar om. I datorn ar han en hjalte medan i verkliga livet har vi en massa sma trista problem som det ar skonare (men meningslost!) att skjuta pa framtiden och spela en timme till och sedan spela ETT spel till, bara ett, kommer snart, alskling. Gah!

• Anonym (poker)

samma problem hos mig. Gott o träffa andra som sitter i samma skit. Det roliga i det hela är att jag jobbat med att ta fram bla spelmjukvara (poker) o det är där min sambo lägger sin tid. Jag tjänade pengar på en sådan som honom, fattar ni ironin i det hela?! Jag vet vilken skit det är. Men vad ska man göra då?! Vem är jag till att säga vad som är vettigt o inte vettigt, förstår ni? Visst han borde spendera tiden med mig, men jag vet i f..snackar vi ändå inte om vuxna människor?! Eller hur ska man tänka? kram

• Anonym (poker)

nu har min sambo somnat.. som han brukar göra efter en stund på fredagkvällen efter ett par bira vid datorn... fan var det så här det skulle vara?! shit alltså.. pls, skriv inga kommentarer om alla som sitter hemma nu o har romantiska middagar och/eller underbar sex, paller inte höra om den där skiten.. suck.

• Anonym

min sambo satte sig vid datorn efter att vi ätit (åt sent) och satt där till nyss då var det sängen som gällde.
    Känner mer och mer att det kommer aldrig hålla om det fortsätter så här

• Anonym (poker)

tja.. vad ska jag säga. Är man så j-a ointressant så att en dator får mer uppmärksamhet?! Men allvarligt talat.. tror du inte att det hade känts lika trist om det gällt fotboll, hockey eller vad nu andra killar gör? Jag kan ju tycka att det är mer sunt vad de håller på med, men det är ju ändå tiden som räknas. Eller försöker jag bara skydda mig själv nu när jag säger så här? Vet i f.. men är det verkligen värt att ge upp när allt annat är på topp? vet i tusan..

• Anonym (poker)

min tar sig gärna en bira eller två samtidigt, det borde kanske vara mer skrämmande... är jag ensam om detta dilemmat?

• Anonym (en till)

Nej da, min snubbe tar sig garna ett par ol samtidigt som han spelar han ocksa. Inte sa att han blir plakat eller sa men det kanns valdigt.. torftigt, sadar. Mer flykt, liksom.

Svar på tråden min sambo lever ihop med datorn.