Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Järngänget i Malmö del 11

Många av våra barn får aldrig uppleva det där utan sitter inne och tittar på tv hela helgen eller är ensamma ute på gården och cyklar. Då kan vi inte ta hänsyn till de 3-4 som faktiskt har föräldrar som gör sånt på helger och semester. Vi har barn som inte ens har någon semester trots att föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga.

Kalas har vi och det är föräldrarna som gör så stor grej av det där med "onyttigheterna" därför har vi valt att nästa termin ta bort det och fixa själva.

Däremot så blir det lite glass på kalasen, EFTER att barnen ätit mellanmål.
    Vi har girlander och ballonger och barnet som fyller år sitter i kungatron och har en krona på huvudet, dricker ur "födelsedagsglaset" Med Pingu på, och får välja en present ur vårt stora röda hemliga paket. Alla barnen står på stolarna och sjunger för den som fyller år.
    För jo... vi tycker att det ska vara en "big deal" att fylla år och vara kung/drottning för dagen.

Vi har valt att ha det själva just för att så många föräldrar kommer med godis och tårta och glass och kex. Vissa har med partyhattar och sugrör och såna man blåser i på nyårsafton som rullar ut sig och tutar... andra ingenting, och det blir för stora skillnader.

Jag kan lova dig att vårt mål absolut inte är att frånta föräldrarna något kul alls och att vi endast gör saker med barnens bästa i åtanke.
    Men vill du inte att Julie ska ha kalas så säg det till personalen, det måste de respektera, och håll henne hemma de dagar de har utflykt om du inte vill bli fråntagen det.

Ang vattenlek så har vi endast "naken" vattenlek med 1-3åringar

Idag vaknade Isabelle glad och sade "inte natt" och ville ha välling, och febern var borta Tack och lov Men vi ska stanna hemma veckan ut så hon hinner bli friskare för hon hostar och snörvlar nåt rent hemskt och är påtagligt påverkad av denna öroninflammationen.

Fuck me if im wrong, but i think you want to kiss me
  • Full av förhoppning

vi har en läroplan och en massa styrdokument att följa.... vi är en miljöförskola och vårt miljötema är vatten och det ska alla arbeta med på olika nivåer. Jag läser sagor om fiskar och hajar, kollar på Hitta Nemo, Har vattenlek, Plaskar i en blå back med kallt vatten och en röd med varmt vatten, hoppar i vattenpölar, blåser såpbubblor, tog in snö i skötrummet och undersökte, var ute och lekte i regn, målade med blå färg i olika nyanser....
    Det är tema på småbarnsnivå och så vi jobbar... vad är det för fel med det?

Kan tillägga att jag inte är superförtjust i tema (och inte pyssel heller för den delen såvida det inte är min egen smyckestillverkning)

• Full av förhoppning

Men det är ju livet självt.... är inte att leka i regnet och hoppa i vattenpölar, läsa sagor och måla en del av livet?
    De minsta vi haft har varit 1,5 år kan tilläggas....

Läroplanen är ju inget hittepå någon suttit och knåpat ihop efter egna åsikter... det är ju forskningar och studier som gjort att man kommit fram till detta arbetssätt.

Sen är det upp till förskolan och avdelningen vad ett tema är.
    De små barnen tänker ju inte ens på att det görs saker efter ett tema...
    De ser ju bara lekarna, sagorna, skapandet och kopplar inte det samman med någon form av tema.
    Det är först när de är äldre som man tydliggör temat.

• Full av förhoppning

Nej AOI nu har du totalt missförstått. Vi (jag och Trulsa) pratade om utflykter, inte om glass och tårta.

Tema är till för barnen och som sagt resultat av forskning vad barn mår bra av och tycker om. Tema skapar kontinuitet, trygghet och stabilitet vilket barn behöver.
    De behöver en förutsägbar miljö och stabila rutiner.

Personalen motiverade av tema? Nä du, det är svårare att komma på saker när man håller sig till ett tema om man bara ser till personalen.
    Däremot kan man fånga upp barnens intressen och förslag på tema (t ex korv eller drakar) och arbeta utifrån det.
    Temapyssel är påsksaker, julsaker och alla hjärtansdag saker typ...

Vi bryr oss faktiskt inte om om föräldrarna blir glada för "pysselsaker" eller ej och vi bryr oss inte om resultatet, det är den skapande processen som är den viktiga för barnet, och det är barnet vi har i fokus. Sen struntar vi i vad föräldrarna gör med det barnen gjort... om de slänger det eller sparar det, bara de inte slänger det när barnen ser det.

Tro mig, vi har faktiskt en tanke bakom allt vi gör och har endast era barns intresse och bästa i åtanke.

• Full av förhoppning

wiiiiiiiiiiiiie min kompis kom hit nyss.... KÖRANDE ... hon har tagit körkort i smyyyg och körde upp i morse. sååååååååå kul för henne!!!!

• Full av förhoppning

Bajs var ju ett kul tema Det kan man ta för barn i kiss och bajsåldern. På designtorget finns kiss och bajsdockor (alltså formade som en tolle och en kissdroppe) och man kan göra bajstollar i trolldeg och måla och man kan kladda med chokladpudding (MUHAHA  AOI )

Absolut ett roligt tema! (blir du rädd nu du som bara skämtade MM haha )

• Full av förhoppning

Hahaha jag kommer ihåg första gången jag träffade dig Mejram och du sade att du jobbade med knyppling... jag började skratta och trodde du skämtade och sen kände jag mig dödum när jag fattade att det var på allvar. Såg bara en gammal tant framför mig som knypplade och fick det inte riktigt att gå ihop med dig
    Men du fortsatte vara trevlig mot mig så jag antar att du inte tog illa upp hahaha

• Full av förhoppning

Jag var på fest igår hos min kompis som tagit körkort. klämde en flaska rött och ett glas skumpa. Sen gick jag och en annan tjej ut på Swing inn och dansade i 1,5h.
    Idag har jag sovit och sovit och sovit (hade mycket att ta igen efter veckan ensam med sjuk Isabelle) NU är jag människa igen. Känner mig piggare än jag gjort på en hel vecka.

I morgon bär det av på barnklädbytardag

Trevlig lördagskväll.

• Full av förhoppning

Aima
    Klädbytaredagen var här i Tiffanytown och det var mest skit kan jag säga. En massa gamla urtvättade fläckiga skitkläder. Men några fynd gjorde jag ändå Och två st 30 bitarspussel köpte jag också.

Natti

9 dagar and counting...

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11