Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Järngänget i Malmö del 11

Jo det var samma med detta barnet... fungerade jättebra på förskolan, men hemma så försökte barnet stampa på nya syskonets huvud.. kastade leksaker på barnet... skrek och bar sig åt... åt knappt något etc... Och pappan var borta mycket. Så därför fick det barnet vara hos oss på heltid istället för 15 timmar i veckan.

Jag vaknade tjugo minuter innan jag skulle upp... jäkligt störigt!!! DÅ kan man inte somna om för man ligger bara och tänker på att man ska upp om 20 minuter.... grrrr

• Full av förhoppning

Min man jobbar heltid... han brukar åka med mig till jobbet och är där vid 10 över sju då... sen om han tar bussen hem så är han hemma vid 17-18 tiden och då tar han över det mesta med Isabelle.... Idag åkte han med mig in så han började 7:15 och åkte med mig hem 16:30....

Skönt att det verkar vända
    Nu ska jag synda....
    DUMLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Full av förhoppning

MEN... heltid är 8 timmar om dagen.... OCH hur klarade folk det innan då... det här med 15 timmar i förskolan är nytt... förr var det inget snack om att ha barn i förskolan när föräldrarna var föräldralediga. OCH att ha tätt mellan barnen är ju faktiskt självvalt (AJ AJ skjut mig inte )

Och vi pedagoger blir också helt slut av de fulla barngrupperna och konfliktlösning dagarna i ända... vilket gör att vi tappar orken och geisten och tålamodet.... vilket gör att vi inte har tålamod och ork med våra på samma sätt när vi kommer hem efter arbetsdagen..... MEN det är OCKSÅ självvalt

Jag åker inte heller till Normans Deli... svindyr mat... och man får ändå inte köpa vad man vill. Jag hade äntligen bestämt mig för en grej som låg synlig i disken... men den fick man endast köpa för att ta med sig, inte äta där???!!!???? E NI DOMMA I HUVET???? på ren skånska, var min första tanke... och det OVANPÅ barnvagnsrasismen. BLÄ!!!

Idag har jag målat "vatten" i olika blåa nyanser med en treåring och en ett och ett halvtåring... sen var vi ute och plaskade och hoppade i vattenpölar och undersökte rinnande vatten i stuprören Gummistövlar är en himla bra uppfinning (vatten är vårt miljötema för terminen )

I morgon har jag en glassig dag... jag börjar 9 och slutar 2. Halv två om jag får jobba in rasten Mycket trevligt!!
    PÅ kvällen tänkte jag faktiskt prova vattengympa för första gången... Någon som vill med?

TUPPERWAREPARTY hemma hos mig 28/1 och 11/2... någon som är sugen på att komma?

• Full av förhoppning

Funderar på att ta med Isabelle till jobbet i morgon... någon oxiebo eller svedalabo som vill ha besök i morgon vid 14 tiden??... Först till kvarn hehe

Natti natti tjejer

• Full av förhoppning

Tyvärr, men i mina ögon är det inte acceptabelt att skicka barn till förskolan med alvedon. Jag har STOR förståelse för föräldrarnas siutationer och är mer förstående och tillåtande än de flesta på mitt jobb kan jag säga. Men det är inte ok att skicka dit sjuka barn som smittar ner de andra barnen och personalen och mår dåligt och är hängiga. Det är en hård miljö att klara av med hög ljudnivå och inte den totala uppmärksamhet man behöver när man är sjuk.

Jag tycker att 15 timmar att få lov att ha barnen på förskolan när man är mammaledig eller arbetslös är lyx, och jag kommer absolut att använda det, främst för Isabelles skull för att inte komma ifrån det och för att hon har sina kompisar och älskade fröknar där.

Sen finns det som sagt undantag som behöver dispens (som det barn jag berättade om... mamman var ensam och det blev fara för barn nr 2:s säkerhet och hon hade ingen hjälp)

Ja, mitt yrke är självvalt och vi kämpar varje dag för förbättring och förändring, men att barnskötare eller förskollärare inte skulle få vara trötta???
    Situationen är ju som den är oavsett om det är politikernas fel eller vems det är. Men givetvis är vi där för barnen och gör vårt allra yttersta varje dag.

Och trött är man ju på grund av situationen och arbetstempot och allt man bär omkring på. Jag tror att många inte har någon aning om vad det innebär att vara förskollärare riktigt.... alla sociala svårigheter och barn som far illa etc... sånt som man absolut inte valt!!! Och som förföljer en... sånt man går och bär på och tar med sig hem... Det är så jobbigt kan jag säga. MEN som sagt, jag har valt det själv och jag får byta jobb jag inte klarar det. Rätt att beklaga sig har alla oavsett situation, för man kan bara jämföra med sig själv.

Jag kan inte påstå att barn inte fick samma utrymme för 20 år sedan... såååå längesen är det inte faktiskt Och det fanns fler än en vagn att välja på också och Isabelle har nästan bara begagnade kläder och overall från myrorna och ett regnställ så just det argumentet köper jag faktiskt inte

Det med självvalt menade jag att ha barnen tätt, men där har jag full förståelse för tickande biologiska klockor (inte för att jag tycker du är gammal AOI )

Jag tycker vi har det jättebra i sverige med möjlighet till lång föräldraledighet och möjlighet till 15 timmar i veckan på förskola fastän man är hemma...
    Är Danmark bättre? Jag hade för mig att man inte hade rätt till så mycket mammaledighet där.. eller blandar jag ihop det med nåt annat land kanske...(vet ärligt inte)

Idag ska Isabelle följa med mig till jobbet och vi ska göra handavtryck i form av tulpaner som vi ska måla stjälkar och blad på och ge till föräldrarna, för idag är det Tulpanens dag.

Må så gott

• Full av förhoppning

Jag trodde att det var utgång som gällde, inte mottagning. Så oförskämd var jag absolut inte, bara missförstådd och har tydligen själv missförstått.
    Jag uppfattade det som att det var att gå ut och fira Katla som gällde... försökte inte alls bli hembjuden till någon, för det förstår jag givetvis att man inte kan.

Tänkte på en gång då jag blev tillsagd i tråden att det var ofint och taskigt av mig att skriva att jag såg fram emot att gå på sweden rock med exitme (eller om det var att jag tackade för en trevlig dag) för att inte alla i järngänget var inbjudna.. och tyckte att detta var ju exakt samma sak... skillnaden var att det denna gång var halva järngänget och inte bara 2 pers ...

Så det gällde absolut överhuvudtaget inte att ni skulle träffas utan mig på något vis... det är inte ens nåt jag reflekterar över.... Det ser jag som en helt naturlig grej.
    Det var endast att jag trodde det gällde utgång på typ pub eller restaurang eller nåt liknande och ni skrev om det i tråden.

• Full av förhoppning

oj, vem har jämfört dig med socialt utslagna? Det är inget jag känner igen iallafall... Om du syftar på länken till Nannypedagogerna så var det enbart för att kunna få tips och idéer från proffs på särskilda situationer... Det var absolut inte menat som något annat, det hoppas jag du förstår!!!

Som jag skrev ovan AOI Jag trodde det var gå UT och festa som gällde (du skrev ikväll ska jag ut och festa) inte mottagning hemma hos någon... jag missförstod.
    Tycker bara att det är onödigt att ta det i "järngänget" tråden när bara halva järngänget är medbjudet då
    Keyla var bjuden på Isabelles kalas här hemma, så det andra har jag full förståelse för och är helt med på

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11