• Plupp80

Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????

Hjälp,
    jag är sååå täppt i näsan, är i v 16 och det står på många ställen att man kan bli det, men jag kan knappt andas, lever just nu på vanlig nässpray men det kan man ju bara använda i ca 10 dagar.
    Har även provat koksaltlösning, men det känns som det blir sämre.
    Är det möjligen någon som har ngt bra tips???

• Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????
  • Tengil

Bara lite nyfiken, är det någon här som vet vad som orsakar nästäppa under graven?

• Squeezetoy

Så här står det i min graviditetsbok...

Nästäppa och näsblod
    De höga hallterna av östrogen och progesteron gör att blodflödet ökar i hela kroppen, vilket får slemhinnorna i näsan att svälla. Resultatet kan bli nästäppa och överproduktion av slem. De ökade blodflödet får också trycket mot näsans ömtåliga blodkärl att öka, så att man lättare får näsblod. Nästäppan kommer med all sannolikhet bli värre innan den blir bättre igen efter förlossningen.

• Tvåbarnsmamman0507

hej hej jag är med det och det är vanligt sa min bm idag på mvc jag fick utskrivet en nässpray som är helt ofarlig när man är gravid med lite kortison i osm jag ska ta morgon och kväll så ska testa det om det hjälper för jag blir galen på detta,, skriver igen om hur det funkar, prata med din bm,

• Squeezetoy
    Jenny82, bara så att du vet, (om du inte läst på innan) så sprayer med kortison kan ta ett par dagar innan de ger full verkan till skillnad mot de vanliga avsvällande sprayerna. Så ge den lite tid innan du eventuellt ratar den.
  • Lilla Hjärtat

Jenny 82; jag använde nässpray med kortison, men den hjälpte tyvärr nästan ingenting på mig. Jag höll ut en vecka, sen var jag tvungen att ta den vanliga Otrivin-typen. Men sen hade jag riktigt rejäl nästäppa, jag kunde alltså inte ens prata förståeligt:(((.
    Hoppas det hjälper på dig i alla fall!

• Vässan

Hehe!! Otrivin Menthol är och har varit min bästa vän i 4 månader nu...inte bra jag vet. Men som någon ovan skrev hellre det än att inte kunna andas alls på nio månader. Känslan är astmalik, som att andas genom ett sugrör. VIDRIGT!

• Moppis

Vet någon om de receptfria avsvällande tabletterna på apoteket hjälper, ska till bm i morgon och ska be om att få nått utskrivet då.

Vi ska bli föräldrar!
  • sebbeman

Oleum bacileum (stavning?) det luktar euceuluptus (?) rensar bra i näsan...finns att köpa på apoteket

• smaragden

Men herregud, testa nässköljningen som jag skrivit tidigare...INGA BIVERKNINGAR ALLS.....och inget svårt samt gratis...barnet och du tar INGEN skada...

• Troll1
    smaragden skrev 2007-01-25 10:10:32 följande:
    Men herregud, testa nässköljningen som jag skrivit tidigare...INGA BIVERKNINGAR ALLS.....och inget svårt samt gratis...barnet och du tar INGEN skada...
    Jag ska nog plocka fram min igen. Var har jag lagt den?? Den är undanstoppad, ser lite "suspekt" ut.
    Den funkade grymt bra när jag hade bihåleinflammationer och ständiga snuvattacker.
    Tack för tipset!
  • sporty74

Hej!

Jag har oxå problem med nästäpp, fick rinexin utskrivet men då kunde jag inte sova (tyvärr en vanlig biverkning av rinexin). Var till BM i måndags som sa att jag skulle ta vanlig nezeril och att det var ok att ta den längre än 10dagar. Min kompis som dessutom är läkare tog Nezeril hela graviditeten och kunde sluta hur lätt som helst så fort bebisen var ute.

• smaragden

Troll 1:Tack för responsen, visst är den bra..såå renande..ha det..finfint..man ger bra råd men fortfarande tjatas det om nässprayer..ok

• Troll1
    sporty74 skrev 2007-01-25 15:37:41 följande:
    Hej!Jag har oxå problem med nästäpp, fick rinexin utskrivet men då kunde jag inte sova (tyvärr en vanlig biverkning av rinexin). Var till BM i måndags som sa att jag skulle ta vanlig nezeril och att det var ok att ta den längre än 10dagar. Min kompis som dessutom är läkare tog Nezeril hela graviditeten och kunde sluta hur lätt som helst så fort bebisen var ute.
    Jag är lite förvånad, ang Rinexin, att läk skriver ut till gravida. Min läkare var restriktiv med utskrivning av Rinexin redan innan jag var gravid, han tyckte det är mer biverkningar än positiva effekter. Jag som tyckte de var så bra...
    Hmmm, har inte kollat upp dem noggrannare....
Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????