• Plupp80

Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????

Hjälp,
    jag är sååå täppt i näsan, är i v 16 och det står på många ställen att man kan bli det, men jag kan knappt andas, lever just nu på vanlig nässpray men det kan man ju bara använda i ca 10 dagar.
    Har även provat koksaltlösning, men det känns som det blir sämre.
    Är det möjligen någon som har ngt bra tips???

• Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????
  • Bidrottningen

Jag har också väldiga besvär. Har fått Nasonex utskrivet, cortisonspray man kan ta varje dag, hur länge man vill. Är dock inte lika effektivt som förkylningsnässpray, men det hjälper. Dessutom tycker jag att för egen del, kommer täppan och går. Var täppfri i nästan en månad, nu är det tillbaka igen...

• På Tiden

Behandling vid graviditet
    Vid graviditet är det bra att undvika läkemedel så långt det är möjligt. Du kan försöka ligga med huvudet högt. Om det inte hjälper kan du skölja näsan med koksaltlösning. Vid svåra besvär kan näsdroppar/nässpray ge lindring för stunden, men är inget du ska ta under längre tid. Under rubriken Behandling kan du läsa mer om hur näsdroppar och nässpray påverkar näsans försvarsmekanismer.

Om du är gravid ska du vara försiktig med allergipreparat. Tala med apoteket eller din barnmorska.

Därför är familjeliv inte ett så bra forum för medicinsk rådgivning!

• Lilla Hjärtat

På Tiden; du har ju rätt i princip. Jobbar du på apotek själv kanske...*S*

Men jag undrar nog om du har varit med om riktigt svår nästäppa vid graviditet själv?
    Koksaltlösning eller högt läge hjälper över huvud taget inte alls, inte mej i a f (som har lidit av det under två graviditeter.)
    Jag kunde inte sova alls utan spray, fick panik och kände det som om jag skulle dö! Var supertäppt dygnet runt, kunde knappt prata, lät som om jag höll för näsan jättehårt:(
    Nässpray, typ Otrivin, var det absolut enda som gav någon lindring. Testade allt annat.Rinexin t ex gav ingen effekt alls.
    Jag var hos en läkare som sa till mej ung. att "visst; det är inte toppen att spraya näsan nästan en hel graviditet.
    Men ännu värre är det att gå och vara gravid och inte kunna andas!
    Man får väga det onda mot det goda. Och i de här fallen så är det av vikt att man underlättar graviditeten, och behandlar näsproblemet efteråt, om det behövs."
    Denna läkare hade träffat många gravidtäppta kvinnor, och hon sa att väldigt ofta så försvinner problemen när barnet är ute utan att man behöver göra något mer.
    På mig stämde det, nästan direkt när bebisarna pluppat ut så blev näsan klar igen och det har inte varit några problem sen.
    Och jag sprayade säkert 8-10 ggr om dagen när det var som värst!
    Kan ju vara bra att veta för er täppta "bebisburkar"*skratt*

• På Tiden

Lilla hjärtat: Jodå, jag vet precis hur graavidtäppan känns!!

Men det är så också att de flesta nässprayer inte forskats på då det gäller graviditet och därför rekommenderar tillverkarna inte flitig användning av deras produkter under graviditen.

Sen kan långvarigt användande av dessa skada de redan ömtåliga slemhinnorna i näsan så att du istället blir kroniskt svullen i näsan och då inte kan vara utan sprayen alls!
    Min kusin har råkat ut för det för man visste inte bättre för 15 år sedan.

Detta står på Otrivin som du själv använt flitigt:

3. HUR DU ANVÄNDER Otrivin®
    Doseringsanvisning
    Otrivin ska inte användas i mer än 10 dagar i följd. Vid användning under lång tid kan Otrivin ge nästäppa eller återigen framkalla snuva.

Vuxna och barn över 10 år: 1 spraydusch i vardera näsborren vid behov 2-3 gånger dagligen.

Så, testa alla knep bm har innan du bestämmer dig för att chansa med vanlig nässpray. Det är mitt tips!

• smaragden

Det finns att köpa nässköljare kallas även Neti.Används av de som sysslar med yoga och inom militären.(man kan även ta en petflaska)
    Kanon bra mot nästtäppa och bihålsinflammation..Tar ljummet vatten och pyttelite salt så öppnar man munnen och sätter flaskans öppning i ena näsborren och låter vattnet rinna ut genom andra näsborren..sen fräser man ut skiten..så EFFEKTIVT..luktsinnet blir bättre..

• MHoof

Det enda jag har hört om vanlig nässpray är väl att det kan ge en nästäppa istället för att ta bort den vid längre användning. Annars tror jag inte det är nån fara. Osså att slemhinnorna kan bli lite förstörda.
    Frågade på Apoteket om det där och dom sa att jag skulle ringa en läkare om det fortsatte, men dom sa inget om att det skulle vara skadligt för fostret!

• Lilla Hjärtat

På tiden; Som jag skrev ovan så har jag provat det som finns att prova, inklusive receptbelagda kortisonpreparat(som i mitt tycke dessutom känns mera obehagligt att använda vid graviditet), rinexin, koksalt, högt huvudläge..)

Självklart läser jag igenom bruksanvisningen på ett preparat innan jag använder den. Alldeles korkad är jag faktiskt inte.
    Sen har man ju ett val att göra, och mitt val gjordes(som skrivet innan)i samråd med läkare.

Det är ju fantastiskt för dig att du har haft sådan fruktansvärd nästäppa och klarat dig igenom graviditeten ändå. Grattis!
    Tänk att du orkade, jag som inte kunde prata ens (folk hörde inte vad jag sa, så täppt var jag.)
    Men för mig fanns det inga alternativ, jag hade blivit skogstokig utan sprayen. Jag fick ta risken att förstöra näsan. I det läget som jag var i så hade jag gladeligen huggit av näsan om det hade kunnat hjälpa, så j...ligt var det:(

Och (som jag skrev) så var det en läkare( på vår vårdcentral, genom BVC) som rekommenderade mig att fortsätta med sprayen istället för att lida, då hon haft många kvinnor hos sig med samma problem genom åren.
    Det vanligaste var sa hon (som jag skrev ovan) att problemen helt gick över när barnet var fött, och så var det för mig. Bägge gångerna. Är just nu inte gravid, och har inte, och har inte haft, några som helst problem med näsan efter graviditeterna(som jag skrev ovan.

Har även träffat två andra mammor som gjort som jag, sprayat nässpray nästan hela graviditeten (varav en fick börja innan hon visste att hon var gravid, så tidigt satte nästäppan in) inte heller de har haft problem efteråt.

Vad jag vill säga är att man kan använda nässprayer längre än rek. avändningstid och ändå klara sig undan men. Även om man tar en risk.
    Finns säkert jättemånga som fått problem med slemhinnor och blivit beroende o s v, men jag var inte en av dem.

Fridens/Lilla Hjärtat

• Mira29

hej, jag blev beroende av nässpray under en grav 02,jick till apoteket o bad om hjälp.. hon bara utbrast nåt i stil med, herre gud flicka lilla.så fick jag börja med en ny spray, sådan som
    alergiker andvänder sig av ,inehåller kortison.

Lycka till,hatar nästeppa"

• Squeezetoy
    TereseA skrev 2007-01-20 22:39:52 följande:
    Prova andas in ångvatten.Det där nya nässprayet Zycomb är jättebra.
    Zycomb är säkert jättebra, men detta är ett utrdrag från bipacksedeln till Zycomb...

"Graviditet
    Du bör inte använda ZyComb om du är gravid.
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Amning
    ZyComb bör inte användas under amning.
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
    "

Zycomb ska heller inte ges till personer under 18år heller utan läkares ordination.
  • TereseA

Tänkte inte om hon är gravid el inte.Vad händer om man skulle ta nässpray om man är gravid?spray som man inte bör ta alltså?

Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????