På tiden; Som jag skrev ovan så har jag provat det som finns att prova, inklusive receptbelagda kortisonpreparat(som i mitt tycke dessutom känns mera obehagligt att använda vid graviditet), rinexin, koksalt, högt huvudläge..)
Självklart läser jag igenom bruksanvisningen på ett preparat innan jag använder den. Alldeles korkad är jag faktiskt inte.
Sen har man ju ett val att göra, och mitt val gjordes(som skrivet innan)i samråd med läkare.
Det är ju fantastiskt för dig att du har haft sådan fruktansvärd nästäppa och klarat dig igenom graviditeten ändå. Grattis!
Tänk att du orkade, jag som inte kunde prata ens (folk hörde inte vad jag sa, så täppt var jag.)
Men för mig fanns det inga alternativ, jag hade blivit skogstokig utan sprayen. Jag fick ta risken att förstöra näsan. I det läget som jag var i så hade jag gladeligen huggit av näsan om det hade kunnat hjälpa, så j...ligt var det:(
Och (som jag skrev) så var det en läkare( på vår vårdcentral, genom BVC) som rekommenderade mig att fortsätta med sprayen istället för att lida, då hon haft många kvinnor hos sig med samma problem genom åren.
Det vanligaste var sa hon (som jag skrev ovan) att problemen helt gick över när barnet var fött, och så var det för mig. Bägge gångerna. Är just nu inte gravid, och har inte, och har inte haft, några som helst problem med näsan efter graviditeterna(som jag skrev ovan.
Har även träffat två andra mammor som gjort som jag, sprayat nässpray nästan hela graviditeten (varav en fick börja innan hon visste att hon var gravid, så tidigt satte nästäppan in) inte heller de har haft problem efteråt.
Vad jag vill säga är att man kan använda nässprayer längre än rek. avändningstid och ändå klara sig undan men. Även om man tar en risk.
Finns säkert jättemånga som fått problem med slemhinnor och blivit beroende o s v, men jag var inte en av dem.
Fridens/Lilla Hjärtat