• Plupp80

Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????

Hjälp,
    jag är sååå täppt i näsan, är i v 16 och det står på många ställen att man kan bli det, men jag kan knappt andas, lever just nu på vanlig nässpray men det kan man ju bara använda i ca 10 dagar.
    Har även provat koksaltlösning, men det känns som det blir sämre.
    Är det möjligen någon som har ngt bra tips???

• Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????
  • Squeezetoy
    TereseA
    T ex Otrivin och Nezeril får man använda som gravid. Men just Zycomb ska man inte ta. Så man är inte helt hjälplös om man blir täppt.
  • Lill Fia

Jag är oxo super täpt. Särskilt på källen och natten. Blev det i vecka 33 ungefär och då sa min bm att när det kom å sent så kunde jag likaväl fortsätta med sprayen för det var så himla viktigt att jag fick sova ordentligt den sista tiden. Försöker däremot bara ta till jag ska sova dvs en gång om dagen. Men hade nog inte överlevt utan....man blir ju helt knäpp med bomull i huvudet när man inte får luft (iallafall jag ;o))

• Linda K

Jag använde nässpray, både Otrivin och Nezeril i sammanalagt ca 6 mån min förra graviditet. Man måste ju kunna andas! Fick rådet att använda nässprayen av både min bm och läkare. Två veckor efter att min lilla kille kom ut försvann nästäppan och inga men fick jag heller som tur var!

• På Tiden

Lilla hjärtat: Oj vad du blev arg! Jag skrev den första delen till dig, där det står "Lilla hjärtat".

Resten var till TS: Du gör precis som du vill ochjag bryr mig verkligen inte vad du använder!!! Jättebra att du kan använda något som fungerar och att du inte tagit skada av det! Kanon!

Men jag ville bara att TS skulle få veta allt om nässprayer och dess användning innan hon bestämmer sig. Honär tacksam över detta, synd att du valde att ta det personligt och ta illa upp!!

Somsagt, alla ni som använder vanliga nässprayer, det är självklart inte någon annan som ska bestämma det! Ochjag har ingen åsikt om det heller. Ville bara tala om alla risker så TS vet innan hon beslutar sig för vad hon vill göra.

• adrenalin

Jag vet precis hur det är TS, jag hade precis likadant förra graviditeten och precis likadant denna gång med.

När jag frågade barnmorskan sa hon att jag "skulle ligga med huvudet högt".. hahaha - skrattretande!!

Jag använde vanlig nässpray hela graviditeten förra gången och dagen efter förlossningen behövde jag inte använda det mer gudselov, jag hade förberett mig på att få avvänja mig från beroendet... Men icket.

Jag använder vanlig nässpray nu med. Ska du använda vanliga, som jag gör, så rekommenderar jag INTE nezeril tex... jag rekommenderar starkt Nasin!

Jag som är och har varit en sån nässpraysknarkare under graviditeten tycker den är MYCKET mildare än andra märken. Det tar lite längre stund innan den verkar, men när den väl börjar funka så fungerar den längre än tex nezeril.

När det gäller nezeril känns det ju som man nästan skjuter upp sprayen i huvet :/ gillar den INTE!

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Lilla Hjärtat

På Tiden: Du känner inte mej, vad jag vet.
    I så fall hade du vetat att jag inte blir arg för att någon skriver ett svar på ett inlägg som jag har gjort och svarar utan att ha läst det ordentligt. Arg blir jag på George Bush och grabbarna, eller på pedofiler, eller på vuxna människor som behandlar barn illa.
    Däremot så tar jag mig gärna friheten att klargöra mitt inlägg (som jag gjorde ovan), liksom jag gärna debatterar saker IRL, även här utan att bli "arg" på meningsmotståndare eller människor som inte förstår mig.
    Hoppas du i framtiden kan lära dig skilja på ilska och diskussion.
    Det kommer du att tjäna på i livet:O)
    Vänligen Lilla Hjärtat

PS. Anledningen till att även jag svarar på den här tråden är av samma orsaker som du, d v s av hjälpsamhet. Det är väl bara bra att TS och andra får flera svar och vinklingar än av dig, även om du som jag förstår det är något av en expert i ämnet. Är du kanske rentav läkare?

• Bidrottningen

Tjejer coooola ned. Ni kan väl inte på fullaste allvar sitta i varsin ända av internet och bli ovänner över nästäppa????

Jag hoppas att alla som läser desssa trådar och inlägg och tar det för vad det är, d v s att vi alla delar med oss av erfarenheter och råd. Men samtidigt att vi också kommer ihåg att få av oss är läkare, än mindre farmaceuter och därför får man också ta alla s k "råd" som vi får här, med en nypa salt. För den som vill få riktig medicinsk rådgivning måste naturligtvis konsultera sin egen läkare eller åtminstone BM...

Bara att konstatera när det gäller detta ämnet som sådant att det känns tryggt att veta att för de allra flesta verkar besvären ha avtagit tvärt i samband med förlossning. Känns skönt tycker jag! Men håller också med flera tidigare inlägg att om man får välja att ta en liten risk att bli "beroende" om än så tillfälligt, av nässpray kontra att inte kunna andas ordentligt under graviditeten så blir valet lätt.

• muusik

Läste att bidrottningen hade fått nasonex. Min läkare avrådde mig från den!!! Kolla fass eller dubbelkolla med din barnmorska. Lycka till!

• Gro82

Jag blev ordinerad Nasonex för min allergii sommras , av min läkare. Och han sa att det kunde stå i bipacksedeln att man inte skulle ta den, men att det inte var farligt på något vis för barnet. (Men har för mig att det inte stod så när jag kollade upp det.)

• Squeezetoy

På bipacksedeln till Nasonex står det att man ska rådgöra med läkare innan användning vid graviditet eftersom det finns begränsad erfarenhet.

Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????