• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • malin ulrika

Seedorfs,
    det beror också på vad man har för "driver", är inte så bra på det där, men maken fixade det till mej, om man går till Epsons hemsida så kan man ladda ner "drivers" till printern, och man kan i vissa fall förbättra utskrifterna bara genom själva programvaran som liksom används för att köra printern, utan att byta nån hårdvara.
    Vet att vi fick större "upplösning" på det sättet.
    Och så ska man skriva ut med upplösning minst 300 dpi. Skriver man ut med mindre dpi, så blir de lätt "dassiga" även om det ser bra ut på skärmen...
    I photoshop kan man också förstora, om man gör det ska man göra det i steg om 10 %, dvs man skriver att  nya storleken är 110 %. Sen gör man det flera gånger tills det är önskad storlek. (Jag har gjort en "ction" i photoshop, så jag bara trycker på en knapp...) Det blir bättre än att gå "direkt" till den storlek man vill ha. Oftast kan man köra 110 % 4-5 gånger och bilden är fortfarande skaplig. På det viset kan man kroppa bara en bit av ett foto, men förstora upp det till bra storlek ändå, och använda det!

• MAMMSY
    Skrattande Idag kom min arbetskamrat å tittade strängt på mig å sa " Malin vad har du gjort Jag har ju blivit helt beroende"!!!!! Det e så kuuul!!! "

För ett litet tag sen gav jag henne mina nummer av scraptidningen å lite grejjer jag inte använder så mycket, för hon var lite sugen på att prova bara..
     Å nu så e hon helt fast " Jag drömmer tillochmed om det på nättrena, när jag väl sover igår satt jag uppe till TVÅ med min LO"  Haha sa jag nu e du fast, nu finns det ingen återvändo"
    HiHi alltid kul att dra ner andra i träsket

Lycka till med kursen Venezuela, jag ska hålla min första nybörjar kurs den 11:eHemlis lite nervöst e det allt, å dessutom så ska jag tydligen dema på svenska mässan, med mikrofon å allt
  • Smurfens Mamma
    Malin Ulrica
    TACK så mkt!! Mannen ska få kolla på det här också!! Ska köpa Epsons glansiga o testa
    Sen så har vi ju PS så jag ska testa det du skrev om!! Så får jag nog fin fina bilder sedan!!

Tack igen!!

YES äntligen
    Har fått mina swirls clear stamps... I like

köp dem om ni inte har dem
    ♥ Wilhelms mamma Angelica ♥
  • annika5064

Det pratas om Photoshop här i tråden för att förminska/förstora bilder; har jag aldrig gjort! Jag har en HP-skrivare och till skrivaren hör ett program där man själv kan välja vilket format man vill ha på bilden och hittar man inget som passar kan man lägga in eget format för att få den storlek man vill ha...redigering finns också och det tror jag nog de flesta skrivare har; man kanske bara inte vet om det...

• Cia o krabaten

Mammsy: Cool
    Säger ingenting om träskets dragningskraft

Kul med kurs och ffa att dema på mässan!!
    Kan du filma och skicka hit??

Nattens mörker släcker dagens ljus, men inte hoppets låga
  • Tjej 83

annika
    kan du göra egna storlekar?
    för om ja skriver ut på mammas data så kan ja med välja om de ska va A4 eller om de ska va 4st 10x13 elelr 3st 9x18. men kan inte göra egna. o de minsta är ju så små så man ser dem ju inte heh.
    måste kolla upp det bättre kanske man kan ändra.?

• Cia o krabaten

Skumpis: Perfekt!
     Då väntar videoinstruktioner åt alla i träsket på slndag kväll då

Nattens mörker släcker dagens ljus, men inte hoppets låga
  • Tjej 83

du får koppla upp den mot nätet så kan vi sitta live o kolla på din kurs hehe.. fast jag hinner inte. hehe

• annika5064
    Tjej 83 skrev 2007-03-01 19:53:34 följande:
    annikakan du göra egna storlekar?för om ja skriver ut på mammas data så kan ja med välja om de ska va A4 eller om de ska va 4st 10x13 elelr 3st 9x18. men kan inte göra egna. o de minsta är ju så små så man ser dem ju inte heh. måste kolla upp det bättre kanske man kan ändra.?
    Japp, det går alldeles utmärkt! Programmet heter HP Photosmart Essential, kanske kan man ladda ner det från nätet?
Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket