• Vårflickan

Hur ofta säger ni till era/erat barn "jag älskar dig"?

Jag har aldrig hört orden "jag älskar dig" av min far, han har väldigt svårt att visa känslor..

Säger ni "jag älskar dig" till era barn?
    Får ni höra av era föräldrar att de älskar er?

Kärlek visar man på olika sätt men nu vill jag veta hur ofta ni får höra de starka tre orden..

• Svar på tråden Hur ofta säger ni till era/erat barn "jag älskar dig"?
  • Miss M

Jag och sambon säger det varje dag med både ord och kropp...och varje gång jag träffar föräldrar eller syster sägs det på ngn sätt och även genom kramar.

• giz

oj det beror på villken av barnen man frågar
    frågar man 15 åringen så är det så mycket å ofta så han säger innan jag hunnit sagt: jag ä........
    jaja morsan lika tbx.

frågar man 12 åringen så är det ofta: jag älskar dej.....jaja mamma men nu e du pinsam igen *å en gullig min*

frågar man ett åringen: mammas älskade lilla trollunge, älskar dej säger jag......tbx får man ett leende utan dess like å en puss....

jag växte upp utan dom orden och vill inte att mina barn ska göra det..... vi kan oxå säga lite gulligt: älskade lilla släng iväg.....
    om det är ngt tjat osv.... det kan lätta upp stämningen jätte mycket.... att läsa orden får det att låta brutalt men om man säger dom på rätt sätt så blir dom välldans gulliga

• Vårflickan

Jag har själv inte svårt att säga jag älskar dig till min sambo tom min hund får höra "matte älskar dig" :) Men till mina föräldrar är det lite svårare.. Men när jag får barn kommer de att få höra det varje dag...

• Gudagåva

Jag får aldrig höra det själv. Men jag talar om för min son nästan dagligen att jag älskar honom. Varje dag talar jag om hur viktig och underbar han är. Jag är så stolt över honom. Och håller på att spricka av kärlek när jag ser på honom eller talar om honom. Som nu.......

• Venus

Säger det dagligen till mina barn...
    Har som "policy" att säga det till dem när jag nattar dem på kvällen...
    Och självklart säger jag det under dagarna oxå, ibland mer ibland mindre...
    Och min dotter som är 3½ år säger det ganska ofta...

Till min sambo blir det allt från 3 gånger i veckan till 17 gånger om dagen, lite beroende på... Men vi har som regel att aldrig gå o lägga oss sura på varandra och vi avslutar alltid dagen med en puss...

Eftersom jag inte kan säga att jag älskar mina föräldrar så säger jag det inte heller...
    De har väl sagt det lite då o då till varandra under min uppväxt och jag har väl fått höra det en del oxå, men pga omständigheterna så kan jag inte längre älska dem...

• Miando

När mina barn är här så säger jag det flera gånger om dagen.. annars varje gång vi pratar i telefon..

• Jessica med Ebba

ag säger det flera gånger om dan til mina barn, och min fyraåring säger det till mig och till sin pappa minst en gång per dag. Ettåringen kan ju riktigt inte än...

• AnnaGBG

Jag säger det 100 gånger om dagen till min son och ibland till min man ( jag vill inte att det ska bli uttjatat liksom. Noel förstår ändå inte än så länge så till honom kan jag tjata )
    Mamma och pappa har nog aldrig SAGT det till mig men det behövs verkligen inte, de är de bästa, mest kärleksfulla, omtänksamma föräldrar NÅGON kan önska sig!!!

• Tildus

Jag säger det det kanske inte så ofta som jag vill till min dotter, men några ggr i veckan blir det iaf. Min mamma har aldrig sagt det till mig, vill absolut inte göra om det misstaget.

• Adeline

Javisst, säger jag det ofta (ibland flera gånger om dan) till mina barn. Tycker att det känns jätteviktigt, och så vill jag tycker jag ju det! Då är det svårt att hålla inne orden.

Sedan beror det på vilken tid på dagen det är, om dom gillar att höra det eller om dom tycker att jag bara är tjatig. Under dagen vill dom vara kaxiga och självständiga. Minstingen är då snabb på att räkna upp gosedjur, dataspel mm som han gillar mer än mig Men på kvällen när han ska somna låter det annorlunda: "Och jag älskar dig också" brukar det krypa fram då. Då är det liksom tillåtet att vara "mjukare" och det värmer långt in i moderssjälen.

Jag brukar också säga till dom: Jag älskar er och kommer alltid att göra det, men ni behöver inte älska mig. (_Försöker_ säga det i en ton så att det inte blir en pik till dom att säga att jag är världens bästa mamma ) Jag vill ju inte _tvinga_ dom till att älska mig, även om jag är jätteglad över att dom gör det.

Och så brukar jag säga: Jag älskar er alltid. Även om ni _gör_ dumma saker ibland, så _är_ ni aldrig dumma. (Ungefär som Lollsans mamma)

Så brukar jag viska i deras öra när dom somnat: "mamma älskar dig" och hoppas att det tränger djupt ner i deras undermedvetna.

Ibland läser jag också en _helt underbar_ bok från Go´boken som heter "Dig skall jag älska" och handlar om en mamma som vaggar sitt nyfödda barn samtidigt som hon sjunger

Dig skall jag älska
    var endaste dag.
    Så länge jag lever,
    mitt allt ska du va´

Sedan får man följa mamman och sonen genom livet, där man ler igenkännande åt alla mer eller mindre charmiga åldrar, samtidigt som mamman varje kväll upprepar denna ramsa - hur omöjlig sonen än varit under dagen. Det är en bok om kärlek genom hela livet, enkel text och fina bilder. Rekommenderas varmt till unga som till gamla!

Javisst har jag också fått höra från mina föräldrar att dom älskat mig, vi var alltid "världens bästa" för varandra

Svar på tråden Hur ofta säger ni till era/erat barn "jag älskar dig"?