• Anonym (blåsan)

Minismå blåsor på ena handen!

Har haft detta i snart ett år. Pytte, pyttesmå blåsor inne i huden. De ligger i klungor nästan. Har varit på hudmottagningen och fått..... CORTISON som tycks vara svaret på allt. Har behandlat i åtta veckor nu men de är kvar ändå. Blir så ledsen. Och jag som håller på att utbilda mig till ett vårdyrke. Ska man behöva ge upp drömmen?

Någon som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!
  • Anonym (blåsan)

mumin
    Jag fick en remiss till hudmottagningen på Västerås centrallasarett. Det var hon som gav mig kortisonet. Jag stod på mig och försökte få henne på andra tankar, ville inte nöja mig med det, men jag fick bara som svar att detta är något som uppstår och som man inte vet vad det är. Man får liksom leva med det.

Och hon vet vad jag utbildar mig till..

• Grannen

Kan du klämma blåsorna? Det låter väldigt likt det jag hade!

• Anonym

Jag trodde först att det var herpes för jag får det på munnen ibland och blåsorna där ser liknande ut men dessa går tillbaka av sig själv utan sårskorpor
    gör dina det oxå?

• Anonym (ppp)
    blåsan: Jag har precis fått diagnosen ppp. Det tots att jag inte är rökare och trots att min mamma har det (ovanligt att det drabbar flera i samma familj sägs det). Mina blåsor sitter under en stortå (vanligvis så får man det på båda fötter, i fotvalven). Mina blåsor blir inte gula, kan inte heller påstå att de blir bruna heller.

Som jag förstått så kan "sjukdomsbilden" variera mycket.

Mitt förslag att att du bokar en ny tid (så du slipper grubbla i onödan) och visar upp din hand igen. Berätta om din oro. Är övertygad att de kommer kunna lugna dig!

Kram!
  • Anonym (ppp)
    Anonym (ppp) skrev 2007-01-30 23:23:51 följande:
    Mina blåsor sitter under en stortå (vanligvis så får man det på båda fötter, i fotvalven).

Eller på båda händerna.
  • Anonym

PPP kan man få utan att vara rökare och blåsorna behöver ej vara
    gula, min dotter som är 12 år har fått PPP i handflatorna och på fotsulorna smörjer sig med Daivobet varje kväll håller det under kontroll men är mycket svårbehandlat

• dotter o son

Har haft likadant. Värst på vintern, bättre av solen på sommaren. Har slutat helt med flytande handtvål. De innehåller ngt (minns ej vad) anv endast fast tvål. Har inga besvär längre o behöver inte anv kortisonsalvorna.
    Pröva - det har funkat för mig. Kom på detta efter att ha läst något om just flytande tvålar.

• arianne03

Har samma sak jag, det blir bättre om man inte låter huden torka ut alls! På sommaren är jag helt bra, men på vintern är det värre ibland. Men börjar man smörja (mjukgörande, typ Helosan) direkt på vintern blir det lindrigare. Brukar ta kortisonkräm ibland om det blir mycket och börjar klia. Tror inte heller det är psoriasis, och inte heller läkaren. Något slags oidentifierat eksem..
    Om du kommer på nåt, berätta gärna här '

• Flygfotogen

Jag har det också. Kan bränna rejält i dem och klia satan också. Pyttesmå genomskinliga och spända vätskeblåsor. Ibland flagnar huden på fingrarna av under vinterhalvåret också så illröd svidande läderhud (glömmer vad lagren heter) kommer fram. Börjar ofta med blåsor och slutar så.

• Ellentina

Jag tycker att det låter som två olika saker..antingen en sorts vårtor eller kvalster/skabb..Har ni husdjur??

Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!