• Anonym (blåsan)

Minismå blåsor på ena handen!

Har haft detta i snart ett år. Pytte, pyttesmå blåsor inne i huden. De ligger i klungor nästan. Har varit på hudmottagningen och fått..... CORTISON som tycks vara svaret på allt. Har behandlat i åtta veckor nu men de är kvar ändå. Blir så ledsen. Och jag som håller på att utbilda mig till ett vårdyrke. Ska man behöva ge upp drömmen?

Någon som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!
  • Rebekah84
    Anonym (blåsan) skrev 2007-04-23 13:33:01 följande:
    Fattar inte varför de inte tog några prover på mig?! Besök, remiss och pricktest på ryggen (med helt sjukt ovanliga ämnen) kostade mig sammanlagt 750 spänn! Till ingen nytta alls! Jo, jag fick veta att jag var allergisk mot nickel (för DET visste jag ju inte redan, nej då...).Jag ska ju jobba som sjuksköterska dessutom. Jag fick rådet att fundera över mitt yrkesval. Vad trodde hon? Att jag skulle säga att jag ska börja läsa till lärare i stället? Det är inget man bara ändrar på sådär.. man vill ju veta vad det är! Inte bara få två tuber med corticonsalva som vanligt. Det verkar inte så komplicerat att vara hudläkare om allt man behöver göra är att skriva ut corticon!!Jag vill veta vad det är!
    Exakt så som ni beskriver era blåsor så ser jag ut när jag har haft kontakt med nickel! Jag är gravt överkänslig mot nickel och blåsorna stämmer så väl in.
    How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
  • Anonym (blåsan)

Jag tänkte också att det kanske var nickel.. men hon sa inget om det. Hon sa bara att jag var allergisk men kommenterade inte blåsorna på händerna mer. Sa bara att "handeksem är något man måste lära sig att leva med". Heh! Jo rå... (ytterligare ett poäng på min "det är nog inte så svårt att vara läkare-lista")

Men om det är nickelallergi så brukar det ju bli utslag precis där man varit i kontakt med nickel och jag har på KONSTIGA ställen, emellan fingrarna t ex. Jag hanterar inga nickel-produkter mellan fingrarna.

• Flygfotogen

Min nickelallergi gör så att mina händer sväller upp och kliar som galet. Det här är ju mer långvarigt och jag har inget nickelaktigt på mig?

• Rebekah84
    Marsch skrev 2007-04-23 17:29:51 följande:
    Min nickelallergi gör så att mina händer sväller upp och kliar som galet. Det här är ju mer långvarigt och jag har inget nickelaktigt på mig?
    Okej för mig svullnar det inte alls så mycket men det kliar så VANSINNIGT! men jovisst det svullnar, men inte sväller
  • Flygfotogen

Mina fingrar blir dubbelt så grova typ. Allt blir tjockt och spänt och rött och klåååådan är inte att leka med. För övrigt heter det svälla i Hälsingland.

• Rebekah84
    Marsch skrev 2007-04-23 17:35:46 följande:
    Mina fingrar blir dubbelt så grova typ. Allt blir tjockt och spänt och rött och klåååådan är inte att leka med. För övrigt heter det svälla i Hälsingland.
    Jag märkte den dialektala avvikelsen, svälla för mig är verkligen att bli stooooooor. Svullna=lite mindre

Så jag höll allt med dig

Har du testat nickeltester från apoteket?
  • Rebekah84

Jo just det kankse ska nämna det, jag har Psoriasis oxå. Så jag kan avgöra skillnaden på migsjälv vad som är psoriasis och vad som är nickelutslag

• Rintintin

Hej TS,
    Antar att du fått jättemånga råd. Tänker inte läsa hela tråden. Det är solklart eksem du har. Jag hade själv mkt av den varan i tonåren och puberteten. Lite eksemtips när det gäller kost kan vara att inte äta fläskkött, tomat eller päron. Bor du i södra Sverige så kan jag tipsa dig om en superb akupunktör jag gick hos som hjälpte mig med mitt eksem.

• Rintintin

Fast jag misstänker att jag inte kan lämna hans namn här - det riskerar nog att bli klassat som "reklam"! Är du intresserad så skicka mig ett mejl-meddelande

• Anonym (***)

En kompis till mig hade liknande. Det visade sig att det var skabb.
    Hon var på vårdcentralen flera gånger och fick tröffa hudläkare, ingen trodde att det var skabb. Hon hade det så hur länge som hälst.

Men tillslut så testade dom att "skabba" av sig och då försvann det.

Är anonym, men tanke på vännen.

• Anonym (blåsan)

Fläskkött, tomat och päron, det ska jag testa! Något konkret, det gillar jag! Tack! Det är långt till södra Sverige tyvärr annars hade jag gärna tagit namnet..

Har också funderat på skabb faktiskt. Men usch!

• Flygfotogen

Kan väl inte vara skabb om det återkommer någon gång per år och går över av sig självt va?

Rebeckah - Jo men alltså, jag SVÄLLER. Verkligen!

• Anonym (eko)

Jag har haft skabb och det kliar över hela kroppen eftersom man får en allergisk reaktion så det kliar inte bara på händerna. Det låter absolut inte som det.

Jag har handeksem och det låter precis som det. Blir mycket värre av fukt. Det brukar ofta bli värre när det är kallt ute också. Försök hålla händerna så torra som möjligt och torka alltid noga mellan fingrarna. Har fått krämer på hudmottagningen men just när man har blåsorna så blir det nästan värre. Om du smörjer händerna så torka av dem noga efteråt så att det inte ligger kvar fukt. Har likadana eksem på ögonlocken som jag har märkt att dom blir värre när jag har gråtit. Gå upp till hudmottagningen och hämta broschyrer om handeksem, läkarna är väldigt dåliga på att informera om vad det egentligen är

• Anonym (blåsan)

Eko

Instämmer i ditt inlägg. Känns som vi förstår varandra Jag smörjer och smörjer för det var det läkaren sa men det säger ju emot sig självt eftersom man samtidigt ska hålla sig ifrån fukt. Men jag ska bli mer noggrann med att torka av lite efteråt - det har jag inte tänkt på!

Marsch

De försvinner inte av sig själva, de har funnits i 1,5 år nu nästan konstant men ibland blir det lite bättre, så att jag nästan inte ser någon blåsa men om jag kikar jättenoga så brukar jag kunna urskilja ett gäng småblåsor någonstans, just nu i mitten av handflatan. Av alla ställen.

• Flygfotogen

Jag har fått tid på måndag. Ska äntligen få kolla upp fingertopparna. Kanske få en tillräckligt stark salva som faktiskt hjälper.

Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!