• Anonym (blåsan)

Minismå blåsor på ena handen!

Har haft detta i snart ett år. Pytte, pyttesmå blåsor inne i huden. De ligger i klungor nästan. Har varit på hudmottagningen och fått..... CORTISON som tycks vara svaret på allt. Har behandlat i åtta veckor nu men de är kvar ändå. Blir så ledsen. Och jag som håller på att utbilda mig till ett vårdyrke. Ska man behöva ge upp drömmen?

Någon som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!
  • Flygfotogen

"Jag har också nåt liknande och jag vet vad det beror på tror jag! När jag var liten så hade jag en kaktus som jag tog tag i eftersom den höll på att ramla. Jag fick in många små hullingar i handen som jag inte märkte av då. De blir till små, små blåsor ca 1 gång i månaden, kliar och svider och sen torkar de ut."

Eh...? Den teorin köper jag inte.

• arianne03

Här är vad jag hittat på nätet:

"Anders Ljungberg, dermatolog, svarar:

Blåsor på fingrarna kan bero på lite olika saker. Dels kan man tänka sig att det är ett uttryck för aktivt eksem, dvs det kommer efter att Du gjort nåt som händerna inte gillar. Utsatt dem för retande ämnen, ev nåt Du inte tål mm. Det är i så fall vanligen knappnålsstora, små genomskinliga blåsor som kliar. Undvik det Du inte tål, använd en stark kortisonkräm på recept modell Elocon.
    Det kan även vara det som kallas dishydrotiskt eksem, som mer blir som blåsor på fingrarnas sträcksidor och i handflator. Orsaken okänd. Kommer i perioder och mest att dämpa ner med kortison.
    Sen finns en psoriasisvariant som heter PPP, som kan ge mer som varblåsor (är dock ingen infektion) händer och fötter. Sitter oftast med centralt, men ibland på fingrar/tår. Mer svårbehandlat.
    Har Du mycket problem och det även stör Ditt arbete, tycker jag en hudläkare ska få hjälpa Dig och ev utreda vidare. Diskutera med Din husläkare.
    /Anders"

• arianne03

Såg en fiktiv fallstudie också som kan vara relevant för dig, TS.

"Vad vill Du veta om Karin och hennes
    hud? Hon läser till sjuksköterska och är lite orolig i fall hon kommer att får utslag igen. I så fall, hur
    skulle man utreda det?

"Karin hade böjveckseksem som barn men blev besvärsfri under tonåren. Hon har ingen hösnuva eller astma men har en syster som har det. Under
    praktikperioder har hon märkt att hon har fått små blåsor på insidan om fingrarna och att hon blivit narig om knogarna speciellt under vinterhalvåret.
    Hon rider och vet att hon blir lite sämre i händer då hon jobbat lite mera intensivt i stallet. Du föreslår standard epikutantest som utfaller negativt. Du
    bedömer att hon har ett irritant kontakeksem på basen av en atopi.

Karin har inte större risk att utveckla allergiskt kontakteksem än någon annan (snarare mindre risk tack vare en Th2
    cytokin miljö hos atopiker). Hon har dock en ökad risk för Typ I allergi och borde uppmärksammas på att hon har en
    ökad risk för Latex allergi. Hon har stor risk för irritant kontakteksem. Vatten, tvål och andra för händerna påfrestande
    moment måste minimeras. Mjukgörare anses bra ? parfymerade varor och andra potentiella allergener borde undvikas.
    Vid eksem ska lokala kortikosteroider användas på intermittent bas.
    På fritiden föreligger det också risker för irritant kontakteksem. Vård av småbarn innebär riklig vattenkontakt och utgör
    en riskfaktor i hemmet såväl som på jobbet. Allt för rikligt Duschande borde undvikas. Tendensen till uttorkning och
    irritationseksem kommer förmodligen att vara livslång. "

• Anonym (blåsan)

Tack för alla svar!
    Märker att det är fler som upplevt samma, det trodde jag inte.

Mumlin
    Nej, de går inte att klämma. De ligger liksom under huden. Lyser bara igenom lite. Ibland kommer det sånadär, lite större vulkaner som går att klämma men det är väldigt sällan.

Det kan ju vara PPP eller något helt annat (allergi, kvalster, you name it!) men jag tycker det är så konstigt att man bara får kortison att smörja med i åtta veckor. Jag har fått kortison förr och då har det försvunnit tillfälligt och sedan kommit tillbaka.

Jag vill inte bara behandla SYMTOMEN utan veta ORSAKEN till blåsorna! Ska jag behöva boka en ny tid IGEN för att de ska fatta det?! Jag stod på mig jättemycket sist men läkaren var stenhårt bestämd på att detta var något man fick leva med. "Och vårdyrket är ju inte det bästa..." *Suck* Nähä, då får jag väl byta då. Vad tror hon?!

• arianne03

Alltså, jag tror inte de vet orsaken, tyvärr.
    Och nej, vårdyrket där man tvättar händerna mycket är troligtvis inte det bästa...var noga med att smörja in dig så ofta det går.

Har tyvärr inte gladare nyheter..

• soffiloppan

det kan va psoriasis.. ja hade blåsor i mina handflator och fick oxå massa olika kortisonkrämer men inget funkade osv... nu e de nsätan borta och ja har haft "plattor" solat dom och nu sista tiden inte gjort nåt... stå på dig och säg att din kräm inte funkar.. har du typ gropar i naglarna???

• Anonym (blåsan)

arianne
    Det är det som gör mig rädd.. att jag inte kan få ett mer upplyftande svar än så. Men sådan är ju verkligheten ibland.

soffiloppan
    Nix, inga gropar!

• Valkyriia

När jag väntade mitt första barn så började klia överallt på mej, främst händer och fötter men senare oxå på ben och mage. Såg ut som små små miniblåsor som låg under huden och de kliade järnet. Främst nattetid. Läkaren sa PPP (kollade hepatros men det var det inte som man kan få när man e gravid) fick kortisonsalva. hjälpa inte ett smack. Fick kur på kur hela tiden. Gick så i nästan ett år innan jag bröt i hop totalt nere på vårdcentralen, fick då en remiss till hud. Där tog de prover och det visade sej vara skabb. Hur jag hade fått det vette tusan. Då jag inte var runt djur. Inte hade djur själv eller något sådant. Men fick sen veta att det kunde sitta i kläder och sånt som man rört vid.. :S (jag jobbade då i en sy-stuga)
    Efter behandling med Tenutex så försvann det. Men återkom efter drygt ett halvår igen. Tenutex fungerade inte en andra gång (Kroppen blivit immun) så jag fick en salva som hette Nix istället. Fungerade utmärkt. Jag hade som så att på vinterhalvåret så blossade det ut jättemkt, men på sommaren så försvann det i stort sett helt. Tog sammalagt TRE år från min första blåsa innan den sista försvann (har nu varit symptomfri i tre år) och det var många turer på vårdcentralen och hud innan det konstaterades att det var skabb och inte ppp, eksem eller annan åkomma. (Fick många diagnoser)

Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!