• Anonym (blåsan)

Minismå blåsor på ena handen!

Har haft detta i snart ett år. Pytte, pyttesmå blåsor inne i huden. De ligger i klungor nästan. Har varit på hudmottagningen och fått..... CORTISON som tycks vara svaret på allt. Har behandlat i åtta veckor nu men de är kvar ändå. Blir så ledsen. Och jag som håller på att utbilda mig till ett vårdyrke. Ska man behöva ge upp drömmen?

Någon som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!
  • Anonym (Japp)

TS! Orkar inte läsa hela tråden, men jag har liknande till och från i handflatorna. En hudläkare sa till mig att blåsor ska torka ut och att jag skulle badda med Alsolsprit (inte Alsollösning) 2-3 ggr om dagen. Gjorde det och blåsorna försvann. Kommer tillbaka någon gång ibland men försvinner på 3-5 dagar med baddning.
    Värt att prova. En flaska kostar inte många kronor på Apoteket.

• Sciarlotta
    Anonym (Japp) skrev 2007-04-21 19:54:53 följande:
    TS! Orkar inte läsa hela tråden, men jag har liknande till och från i handflatorna. En hudläkare sa till mig att blåsor ska torka ut och att jag skulle badda med Alsolsprit (inte Alsollösning) 2-3 ggr om dagen. Gjorde det och blåsorna försvann. Kommer tillbaka någon gång ibland men försvinner på 3-5 dagar med baddning.Värt att prova. En flaska kostar inte många kronor på Apoteket.
    Om det fungerar beror helt på vad orsaken till blåsorna är, för mig blev det sju resor värre. Jag behövde kortison och feta krämer för att bli bra.
    Sisyfos - en hjälte
  • Flygfotogen

Mina fingrar ser brännskadade ut just nu. Vätskeblåsorna har brustit och en massa hudflagor överallt och illrött. AJ! Kliar och svider.

• Anonym (Japp)

Sciarlotta:
    Ja, givetvis beror det på vad det är för blåsor.

Jag fick kortison och mjukgörande kräm utskrivet av läkare på vårdcentral. Helt värdelöst för mig, blev nästan värre. När jag fick träffa hudläkaren så sa hon att det var helt fel behandling för mina blåsor (som liksom TS var i klungor under huden).

TS undrar ju om någon haft liknande, därför svarade jag.

• Sciarlotta
    Anonym (Japp) skrev 2007-04-21 20:14:09 följande:
    Sciarlotta:Ja, givetvis beror det på vad det är för blåsor. Jag fick kortison och mjukgörande kräm utskrivet av läkare på vårdcentral. Helt värdelöst för mig, blev nästan värre. När jag fick träffa hudläkaren så sa hon att det var helt fel behandling för mina blåsor (som liksom TS var i klungor under huden).TS undrar ju om någon haft liknande, därför svarade jag.
    Jo, jag förstår att du bara ville svara. Jag skrev så bara för att poängtera att det kan bli en helt annan effekt också.
    Jag har/hade också blåsor i klungor under huden. Läkare på vc gav mig medel för skabb första gången jag sökte hjälp, det hjälpte ju inte ett dugg. Andra gången sa de att det var vatteneksem/överkänslighet och fick som TS höra att jag borde byta yrke. (Jag jobbade som vårdbiträde då)
    Sisyfos - en hjälte
  • antitanten

Hej

Precis detta har jag som står skrivet: Sen finns en psoriasisvariant som heter PPP . 

Jobbigt med dom små blåsorna. Något man ska ha till detta heter DIAVONEX, en
    D-vitaminsalva. Fick först utskrivet Elocon, men som med alla starka steroider som Cortison osv, gör det att huden blir tunn och mkt ömtåligare.

Jag har som sagt PPP, händerna och fötterna. Får ibland även i ansiktet om jag är mkt stressad eller sover dåligt.

Psoriasis, alla varianter, är ju besläktat med Herpes Zooster och triggas igång av stress. 

• arianne03

Valkyria, intressant! Hur testade de om det var skabb? Jag har _bara_ blåsor på händerna, och som du beskriver är det mycket värre på vintern, på sommarn har jag inget, eller max någon enstaka. För mig kliar de endast när det är många.

Så kanske inte är det i mitt fall. Men jag har haft kattungar (jobbat på katthem) med skabb som jag behandlat.

• Valkyriia

De tog prover (förde in en nål under huden och tog ett prov)

Första gången jag "fick" det så att säga så fick jag bara på händerna. När det e enstaka blåsa så kliade det inte direkt utan att när jag såg det så kunde jag inte låta bli att klia/pilla där när det var många (oftas så kom de fram när jag väl började klia) så kliade det som f-n..

• Anonym (blåsan)

Fattar inte varför de inte tog några prover på mig?! Besök, remiss och pricktest på ryggen (med helt sjukt ovanliga ämnen) kostade mig sammanlagt 750 spänn! Till ingen nytta alls! Jo, jag fick veta att jag var allergisk mot nickel (för DET visste jag ju inte redan, nej då...).

Jag ska ju jobba som sjuksköterska dessutom. Jag fick rådet att fundera över mitt yrkesval. Vad trodde hon? Att jag skulle säga att jag ska börja läsa till lärare i stället? Det är inget man bara ändrar på sådär.. man vill ju veta vad det är! Inte bara få två tuber med corticonsalva som vanligt. Det verkar inte så komplicerat att vara hudläkare om allt man behöver göra är att skriva ut corticon!!

Jag vill veta vad det är!

Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!