• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mrs Kaffelatte

BMI 53:

Jo mer eller mindre så kommer det att försvinna.
    Operationen blir för oss vad antabus blir för alkoholisterna.
    Alltså om man äter fel som inte kroppen gillar så dumpar man..
    Och man äter inte saker som an blir dålig av. Dte är en ren försvarsmekanims...

• Anonym (bmi 53)

Så funkar inte jag idag.
    Jag mår oftast jättedåligt då jag har ätit allt jag inte ska äta.Kräks,blir lös i magen å får ofta hemska gallstensanfall.Men ändå så äter jag,fast jag tänker varje gång*aldrig mer*

• Anonym

Gå in på viktop.se och läs där..
    Finns hur mycket som helst.
    Registerar dig och fråga någon i forumet.
    Det finns säkert någon som har varit som dig.
    Men om du kräks och håller på så då finns det risk att du inte får bli opad just pga ditt förhållande till mat.

Jag har tidigare i denna tråd skrivt om vad som "krävs" för att få en op. Och man får inte ha bullemi eller så..

• Anonym (bmi 53)

Jag har inte bulimi,utan spyr då jag får gallstensanfallen.Vad jag menade var att man borde ju kunna sluta äta dumt om man mår dåligt av de.

Jag kanske inte ska skriva mina funderingar här,om denna trpåden e mer för peppning.

• Mrs Kaffelatte

Jo men stanna här BMI 53:

Det är lika mycket för dig som oss andra.
    Du ska väl åxå peppas?

Men om du har sånna svåra anfall så tycker jag du ska kontakta läkare och få en sån operation.
    Den har jag gjort och jag mår i dag utmärkt.

Så vi vill ju även ha dina funderingar här..

• Anonym (bmi 53)

Mrs Kaffelatte:Tack.
    Kanske skrev jag hårdare än vad jag menade.Blev bara osäker*L*

Jag har varit hos läkare å gjort ett ul-ljud.Men de vill helst att jag ska gå ner lite i vikt innan de gör en gall-op på mig.Jag har all min stoppning på å runt magen.
    Jag fick genomgå ett akut snitt förra året,födde barn,å jag fick veta efteråt att de hade haft problem med å veta hur de skulle få ut bebisen.

Vad jag var ute efter i mitt tidigare inlägg var att alla e ju överviktiga av någon anledning.Min e att jag tröstäter å har stort sockerbehov.
    Gör jag en op så kommer ju inte tröstätningen å försvinna bara sådär.
    Vill bara veta hur ni funderar å gör åt de.

• Anonym (lycka)

Man måste va psykiskt förberedd innan denna op. Det är som ni säger att sockerbehovet försvinner inte, om hjärnan säger att du vill ha socker tex. efter maten så kan inte magen ta emot det för den är full då blir det typ abstinens och behöver kroppen något sött mellan målen så får du inte plats med maten och det blir olika brister i kroppen. Min man har fått ta B12 sprutor i 6 månader och nu äter han B 12 tabletter. Det är inte bara att genomgå en op. och tro att allt sug försvinner. Som icke op. kan man trycka i sig en chokladkaka när suget sätter in men det kan man inte som op. och den signalen att man är sugen på sött sänder hjärnan ut och hjärnan vet inte att magen är op.

• Mrs Kaffelatte

Lycka:

Precis det var nått sånt jag ville komma till.
    Men eftersom man oftast blir så dålig av socker och magen är full av annat så på något sätt blir man ju avvänjd som jag i allafalla har fattat det. Visst kommer man fortfarande att ha sug, man opererar ju inte bort själva suget liksom.
    Men jag ahr fått för mig att det kan bli såå mycket bättre efter open i allafall. MEn sen beror det ju liksom på HUR motiverad man är att klara det efter open med. Det finns ju folk som inte går ner nästan någonting och de lever ju enbart på godis ect.

Men som Anonym säger kolla på viktop.se.
    Mycket kunniga människor på det forumet.

• Mrs Kaffelatte

Nudelbumsan:

Ja jag förstår att du blev rädd för det.
    Men Jonny väger 320 kilo!!!!
    Det gör inte du, du väger ju inte ens hälften av vad han gör.
    Ja han riskerar mycket om han opar sig men han riskerar mer om han itne gör det.
    Det enda skillnaden är att han drar ut på eländet ännu mer om han inte gör open.
    Han går upp ännu mer och blir ännu svårare att operera.

Men det spelar ingen roll vilken operation han ska göra. Om det nu är så en gallstensop, blindtarmsop eller en viktop.

Jag resonerar så här, tror jag försökt förklara det tidigare.
    Det är bättre att ta denna viktop nu och sedan kunna göra vanliga operationer utan större risker. Än att behöva göra vanliga operationer i högrisk läge och sedan göra en viktop åxå i högriskläge.
    Fattar du??

Ja ja jag förstår att det skräms..
    Men ju mer man läser och information man tar in desto mindre rädd blir man.
    Det märker jag nu, jag läser/ser allt jag kommer över om dessa operationer och sitter på viktop.se nästan hela tiden.
    Visst är jag rädd men samtidigt så har jag bestämt mig. Jag SKA göra detta. En gång för alla ska jag bli av med min övervikt.

Sen får man ju inte ha förstora förhoppningar, då blir man besviken.
    Men om jag får bli en 42-44 efter open så är jag mer än nöjd.

Oddsen för att det skulle gå åt skogen är för små för att låta bli att göra detta.

• nudelbumsan

Jo han väger mycket.. Jag har med bestämt mej ska med göra opn.. Å hoppas på att jag oxå blir av med min övervikt så man kan leva ett "normalt" liv.. Jag missade hur mycket han vägde å d var mycket.. Hoppas att han gör opn.. Men den yjejen som hade gjort opn var himla fin... Hon skulle bara fixa till hänget...

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)