• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maja o Felicia

Till mamma33 och Anonym (*)

Jag känner igen mig.. Jag äter ute men ibland kan jag känna att det är jobbigt om jag har en jobbigt dag. Vad jag kan tycka är jätte jobbigt är om jag skulle vara ute och gå och bli varm och svättig!!  Då tänker jag att andra reagerar på att jag är tjock. På badhuset tycker jag att det är jobbigt. När Felicia (10 år) var liten och var på dagis och jag skulle klä på henne viterkläder och det var en kamp och jag började svättas då skämdes jag enormt mycket!!!! 

Köpa godis är pinsamt!! Det är som om jag känner att andra tänker: Sluta ät godis så skulle du inte vara så tjock!! Ledsen

Vad som gjorde mig ledsen när jag väntade Maja var att jag var stor överallt. Jag DRÖMDE om en graviditetsmage som var stor och stod rakt ut.
    Nu hann jag inte gå så länge (till v 27) men jag hade en jätte mage! Såg nog mest fet ut Gråter

• mjukisvicki

hej! jag är med så där att jag skulle verkligen vilja ha en sådan op men jag vågar inte ta steget. har funderat på att börja med någon slags diet. då jag inte tycker om mat. jag går upp vikt för att min kropp är inställt på svält och därmed sparar allt.
    jag har en väldigt konstigt relation till mat. jag tycker inte om mat och jag skulle lätt kunna leva utan mat.
    men jag tycker om läsk. har varit colaberoende men har tagit mig ur det. nu kan jag köpa cola ibland.
    men har inte haft råd att börja med någon av alla dessa pulver dieter som finns.

• Maja o Felicia

mjukisvicki:
    Visst är det tråkigt att allt skall vara så dyrt.
    Men samtidigt tror jag inte på några pulver eller tabletter för jag tror att man helt enkelt måste äta rätt o röra på sig.. Det absolut tråkigaste är nog det enda rätta tror jag.

Hoppas att du stannar här hos oss och diskuterar lite med oss!! Välkommen hit iallafall!!

• Mrs Kaffelatte

Mjukisvicki:

Jag har precis samma problem som du.. Jag äter för lite, för sällan och fel..

Jag klarar av att gå ner några kilo i vikt med hjälp av Viktväktarna men endast 10-15 kilo sen är det stopp...

Så jag hat tagit beslutet nu:
    En gång för alla!!!
    Nu ska jag bli av med skiten, jag ska bli "normal".

Jag blir så less när folk tror att jag är dummare än någon som är smal.. Tyvärr så är det fler människor i min omgivning som inte respekterar mig och mina åskter enbart för att de har problem med större folk..

Så nu får det vara nog. Jag är jag och inte min övervikt!!!!

• ImLost

japp ..jag ger mg väl in här också :) opererdades i maj 05 och har gått ner 73 kg :)

• Caylinn83

En till här
    Gjorde gbp-op för 14 mån sedan och har gått ner 68 kg. Känner mig som en veteran nu, men samtidigt känns det som igår min mamma föreslog den hemska operationen som ett sätt att gå ner i vikt. Det kändes totalt ointressant, farlig och för extremt.
    Idag önskar jag att någon lagt mig på operrationsbordet när jag var 18. Vid op var jag 22, och det var inte en dag för tidigt.

• mjukisvicki

tackar för mottagandet.
    jag väljer att gå på en pulver diet(har bestämt mig för herbalife) för att få en språng marsch till att gå ner i vikt. vill försöka ordentligt själv innan jag gör en operation. men visst skulle dom erbjuda mig att jag skulle kunna få den så skulle jag inte säga nej direkt.

• Mrs Kaffelatte

Ni som har är opade och klara.. Hur mycket är går man ner egetligen??
    Alltså ni nu Caylinn83 och Imlost har ju gått ner såå otroligt mycket..

Går man ner hela sin övervikt eller???
    När vet kroppen attt nu är det nog? Alltså så man inte blir anorektiskt i stället??

Äh ni fattar vad jag menar..

• piixelslyna

Hur länge har ni funderat på att göra en operation? Vad har ni för BMI?

Jag är bara 18år, men jag har redan tackat nej till ett erbjudande om att få göra en GBP. Min läkare så att de i vanliga fall inte erbjöd en sådan operation när man var så ung. Men mitt BMI ligger på 42 ungefär. Det är jobbigt, men jag känner att jag inte vill operera mig, inte än i alla fall.

R I P - 24/2 -06. Kommer alltid att älska dig.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)