• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mor till Ella

jag har gjort en GBP den 2/11-06. Jag har nu gått ner ca 22 kg. Jag är jätte nöjd. Men jag har problem med magen. Jag har svårt att äta och mår jätte lätt illa. Jag är fortfarande sjukskriven på heltid.

• Caylinn83
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-05 10:36:51 följande:
    Ni som har är opade och klara.. Hur mycket är går man ner egetligen??Alltså ni nu Caylinn83 och Imlost har ju gått ner såå otroligt mycket.. Går man ner hela sin övervikt eller???När vet kroppen attt nu är det nog? Alltså så man inte blir anorektiskt i stället??Äh ni fattar vad jag menar..

Min pappa undrade samma sak " när vet kroppen när det är nog med viktminskning?"

Efter ca 9 mån har tarmen lärt sig ta upp vad den behöver och viktminskningen avstannar en hel del pga detta. Fr.o.m. då får man ofta börja kämpa för att gå ner mer. Öka träningen t.ex.
    De flesta viktopade tror jag tappar kring 70-80% av övervikten, siffran är olika beroende på op-metod.
     Jag & Imlost råkar vara extrema fall Vi har ju verkligen lyckats tycker jag. Båda har bara ett par kilon till en målvikt vi nog aldrig trodde i skulle nå.

• ängsskogensblomma

Jag väntar oxå på op
    Var hos min husläkare ioktober -04 som då skickade en remiss till obesitas mottagningen, dom ringde mej i dec-05 men jag kunde inte gå dit på undersökning eftersom att jag väntade vårt 3dje barn. Dom sa att jag skulle återkomma så fort jag slutat amma.
    Jag ringde dom i Aug -06 och fick en tid 2 veckor senare. När jag kom dit så fick jag träffa en läkare som sa att jag ska få göra operationen. Han skickade vidare remiss till kirugi och där är jag nu å jag väntar å väntar å saknar å längtar. Fick ett brav för ca 3 veckor sedan där det stod att jag ska få komma på ett gruppinformations möte innan den 25/2 där dom går igenom allt inför operation.
    Nu väntar jag på brevet och undrar hela tiden hur lång tid efter det mötet man behöver vänta på operation. Är det någon som vet???????
    Jag vet att dom även kommer att fråga mej om jag kan tänka mej op på annat sjukhus och JA JA JA !!!! det är klart, bara det går snabbt.

Är det någon här som är opererad i Göteborg och vet ungefär hur lång tid efter mötet man behöver vänta??????

• Mrs Kaffelatte

Ängskogensblomma:

Jag kan bara svara för hur det är här där jag går..
    Remissen skickas och man få vänta i ca 2 år innan man får komma på gruppinformationsmöte.
    Först då är man "inne i rullarna" som läkarn sa.

Nu ska jag (vi på det mötet) visa att vi verkligen menar allvar med detta och försöka gå ner några kilo i vikt och få det dokumenaterat av sjuksyster/dietist/viktväktarna.

Sen när man gjort det (vissa sjukhus ska det pågå 1 år) så ska jag ringa in till kirurgen och då få en tid med läkaren som ska göra det hela.

Där jag är har de varit stenhårda med viktnergång under 1 år men nu har de lossat lite på den regeln så nu är det ca 3-6 månader.

Men kolla på viktop.se. Där finns olika trådar just för olika län och olika sjukhus så kan du få mer information om vad som gäller just ditt sjukhus..

"varje tusenmilafärd börjar med ett steg"

• ängsskogensblomma

Mrs Kaffelatte.

Läkaren som jag var hos i aug sa att jag inte behövde träffa dietisten eftersom att jag drack modifast när jag kom till honom och då redan dokumenterat vad jag ätit vikt mm de sista tre månaderna så förhoppningsvis så går väl detta lite snabbare!!!
    Hoppas hoppas!!!!!
    Jag talade med en tjej som bor här i närheten av mej och hon sa att hon fick opa sig
    ca  1 1/2 månad efter mötet så jag får väl hoppas på något sånt, för jag känner att jag inte kan vänta längre.
    Om dom säjer till mej att jag kommer att få vänta runt 8 månader till så går jag och lånar pengar och gör den privat!!!

Nä jag får väl ge mej....... Man lever ju på hoppet.
    Lycka till kram j

• Mrs Kaffelatte

ängsskogensblomma:

Ja jag bara hoppas på att det räcker för din del.
    Men vad du ätit är egentligen inte viktigt utan att du gått ner..

Men har du redan en dokumenterad viktnergång så tar de in en snabbare.. I allafall här..

Men som sagt det är lite olika hur noga de är med "prövoåret" från sjukhus til sjukhus..
    Tjejen som du talade med, opade hon sig på samma sjukhus som du ska opa dig på?
    Var det nyligen??
    Annars så kan det tyvärr vara olika..
    Jag vet vissa som varit in till sjukhuset här i augusti och var tvugna att gå ett "prövoår" innan det ens kom på fråga.
    När jag sen var in på informatiomsmöte så berättade de att de släppt på denna regel så nu är det mellan 3-6 månader..

Jag menar inte på något sätt att vara dum eller så men var beredd på att det kan (obs kan) ta väldigt lång tid.

Men jag håller alla tummar jag kan för att det ska gå fort för dig.. Eller ja för oss alla jag unnar ju alla "tjockisar" som vill göra denna op att få göra den.. Helst i går..

• Anonym

För att i huvudtaget få en op:

* Bim 40 (lite olika regeler från landsting till landsting)
    (bim 35 om man har följdsjukdomar pga sin fetma.)
    * Mellan 18-55 år.
    * Ska med profesionell hjälp försökt med andra
    viktminskandemetoder.
    * Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)

Vissa kan få dispens att vara yngre och vissa äldre men detta är de generella regler som finns.

• Maja o Felicia

Jag är så trött på att vara tjock!!!

• Mrs Kaffelatte

Jag har varit in på mitt första möte med sjuksyrran nu för dokumentation av min viktnerdång.
    Var in på infomötet i oktober och så vägde de en.
    I dag så skulle jag vägas igen och var helt övertygad om att jag gått upp minst 5 kilo under dessa månader.
    Det har ju varit jul och så har jag ätit en medicin som jag tyckte mig gå upp av.
    Men nej nej -1,6 kilo!!!!!!!!!!!!!

Kollade även blodtryck och blodsocker.. Allt var kanonfint..
    Hon blev till och med förvånad över att jag var såå överviktig men ändå hade ett sånt perfekt blodtryck... Så lite glad blev man ju för det med...

Nu skulle hon kolla med en läkare om han kunde skriva ut Acomplia åt mig.
    Skitbra.. även om det inte gör allt jobb åt en så blir det ju i allafall lättare om man kan få hjälp...

Så nu börjar min resa på allvar....

Hej hopp!!!

• Maja o Felicia
    Mrs Kaffelatte!! Grattis!! Vad härligt.. Känner mig mera hoppfull efter att ha läst ditt inlägg!!

På måndag skall jag till hälsocentralen, få bollen i rullning! Nervös...
    Vad är Acomplia och hur funkar det?

/ Jeanette
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)