• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anonym

Får jag fråga vad ni andra har gjort för "fel" för att gå upp så mycket i vikt? Jag har haft ätstörningar (även om de inte varit så allvarliga), depression plus att jag slutade röka. Jag är lite orolig att jag inte ska bli beviljad operation pga detta. Vad är giltiga skäl liksom?

• Anonym

Vad jag menade var att mina orsaker kanske inte är tillräckligt allvarliga. Måste man ha nån sjukdom eller liknande för att bli beviljad?

• Anonym (gjort -06)

Anonym, för att bli beviljad ska du ha ett bmi på över 40, (35 om det sker privat, eller om man har andra sjukdommar)
    man ska inte ha några ätstörningar och man ska ha prövat andra sätt innan tex, viktväktarna, reductil, xenical m.fl.

mitt "fel" var att när jag var liten dog nära släktingar och maten och godis blev min tröst. jag åt när jag var glad, ledsen, uttråkad m.m.
    Efter min op för ett år sen så har jag inte ätit en enda godisbit, vågar inte för jag är rädd att trilla dit igen...

• Anonym

Men är inte tröstätning en form av ätstörning? *förvirrad*

• Anonym (gjort -06)

anonym: jo.. men jag tror det menar typ dokumenterad bulemi eller något sånt. Det viktigaste att förstå är ju att även om man gör en op så kommer det inte ändra ens förhållande till mat aoutomatiskt. det måste man göra själv. Man måste gå till botten med VARFÖR man äter som man gör, vid vilka tillfällen och vad som är orsaken, när man vet det kan man ta tag i problemet och ändra sitt beteende, då finns open där som ett verktyg för att hjälpa till.

• Anonym

Om man som jag har HAFT bulemi men har fått terapi och är nu "botad" förutom övervikten, är man ute ur racet i alla fall då?

• Anonym (gjort -06)

Anonym: det tror jag inte, men jag vet faktiskt inte. det får nog opererande kirurg bedömma...

• Anonym

Kopierar mitt egna inlägg:

För att i huvudtaget få en op:

* Bim 40 (lite olika regeler från landsting till landsting)
    (bim 35 om man har följdsjukdomar pga sin fetma.)
    * Mellan 18-55 år.
    * Ska med profesionell hjälp försökt med andra
    viktminskandemetoder.
    * Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)

Vissa kan få dispens att vara yngre och vissa äldre men detta är de generella regler som finns.

• Maja o Felicia

Hej

Var och lämnade prover nu på morgonen och vägde in mig.. Snacka om en kalldusch!!! Jag fattar inte att det är sant!! Har ett BMI på 47!!!!!!! Den vikten som vågen visade är ett enormt sor människa för mig, jag ser mig inte som så stor!!! Jag tycker att jag är snygg och ganska stor om magen men inte sååå FET!! Känns jobbigt nu!!
    Dom tog prover på blodfetter och för sockersjuka.. Han ringer om det är nåt galet annars så skulle vi höras om 2 månader

Till Anonym: Det är säkert olika från lansting till lansting men här i Gävleborg så om du har haft ärtstörning så skall du ha fått behandling och varit *friskskriven* i 5 år innan du får komma i kö för en OP.. 

Anonym (gjort -06) skrev 2007-02-13 08:34:50 följande:
    Maja o felicia: det är ju en jättebra början!!! Skönt att du verkar fått en bra läkare som tar problemet på allvar! Se tiden med dietisten som en förberedelse på allt, och om dietisten inte kommer med något nytt mot hur du lever nu så prata med din läkare igen och säg som du känner. Jag tror att de skickar dig till dietist först för att det är såå många som siktar in sig på en operation fast de inte prövat allt än, när de märker att du vet vad det handlar om och att du prövat allt kommer de inte tveka om att skriva en remiss.lycka till nu!
    Ja, läkaren sa att innan OP måste ja ha brytit dom vanorna som jag har och börjat leva ett annat liv,  kommit till freds med det nya sättet att leva och då kommer OP att lyckas bättre och viktnergången blir större och bieffekterna mindre. Så jag förstår men jag ville att han skulle skicka remissen direkt.. Men jag köper det jag fått nu så jag hoppas bara jag får komma till Dietisten snabbt!! Och jag behöver stöd för att kunna hålla mig där jag skall vara, äter fel, fikar med alla min fika glada vänner och kvälls äter!! Jag vet vad jag skall göra men klarar inte av att hålla det..

Känns sorgligt att lämna det här livet.. (Löjligt) Men det känns som att det är en sån himla stor del av mig.. Fika, skratta och vara *lycklig* Men sanningen är ju den att jag sitter där och fikar för att jag är olycklig i mig själv!! I kroppen sitter min olycka, i själen och hjärtat mår jag bra och jag har inga psykiska problem.. Men jag har ont i kroppen, axlar, nacke och rygg! Ont i ben, knä och mina svullna fötter... Jag flåsar och svättas för minsta lilla... Jag tackar gud för att jag har min man som är underbar!! Han är ALLT för mig, han stötar mig och puffar mig.. Han har humor och han har glimten i ögat..
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-13 09:52:13 följande:
    Va bra att det verkar ha gått bra däremot så reagerar jag lite på detta med remissen.Den ska han skicka och sen kan han börja hjälpa dig.. Som sagt var väntetiderna där är enorma och det är inte VC-läkaren som avgör om du får bli opad eller inte. Det bedömmer kirurgen..2 månader.. Hm ja jag fattar att du "känner dig lurad".. Jag vet här där jag bor så är det någonstans 2-3 års väntan på att "få komma in i rullarna" alltså få träffa kirurgen och köra i gång på allvar..Nu är det kortare tid på en del ställen. För en kompis till mig tog det 6 månader från läkarebesöket och remissskickandet till klar op. Men detta var i stockholm..Ja ja men hur som helst så har du i allafall fått stenen i rullning nu... Varje steg framåt är bra.. Hej hopp!!!
    Ja, jag undrar varför det var så med remissen, men nu känns det bara som att ja, jag köper det bara jag får komma igång.. Hur är det med vårdgarantin?? Kan man puffa på om man åberopar den? Det är ju 90 dagar på den, gäller den för det här oxå? Om det är så.. Vad händer då, ställs man på nån lista där man kan få OP fortast möjligt eller hur blir det? För mig spelar det ingen roll var jag opereras, har bil så...
    Det är 2 här som opererat sig nyligen och dom tog det 6 mån för ungefär men dom var aldrig iväg till dietist eller på nåt vikt möte..

Tack för allt ert stöd och er uppmuntran!!! TACK, det behövs...
  • Maja o Felicia

Oj, hoppas ni orkar läsa nu..   *fnitter*

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)