• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anonym (väntar)

Bröst- och lår operationer får man inte av landstinget. Bukplastik får man bara om man har svåra besvär av t.ex. svamp.

• Felicia6
    Anonym (väntar) skrev 2007-04-30 09:59:15 följande:
    Bröst- och lår operationer får man inte av landstinget. Bukplastik får man bara om man har svåra besvär av t.ex. svamp.
    Njae, jag har läst MÅNGA som får bukplastik utan att ha svamp...
    Och jag har läst flera som får lår av landstinget oxå..
    Däremot är bröst svårt att få igenom har jag läst
  • Anonym (??)

ursäkta mig, men hur kan ni kräva att landstinget ska betala?
    ok vid bukhäng som orsakar svamp od. det har vi i vårt landsting.
    men annan kosmetisk op borde ni banne mig få betala själva.

hallå tänk efter.vi som inte opat oss kanske också vill snygga till brösten och magen mm.
    hur skulle det se ut om landstinget tar över all lyxoperation.
    nånting får man väl ändå kosta på, när man i dom allra flesta fall alldeles själv är ansvarig för att man en gång blev så överviktig.

ni verkar gå från överviktig till skitviktig

• setareh

jag kommer få magen fixad fö rjag har stora problem med svamp,,,har hört att resten är svårt att få,,,,,o det med all rätt tycker jag.......landstinget ska bara bet om man lider av det........ dvs det ska ej vara kosmetiskt

men det är ju min åsikt

• nudelbumsan

Anonym??: Men eftersom du har tuttar då som hänger ner till knäna så får väl du gå o fråga landstinget om du med kan opa dina bröst.. fixa till dom lite snyggt som du åxå vill ha dom.. Endel av operationerna följer med GBP opn.. Och vad menar du med att när man i dom allra flesta fall alldeles själv är ansvarig för att man en gång blev så överviktig.?? hänger inte med, du vet väl inte om hur vi blev överviktiga? El hur vi har kämpat hela vårt liv igen med att banta, d tar på psyket.. Men om du ska kritisera oss så kan du lika gärna stå för vad du säger istället å inte vara anonym tycker nog allt att du är en liten fegis!!

• Anonym (??)

ja du nudelbumsan, så ser du att även opade tycker som jag. dvs ganska logiskt och rätt. (inlägget före ditt)

va?? skrev jag att tuttarna hänger till knäna
    men om mina hänger lite efter grav o amning och dina efter bantning, borde väl inte spela roll.
    båda bör bekosta det själv anser jag. landstinget ska inte hålla på med kosmetik, om det inte medför allvarliga medicinska problem.

ja i dom 'allra flesta fall'. alla har själva ätit. och dom allra flesta kan inte skylla ifrån sig på sjukdommar och sånt.

och vet du vad, jag tror inte alls att alla har kämpat speciellt mycket, på ett långvarigt och seriöst sätt.
    jag har själv bantat, och har sett många i min omgivning som gjort det. och sett en massa som tror att man kan gå ner på ett par veckor, och fuska var o varannan dag.

och faktiskt sett opade som föredrar onyttigt i den lilla magsäck dom har kvar.
    *får man ta socker på filen*
    *är det ok att äta pizza*
    osv
    snacka om att veta 'lite' om vad man stoppar i sig

• Anonym (BMI 50)

Anonym ?? - Om du liksom jag vägde runt 140-150 kg, hade ett skinn som är uttänjt till max av denna vikt och sedan blir normalviktig. Skulle inte du också vilja få allt överskott borttaget då, alltså skinnet.

Jag tror precis som många andra att det är svårt att få något annat än magen fixad av landstinget men om det finns dem som gör andra operationer också så är det bara att gratulera dem som får dem. Men det handlar inte bara om medicinska risker, det handlar mycket om psyket också!

Ang bantningen känns det liiiite som du vill dra alla över en kam. Visst finns det dem som tänker så som du skriver men det tror jag inte är merparten, och inte av oss här inne. Att operera sig innebär många risker både medicinskt och psykiskt och jag har svårt att se att man skulle ta det som först bästa alternativ.
    Och du FÅR inte operera dig om kirurgen anser att det är just så.

Själv har jag bantat i omgångar hela mitt liv, både med seriösa och mindre seriösa metoder. Jag vet vad man ska äta och har nog mer koll på just den biten än vad många "normal" viktiga har. Och det tror jag inte är unikt på något sätt.... Merparten av oss vet vad vi ska äta, men får det inte riktigt att fungera i praktiken.

• nudelbumsan

Anonym??: MEN vad dutikg du är! Jag har aldrig sagt att man inte ska bekosta d själv, jag sa bara att vissa op följer en GBP visst häng på brösten har man ju innan d jag menade var tex häng på magen där skinnet inte har dragit ihop sej.. Å d kan vara rätt så rejält tror inte att man får så mycket när man varit gravid.. Du drar ju alla kraftiga över en å samma kant å d tyckte jag inte om.. Å nog har jag försökt i hela mitt liv sen jag var 6 år att banta.. Men du tycks ju veta så mycket bättre själv vad alla stoppar i sej..

• Sannaa

Anonym (??)

Att vara överviktig hadlar inte bara om att äta. Vi äter inte oss igenom dagarna.
    Det är ett missbruk som satt sina spår efter en händelse i ens liv, vissa vet inte ens om att det är kopplat med sin övervikt.

Ett destruktivt beteende som vi lever med varje dag. Vi är missbrukare i form av mat. Och precis som alla andra missbruk är det inte gjort på en dag att ändra sin livsstil.

En operation tar lång tid att finna sig i efter man genomgått den. Kroppen förändras men sen ska även hjärnan hänga med. Många som frågar om det är ok att äta vissa saker som du poängterade jämför jag med att få första barnet, allt är nytt, du har aldrig varit med om detta, du ska lära dig från början och du har ingen aning om hur det slutar. Men som med första barnet lär du dig, det tar lite tid men till slut får du kläm på det. Förhållandet till maten tar lång tid att lära sig om på nytt.

Folk som bestämmer sig för en viktop har tagit ett jättebeslut. Det är inte "bara" att operera sig så vipps är hela kroppen och livet jättebra. Lång process som kräver mycket eftertanke och beslut. En op är sista utvägen efter att man har "bantat hela sitt liv".  Och visst har inte batningen lyckats efter som man opar sig. Men so be. Då har man iaf erkänt det för sig själv.

Sen att landstinget ska bekosta det kosmetika efteråt aner jag inte vara fel. Man mår jättedåligt över sin kropp, får en op och sen går ner massa kilon och huden hänger, ska man inte då få det sista lilla touchen fixad? Det är väl en "paketoperation" man får. Inte så att vi opererar din magen men huden får du göra vad du vill med. Man mår ju lika dåligt när huden hänger.

Men det är som att alkoholpåverkade människor som sätter sig i sin bil och krockar, får något på kroppen som kräver ett komsetik kirurgiskt ingrepp. Ska de inte heller få det då, iom att de var dem själva som orsakade detta?

Innan man uttalar sig om just såna har specifika frågor tycker jag att man ska tänka efter en eller två gånger, knatar man inte i våra skor har man ingen aning om vad detta gör med ens liv.

• Jofimiel
    Anonym (??) skrev 2007-04-30 15:30:55 följande:
    ursäkta mig, men hur kan ni kräva att landstinget ska betala?ok vid bukhäng som orsakar svamp od. det har vi i vårt landsting.men annan kosmetisk op borde ni banne mig få betala själva.hallå tänk efter.vi som inte opat oss kanske också vill snygga till brösten och magen mm.hur skulle det se ut om landstinget tar över all lyxoperation.nånting får man väl ändå kosta på, när man i dom allra flesta fall alldeles själv är ansvarig för att man en gång blev så överviktig.ni verkar gå från överviktig till skitviktig
    Fy fan va oinsatt du är !!!!   Visst att vi går ner i vikt och allt är hälsosamt med bmi osv.  Vi har nått dit vi ville så att säga.

MEEEEEN  försök för din inre syn se hur en människa som gått ner ca 45-70kg på ungefär 1 års tid ser ut i kroppen..

Du kanske tycker man ska skylla sig själv? 

Jag kan tala om att de är inte skönhetsoperationer de handlar om utan att över huvudtaget få en kropp man kan visa.  Jag lovar dig att folk skulle kolla ännu mer avtändande på mig nu än när jag var fet...  hela min kropp ser ledsen ut med all överflödig hud.

Jag kommer  sträva efter en bukplastik, gäddhänget och låren. 
    Brösten kommer jag bekosta själv.

Sen kan du slå dig i backen på att jag var minsann exakt lika skitviktig som fet!! 
    ~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)