• Grenadjären

Öppet köp / bytesrätt

Öppet köp / bytesrätt SPARA ALLTID KVITTO

Varför respekteras inte detta?
    Dagligen är det folk som vill ha pengar tillbaks för en vara fast de inte kan visa upp ett kvitto.
    Det står klart och tydligt skyltat i kassan och skrivet på kvittot vad som gäller. Trots detta förklarar folk att "äh, jamen det sparar man ju inte, det gör ju inte du heller"

Lika många tror att man får lämna tillbaks underkläder.
    En del till och med säger att de var tvungna att prova kallingarna först men de passade inte så de vill byta storlek eller ha pengarna tillbaks.

I många affärer plomberar man underkläder och erbjuder öppet köp även på dessa om plomberingen är helt obruten. Så gjorde vi också förr, men det visade sig att så många kunder på egen hand lyckades återplombera underkläder att vi inte kunde garantera andra kunder att de underkläder de köpte var rena och oanvända. Så vi slutade med det och tar icke tillbaks underkläder i byte och återköp, aldrig.
    Detta fårstås inte av folk heller.
    Hur är det ställt egentiligen?`??
    SPARA ALLTID KVITTO PÅ DET NI HANDLAR!!!

• Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt
  • enlitenbitkaka

Vi är väldigt noga med att också påpeka att "vill ni byta så måste vi ha kvittot också". Lik förbannat kommer folk in utan kvittot och ska byta....vårt kassasystem kräver att man scannar in treckkoden som finns på kvittot för återbesök, utan den kan inget återköp slås in i kassan. Det vi kan sträcka oss till att göra är att ge ett tillgodokvitto.

Kvittot är ju ett bevis på att du handlat just den varan i den affären till det priset. Utan kvittot kan inget köp bevisas. Kvittot krävs annars blir det strul i bokföringen. Vid ett återköp med kvitto krävs även kundens signatur och telefonnummer.

Fattar inte att det ska vara så svårt!!!

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Grenadjären

Luscious

Exakt! Det är ju de villkor som gäller.

• timberhochmandie

Fast om man tar reda på lite konsumenträtt gäller faktiskt konsumentköplagen med eller utan kvitto... Går en vara sönder inom sex månader från köpet ska butiken laga den. Självklart är ett kvitto guld värt vad gäller bevisläget, men lagen gäller lika fullt utan kvitto. Själv brukar jag spara kvitton (på annat än mat etc) i sex månader av just den alnedningen. Min plånbok är tjock som en tegelsten.

• Ungen

Grenadjären
    Leden då förstår jag inte vad du menade när du vände dig till mig i ditt inlägg 17?

Vad gäller arbetsgivare är det säkert så. Det vet jag inget om eftersom jag aldrig jobbat i butik.

• enlitenbitkaka
    timberhochmandie skrev 2007-02-04 12:33:19 följande:
    Fast om man tar reda på lite konsumenträtt gäller faktiskt konsumentköplagen med eller utan kvitto... Går en vara sönder inom sex månader från köpet ska butiken laga den. Självklart är ett kvitto guld värt vad gäller bevisläget, men lagen gäller lika fullt utan kvitto. Själv brukar jag spara kvitton (på annat än mat etc) i sex månader av just den alnedningen. Min plånbok är tjock som en tegelsten.
    Självklart men hur kan du bevisa att du köpt varan i just den affären utan kvitto?
  • Sussie77

Ja ska man vara garanterad att få byta/lämna tillbaka varan eller reklamera den så krävs kvitto..visst, vissa butiker tar emot varorna utan kvitto, men har man inget kvitto kan man inte räkna med att få lämna tillbaka varan, och ännu mindre bli sur över att man inte får göra det "eftersom man fått göra det på andra ställen".

OCH: butiken har ingen skyldighet att ta emot varor som någon köpt. Bytesrätt och öppet köp är något som är helt frivilligt och som dom flesta butiker har, men det är inte lag på det.
    Så om ni vill vara helt säkra på att få lämna tillbaka något så fråga alltid, vissa butiker har att man får lämna tillbaka varan inom 3 dagar medan vissa butiker har regler som att man inte alls får lämna tillbaka det man köpt och att dom därför bara tar emot reklamationer alltså om varan gått sönder.

Har jobbat i butik tidigare och jag vet att väldigt många kunder tycker att man ska göra undantag för just dom.
    Men alla butiker har sina regler och dom reglerna måste personalen följa.

• timberhochmandie

luscious:

Vittnen kan vara en bra grej. När det gäller konsumentköpL kan man ju till syvende och sist dra det till domstol, så då gäller alla typer av bevis man kan komma på...

• enlitenbitkaka
    timberhochmandie skrev 2007-02-04 12:48:42 följande:
    luscious:Vittnen kan vara en bra grej. När det gäller konsumentköpL kan man ju till syvende och sist dra det till domstol, så då gäller alla typer av bevis man kan komma på...
    ja har man vittne är det en bra idé men vi skulle iaf inte bara godta ett vittne och sen bara fixa varan...man ha mer bevis än så (beroende på kostnader och omständighet så klart). Och om man drar det vidare så krävs det inte bara att butiken bevisar att felet inte fanns där då varan såldes, även kunden ska i sin tur kunna bevisa att felet fanns där från början..
  • timberhochmandie

Nix, sedan man ändrade konsumentköplagen behöver kunden INTE bevisa att felet fanns från början. Om felet uppträder inom sex månader efter köpet presumeras det vara ett ursprungligt fel och då måste butiken bevisa att det inte fanns vid köpet för att slippa laga/byta varan.

• Grenadjären

Ungen

Nej det kanske blev ngt missförstånd.. Vi skrev samma sak. Nämligen att det kan finnas undantag då vissa kedjor kör med sina egna märken som inte säljs av andra. Då kan det kanske vara lättare att ta tillbaks en vara utan kvitto.

Men vill man ha pengar tillbaks så krävs kvitto. Oavsett om det är en reklamation eller vanlig ånger

Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt