• Grenadjären

Öppet köp / bytesrätt

Öppet köp / bytesrätt SPARA ALLTID KVITTO

Varför respekteras inte detta?
    Dagligen är det folk som vill ha pengar tillbaks för en vara fast de inte kan visa upp ett kvitto.
    Det står klart och tydligt skyltat i kassan och skrivet på kvittot vad som gäller. Trots detta förklarar folk att "äh, jamen det sparar man ju inte, det gör ju inte du heller"

Lika många tror att man får lämna tillbaks underkläder.
    En del till och med säger att de var tvungna att prova kallingarna först men de passade inte så de vill byta storlek eller ha pengarna tillbaks.

I många affärer plomberar man underkläder och erbjuder öppet köp även på dessa om plomberingen är helt obruten. Så gjorde vi också förr, men det visade sig att så många kunder på egen hand lyckades återplombera underkläder att vi inte kunde garantera andra kunder att de underkläder de köpte var rena och oanvända. Så vi slutade med det och tar icke tillbaks underkläder i byte och återköp, aldrig.
    Detta fårstås inte av folk heller.
    Hur är det ställt egentiligen?`??
    SPARA ALLTID KVITTO PÅ DET NI HANDLAR!!!

• Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt
  • Grenadjären

Bonanza
    Då blir jag lite nyfiken på var du handlar egentligen??

Anledningen till varför du får byta osv utan kvitto kan ju vara av flera arter.
    En kan vara att etiketterna sitter kvar i det du vill byta och personalen är väldigt snäll eller att företaget har den policyn.

En annan kan vara att du kanske är stamkund där du handlar och därför så är de schyssta på det sättet. Eller att den ev "kedja" du handlar i är ensamna om det varumärke på varan du vill byta, och därför kan de utesluta att varan inte är köpt där.

Jag vet själv att man på några ställen är "dumsnälla" när det gäller sånt där. Men oftast, och jag har själv erfarenhet, för jag har testat, så funkar det inte om man inte har kvitto. I synnerhet inte när man vill ha pengarna tillbaks

Företaget måste ju självklart redovisa alla sina utgifter. Hur ska de göra det om de inte får tillbaks kvittot av kunden?

Här om dagen stod att läsa i Östgöta Correspondenten om ett par tjejer som satt i system att gå in i affärer, prova ut kläder som inte är larmade, och sedan slita sönder dem lite diskret på olika ställen, för att sedan gå fram till kassan och påstå sig ha köpt varan där och vill nu reklamera den och ha pengarna tillbaks pga det som är trasigt på varan. Dessa butiker som gick med på detta var just de som var "dumsnälla" eller de med nonchalant personal,men de gick också miste om ett antal 1000-lappar

• Bonanza

Tja, HM, Lindex, Cubus är väl där jag handlat och bytt/lämnat tillbaka.

Men till exempel fick jag ett par byxor i födelsedagspresent. Typ två månader senare gick de sönder helt i dragkedjan och jag gick tillbaka. Jag hade såklart inget kvitto, men det var inga problem alls att få pengarna tillbaka.

Sällan vill jag dock ha pengar tillbaka, oftast byter jag mot något annat.

• Ungen

Det är skillnad på att reklamera en vara för att den har gått sönder. Då behöver man inte kvitto.

Om du ångrar dig utan att det är fel på varan kan du om butiken har öppet köp få lämna tillbaka varan och då behövs kvitto.

• LaFontaine

Bonanza: Utan kvitto får man ganska ofta byta till annan vara/tillgodokvitto. Pengar tillbaka får man dock ytterst sällan.

Reklamationer är en annan sak, om butiken vet att varan är köpt hos dem (exempelvis en lindexetiekett i nacken) ska reklamationen gå igenom. Värre är om du köpt ett par adidasskor i en sportbutik. Där är det ofta svårt att bevisa att skorna är köpta hos just den kedjan om kvitto saknas.

Kvitto är viktigt av många skäl, inte minst ur lurendrejerisynpunkt. Du anar inte vad folk försöker sig på. Häromdagen ville en kund byta en kjol hon menade att hon fått i present förra veckan. Därför hade hon varken kvitto eller etikett kvar. Kjolen var tre år gammal och såg tvättad ut.

Kvitto kan också vara viktigt för butikspersonalens säkerhet. Det är ganska lätt att som anställd göra fejkreturer och på så vis tillskansa sig lite pengar. Om ett kvitto finns med är det ett bevis på att detta inte skett och inga anställda behöver bli anklagade för något.

• Grenadjären

Ungen

Alltså vill du ha pengarna tillbaks så måste du kunna bevisa när/var/hur varan är köpt. Oavsett om det är en reklamation eller bara "ånger"
    Så har det varit inom alla kedjor där jag jobbat och där jag jobbar nu. Och jag vet att det generellt är så inom handeln.
    Jag som säljare måste kunna redovisa varför jag gett en kund pengar, och företaget måste i sin tur kunna redovisa sina utgifter.
    Precis som Iseika säger.. Ända sättet för mig som enskild säljare att hålla ryggen fri (slippa bli anklagad för att förfalska returer osv) är att kräva kvitto av den som vill ha pengar tillbaks för en vara. Oavsett reklamation eller "ånger"

Som sagt så finns det säkert undantag. Ta en kedja som Brother´s tex som har sina egna varumärken som "East West" och "Riley" Inga andra än Brother´s säljer dessa märken, så i sådana fall kanske det är lättare att ta tillbaks. Men även på Brothers´s har jag gått bet när jag ville reklamera en tröja och jag saknade kvitto. Jag tog en annan vara istället.

• Ungen

Grenadjären
    Det jag menar är de företag som har sina egna lables. Där man kan härröra varan till en speciell kedja.
    Om man däremot inte kan göra det kan man ju alltid vända sig till tillverkaren och reklamera, brukar gå utmärkt de gånger som butikerna krånglar.

• Grenadjären

Kan som exempel nämna farbrorn som köpt herrhängslen av mig. Efter ett par veckor kommer han in och lägger fram ett par hängslen på disken framför mig.
    En av klämmorna är trasig, och han vill reklmamera hängslena.
    Men originalförpackning, etiketter och kvitto saknas. Och då kan ju som bekant jag inte ta tillbaks varan.
    Till saken hör även att hängslena kommer ifrån en av Sveriges största grossister/leverantörer av hängslen/slipsar/ osv. Alltså säljs dessa hos väldigt många.
    Saken är ju klar! Tar man reda på lite konsumenträtt så får man reda på att det är kundens ansvar att spara kvitton faktiskt i ända upp till 2 år. Ännu längre om det gäller elektronik.
    Men som många säger "äh.. lägg av, vem sparar kvitton, det gör man ju inte.. inte du heller!" Okej, då får man skylla sig själv tycker jag!

• Grenadjären

Ungen

Jo.. precis det sa jag också!
    Men det handlar även om att man måste kunna redovisa för sin arbetsgivare varför man gett en kund pengar. Det räcker inte med att bara säga att "det var en retur" för tyvärr så förekommer det att butikspersonal förfalskar returer för att stoppa slantarna i egna fickor.
    Och sen måste företaget redovisa sina utgifter också

Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt