• Anonym (tess)

VRÄKNING!

Jag kommer bli vräkt från min hyresrätt p.g.a skulder hos min hyresvärd. Jag har hittat en annan lägenhet som jag kan få ta 1/3. Nu till frågan kan min hyresvärd bara kasta ut mig direkt eller gäller det någon typ av uppsägelse tid för hyresvärden också???

Tacksam för alla svar... ganska bråskande dock.

• Svar på tråden VRÄKNING!
  • Anonym

Min man har hyreshus och hade han folk som bodde där utan att betala skulle han sälv inte ha pengar till att driva rörelsen eller plocka ut lön. Han har ju sina kostnade för vatten, el, avlopp mm (och det är INTE billigt ) oavsett om hyresgästerna betalar hyran eller inte. Han har ett företag som han ska försörja sig på och kan inte bedriva någon slags välgörenhet mot alla det är synd om för det är bra många fler än ts som skiter i att betala hyran. Man kan ju inte bo gratis! Vad tänker man med då om man skiter i att betala??? Att ha någon stans att bo borde ju vara det första men prioriterar att betala, ihop med mat. Om man inte "slarvar" bort pengarna får man från soc...Nonchalant och fullständigt fösvarligt. Många månader dessutom!
    Du ts, du pratar om dina rättigheter...vad tror du att du har för rättigheter om du tjuvbor i en lägenhet???? Om det var befogat skulle soc hjälpa dig, det är mycket svårare att få nån vräkt än man kan tro, särskilt om man har barn... Om de inte hjälper dig så har du garanterat strulat till det ordentligt för dig. Vad förvväntade du dig? Att din hyresvärd skulle tycka synd om dig???? Herregud, kom tillbaka till verkligheten. Hoppas att in nya hyresvärd vet hur din betalningsmoral är så han fick en chans att avgöra huruvida han vill ha dig som hyresgäst eller ej.

• Drakmamman 76

Och som vanligt ska det köras med påhopp! En del värdar är fan skit. Visst man ska inte strunta i hyran men det finns även ett sätt att betala hyran utan att värden får den. Kanske en väckarklocka för vissa värdar som struntar i sina hyresgäster. Anonym är din man en bra värd så slipper han bekymmer annars kan han gott ha det!

• Anonym (snabbare)

Tror inte det är tre månader som gäller vid hyresskuld som leder till vräkning. Oftast har man nog tre veckor på sig från att skulden går till inkasso på sig för att få behålla lägenheten. Därefter bestäms datum för avhysning och det är omkring en vecka man då har på sig.

Så reglerna är inte så generösa när man själv inte betalat hyra.

TS - jag tycker du verkar medveten om din egen del i det hela men det är dock synd att du blir vräkt, även om du ogillar hyresvärden. Detta kan ju vara svårt att förklara för andra hyresvärdar och en skuld som leder till vräkning kan nog betrakatas som ganska negativt när du ska hitta nytt boende.

• Anonym (snabbare)

Drakmamma: "Visst man ska inte strunta i hyran men det finns även ett sätt att betala hyran utan att värden får den. Kanske en väckarklocka för vissa värdar som struntar i sina hyresgäster. Anonym är din man en bra värd så slipper han bekymmer annars kan han gott ha det!"

Förstår inte vad du menar?!

• Anonym (deposition)

anonym (snabbare): deposition hos länsstyrelsen tror jag att det är fortfarande.

• Anonym (tess)

Självklart är jag välmedveten om min egen del.
    Jag mår så fruktansvärt dåligt just nu... och Anonym: jag förstår verkligen vad du skriver men jag har inte skitigt i att betala hyra. Jag har inte fått för lite pengar... jag har en son som är 3 år och när man knappt har pengar till mat så prioriterar man mat framför hyran tyvärr...

• Anonym
    Anonym (tess) skrev 2007-02-07 15:46:15 följande:
    Självklart är jag välmedveten om min egen del. Jag mår så fruktansvärt dåligt just nu... och Anonym: jag förstår verkligen vad du skriver men jag har inte skitigt i att betala hyra. Jag har inte fått för lite pengar... jag har en son som är 3 år och när man knappt har pengar till mat så prioriterar man mat framför hyran tyvärr...
    Enligt alla ekonomiskt kunniga så är hyran det enda du aldrig någonsin ever ska prioritera bort!!!
    Tycker man att värden är dum i huvudet så är det bättre att deponera hyran. Då har du i alla fall satt av pengar till den, när tvisten är löst.

Hjälp med mat och kläder kan man få via vänner, familj, hjälporganisationer och även soc. Det är svårare att få loss pengar till hyran den vägen.
  • Anonym

hur ska du ha råd att betala för den andra lägenheten sen då`
    Om du knappt kan betala hyra för denna?

• Anonym (MEN!)

Vad du nu är har "gått igenom" med din hyresvärd så tar ju inte det bort det faktum att du inte har BETALAT dina hyror. Klart de slänger ut dig, så funkar det. Vad hjälper det att stryka medhårs som vissa i denna tråd gör, Ts lär ju inte lära sig att hyresbetalning är A och O för vuxna människor av det.
    Herregud. Vad menar du med att du inte har skitit i att betala hyra? Det är ju precis det du har.

• Anonym

Drakmamma: Min man är en jäkligt snäll och bra hyresvärd, det är därför han själv hamnar i situationer med såna som inte betalar hyran. Vad är nästa steg menar du, om det är ok att skita i hyran för värden är pissig ska man då kunna gå till ICA och ta mat utan att betala för ägaren är dum, och så kan man hämta en bil på volvo för de har också en dum ägare.... Det var det dummaste inlägget jag läst på länge.

Svar på tråden VRÄKNING!