• Anonym (tess)

VRÄKNING!

Jag kommer bli vräkt från min hyresrätt p.g.a skulder hos min hyresvärd. Jag har hittat en annan lägenhet som jag kan få ta 1/3. Nu till frågan kan min hyresvärd bara kasta ut mig direkt eller gäller det någon typ av uppsägelse tid för hyresvärden också???

Tacksam för alla svar... ganska bråskande dock.

• Svar på tråden VRÄKNING!
  • Drakmamman 76

Gäller det hyresskulder? Även om du har det gäller 3 mån om inte annan överenskommelse görs. Sen kan han inte bara vräka dig sådär.. Han måste gå via kronofogden och få ett vräkningsbeslut. Ta kontakt med hyresgästföreningen på din ort med.

• Anonym

du har väl någon månad på dig att betala hyran annars kan han kasta ut dig. kanske är 3månader eller nått sånt.

• Anonym (tess)

drakmamman 76: Grejen är att jag vill att han ska vräka mig, men inte nu, utan när jag kan ta den andra längenheten. Det har varit en massa tjafs med den här hyresvärden som jag har nu så jag vill bara bort härifrån. Självklart ska jag betala av min skuld men jag vill inte bo i en lägenhet bara för att jag känner skuld hela tiden.
    Men det är alltså 3 månaders uppsägningstid som gäller?

• Drakmamman 76

Även om du inte betalar så är det 3 mån. Men skulden växer ju om resten inte betalas. Men prata med honom om flytt tidigare o om att ev betala av skulden isf. Men se till att få allt på papper om nått skulle krångla i efterhand.

• EllBee

Vill du verkligen att han ska vräka dig? Ser inte så bra ut när man söker bostad (för du kanske vill flytta fler gånger?) och man tidigare blivit vräkt.

Jag trodde att de tre månaderna gällde vid uppsägning, vräkning är en annan sak. Då kan man väl bli utkörd mer eller mindre omgående?

• Drakmamman 76

Är själv mitt i en flytt från en idiot till hyresvärd.. Skrev på uppsägningen om tidigare flytt.. Onödigt att skaffa sig skulder spec hyresskulder.. Kan vara ett rent helvete att få ny lgh sen *vet*

• Anonym (tess)

Drakmamman 76: tack så hemskt mycket för svaren. Jag ska absolut prata med hyresvärden och höra om vi kan komma överens om att jag får flytta med en månad som uppsägningstid.
    Och självklart ska jag betala av skulden...

• Anonym (tess)

Zebragirl: Egentligen så skulle jag väl vilja slippa bli vräkt. MEN jag klarar inte av att bo här med honom som hyresvärd. Det ser ju väldigt hemskt ut på papper att ha blivit vräkt men mina föräldrar har lovat att ställa upp att stå på en lägenhet om det skulle vara så, eftersom dom vet vad som hänt och vad jag har gått igenom med hyresvärden

• Drakmamman 76

Zebra nej gäller även vid vräkning.. Är för att man ska kunna ha en chans att betala (om det gäller hyran) men sen är jag mer osäker när det gäller störande beteende..

• Drakmamman 76

TS.. Glöm bara inte att få eran överenskommelse på papper.. Mycket viktigt! Hoppas verkligen det löser sig för dig

Svar på tråden VRÄKNING!