• Anonym (tess)

VRÄKNING!

Jag kommer bli vräkt från min hyresrätt p.g.a skulder hos min hyresvärd. Jag har hittat en annan lägenhet som jag kan få ta 1/3. Nu till frågan kan min hyresvärd bara kasta ut mig direkt eller gäller det någon typ av uppsägelse tid för hyresvärden också???

Tacksam för alla svar... ganska bråskande dock.

• Svar på tråden VRÄKNING!
  • Sascha79

Ha hA! Va kul! Tänk om man gjorde så, gick till ICA och tog mat och försvarade sig med att ägaren var dum! Ha ha ha ha ha ha!!!!!!!! Eller en bil på volvo! JAg döööör!

• Drakmamman 76

Anonym.. Så bra att din man är en bra värd. Alla har ju inte turen att få det. Ta min nuvarande t ex.. Har ett element som inte funkar fastmålade fönster som läcker in massa kall luft, eviga stopp i avloppen osv.. Har tjatat på honom om att åtgärda inget händer.. Detta har pågått i 6! År. Hyresgästföreningen kan inte göra mycket (han är känd hos dom) men håva in hyror kan han. Vad betalar vi för? Kan även säga att vi har råttor i huset på grund av att han inte sköter NÅTT! Så nej vissa idioter till värdar skulle eg inte få in sin hyra. Sen kan du tycka att det jag skriver är dumt men jag står för det med nick o bild iaf o gömmer inte mig

• Anonym

Drakmamma Man kan likväl inte låta bli att betala hyra bara för man är missnöjd... Det är svinigt av honom att inte sköta det bättre men vi lever ju tack och lov inte i ett anarkistiskt samhälle. Tycker det låter mysko med att hyresgästföreningen inte hjälper, här har de ett väldigt väl fungerande samarbete. Anledningen till att jasg är anonym är att min man har inte valt att bli uthängd här även om hans verksamhet är bra.

• Anonym (socialtant)

hejsan
    intressanta inlägg.....jag VET det jag nu skriver för jag jobbar med det dagligen. Socialförvaltningen betalar INTE hyran det går oftast så långt att man blir vräkt...vad vi gör är däremot att betala mat sk uppehälle. Du verkar ha hamnat i trubbel och behöver hjälp ut tag kontakt med din socialförvaltning för när du blir vräkt kontaktar dom dej och det ser mycket bättre ut om du gjör det själv Har du alkohol eller drog problem?? Var kommer  pengarna ifrån du ej fått. Och vad lever ni på Jag vill försöka fäörstå så jag kan råda bättre Kram på dej tjejen

• Drakmamman 76

Socialtant.. En fråga.. Gäller det generellt eller på olika orter? För här betalar minsann soc hyran för folk som riskerar vräkning. Speciellt om det är barn med i bilden. Men vad är det för fråga, alkohol eller drogproblem? Tror soc att det handlar om det automatiskt eller! Om det är nått jag lärt mig så är det att INTE lita på soc (barn o ungdom). Men tycker att Ts själv ska avgöra vem eller vilka hon ska kontakta. Håller på ts även om jag inte känner eller vet vem hon är. Sen kan väl folk tycka att jag är dum eller vad f*m dom vill.

• Drakmamman 76

Anonym.. Dom som bor här är mer än missnöjda (förutom 3 som känner o umgås privat med värd o får sina problem åtgärdade direkt). Sen att hyresgästf. Inte hjälper gör att man står maktlös o förbannad. Har en liten på 13v som får lida av detta nu. Ska iofs flytta snart men vi lever fortfarande i denna lgh. Har extra element för att inte frysa för mycke o det innebär en ökad elförbrukning men tro inte att herr värd står för det.. Så vad ska man göra för att markera för värden att det funkar inte längre??

• Anonym

Men lägg av nu!!! Hon bad inte om en massa påhopp och fördömmande ord!! TS vet att det är fel att inte betala hyran men nu bad hon om råd hur hon skulle göra i en specifik situation. Hon frågade inte oss vad vi tyckte om att inte betala hyran, ellerhur?

Så trött på att FL ska krylla av moraltanter som alltid har så rätt och ÄR så rätt. Sluta döma så hårt!

TS; Jag vet inte såkert men jag tro tyvärr att det är så att blir man vräkt så blir man vräkt. Alltså att man inte har någon "uppsägningstid" eller så utan att man slängs ut. Detta är vad jag TROR.

Håller tummarna för dig!!!!

• Anonym (socialtant)

Att inte lita på oss är LÖJLIGT...trist att du har dålig erfarenhet.....

• Drakmamman 76

Anonym soctant.. Ja tyck du att det är löjligt då.. Att bli falskt anklagad av soc är väl löjligt.. Att soc skriver lögner om en är väldigt löjligt.. Japp.. Måste vara fler som är löjliga då.. Men detta är OT..

• Anonym (socsekr)

Det blir bara lite märkligt Drakmamma när du inte ger TS rätt information om hur det går till med vräkning och hur lång tid man har på sig etc.

Kontakta socialförvaltningen och se vad de kan hjälpa dig med. Ibland har de personer som hjälper till just i vräkningsärenden och i förhanlingen med hyresvärden. Du har inget att förlora om du ansöker om hyresskulden. Kanske du kan få ekonomiskt bistånd till hyresskulden för att rädda ditt boende. Det är sällan men det kan gå.

• Anonym (tess)

Sociala har total ignorerat mig och mitt barn. Har tyvärr inte så mycket över för dem... vill inte ha något med dom att göra.
    Min kille (barnets pappa) och jag har beslutat att flytta ihop igen... eftersom jag annars kommer hamna på gatan.
    Det soc hade att erbjuda mig var en akut lägenhet i absolut sämsta skick... Men eftersom min son har väldigt hemsk astma och allergier så kan jag inte bo i en sån lägenhet.
    Hur som helst så kan ni skriva vad ni vill... Jag VET att jag har gjort fel. Det är ingenting som någon behöver berätta för mig. Och det va inte därför jag skrev den här tråden. Jag behövde hjälp inte påhopp... jag blir så less på alla översittare här på FL...

• Drakmamman 76

Soctant.. Undrar om du verkligen är det.. Den informationen jag gett är vad jag själv fått av hyresgästförening, kronofogde och soc.. Var själv i en vräknings situation för några år sen.. Varför skulle jag säga lögner till Ts om sånt? Jag är inte ute efter att stjälpa någon medvetet. Ts.. Lycka till nu med allt o hoppas verkligen det löser sig på bästa sätt. O du gör klokt i att hålla dig borta från soc..

• Längtar efter en liten

När min kompis vart vräkt var det 4 hyror hon inte betalat på ca 28 000 kr. Till slut gick ju ärendet till kronofogden och hon fick papper hem där det stod att hyresvärden sökt antånd om avhysning osv men att OM hon ville behålla bostaden skulle hon betala in hela totala summan inom 3 veckor. Görs inte detta kommer sen ett datum då dom kommer hem till en,byter lås osv. Innan dess ska man även ta bort sina saker från lägenheten,det som finns kvar tar dom och håller maginiserat i 3 mån sen slänger dom det eller auktionerar ut.

Så gick det för henne i allafall

Vi är gravida
  • Anonym

Ville bara säga att jag har varit nära att bli vräkt en gång
    (har varken drog eller alkohol problem)
    och då gick "socialen" in och hjälpte till,
    så att jag och mina barn fick bo kvar.
    Så mitt råd är att ta kontakt med socialförvaltningen,
    jag fick ju hjälp, så kanske kan dom hjälpa dig också!?
    Lycka till!

Svar på tråden VRÄKNING!