Du måste logga in för att svara i en tråd.

• jocer84

Fjording! Mankhöjd!

Nån som vet "standard" mankhöjden på fjordingar??

• Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!
  • FruMarie

Han är maxad b-ponny

Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • Lina B

På tal om shire, vet ni hur de är till temperamentet?

• FruMarie

Så då är det fel att jag rider islänning och fjording? dem är ju ponny det med

• frappant

FruMarie:

Har inte läst hela tråden, så jag är inte så insatt i den sk "debatten". Att ngn som väger 80 kg rider en B-ponny vid något enstaka tillfälle tror jag inte hästen ifråga lider det allra minsta av. Men det är ju kanske inget att rekommendera pga ex eventuella förslitningsskador som uppkommer iom att hästen inte kan bära upp sin ryttare på ett naturligt sätt... Sedan är det ju skillnad på B-ponny och B-ponny; är det en ädel Welsh Mountain på 117 cm eller en Basjkir på 127 cm?
    Men samtidigt stirrar alltför många sig blinda på en hästs mankhöjd. Det är inte mankhöjden som är avgörande när det kommer till hur viktbärande en häst är eller ej.

• Carisma95
    FruMarie skrev 2007-02-08 18:29:48 följande:
    Lyndi skrev 2007-02-08 13:34:15 följande: FruMarie: Att väga 80kg och rida till en B-ponny är väl ändå att ta i??? Även om den nu är viktbärande... Som om han skulle må dåligt av det eller? Han var 131 i manken och mina islandshästar är i samma mankhöjd och dem kan bära mig utan problem..Tack så jävla mycket Marie - 17 års erfarenhet av hästar
    Men det har ju med ras att göra. Fjordingar/islandshästar ÄR viktbärande ponnyer!
    Men att sitta ex.vis på en 130 cm welsh mountain är lite skillnad... (Nu har jag inte läst vad det var för ras "din" var men)
    Be true to yourself and you will never fall...
  • jocer84

Lina B

De är oftast hästar med stabilt psyke, men kräver sin man/kvinna pga sin styrka och storlek.

• FruMarie

frappant

Tack för svaret, det gjorde mig väldigt glad.
    Men det är som du säger, folk stirrar sig blinda..

• FruMarie

B-ponnyn jag red var islänning/gotlandsruss

• Sha

fru marie: då var han/hon väl ganska viktbärande och då behöver du inte ta åt dig av vad andra säger, du vet ju att du gjort rätt!!

• Lyndi

Sha: He, he, ja petigt ska det väl vara inom hästvärlden..

Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!