• jocer84

Fjording! Mankhöjd!

Nån som vet "standard" mankhöjden på fjordingar??

• Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!
  • lillvilda

hehehehe.. jo fl i ett nötskal jag har inte kollat tillbaka i tråden men fick du ditt svar iaf??

• lillvilda

jg slank in på tråden när jag såg att det stod om fjordingar eftersom jag haft fjording i 14 år nu. Fast nu står dom stalalde hos min mamma eftersom jag inte har tid eller plats längre. saknar mina sötnosar så.

• jocer84

lillvilda

jodå jag fick mitt svar i början av tråden :)

Har oxå haft fjording förr och ska hämta en imorgon :) Ett 9-årigt sto!

• lillvilda

åh vad roligt!! ja dom e goa! vad e hon för färg?? min tjej är rödblack och mammas är ljubrunblack.

• frappant

FruMarie:

Du vet sedan tidigare att jag är på din sida.

• frappant

jocer84:

Nu ska det inte bli OT, men fjordingen jag hade på foder under ett år var maxad C-ponny (140,0). Tävlade upp till LA hoppning... Mkt duktig pålle!

• jocer84

lillvilda

Min är ljusbrun black, jättefin och välbyggd, tyvärr utan papper :(

frappant

ja en del fjordingar är verkligen fantastiska hästar. Var din av en lite "smidigare" typ?

• GulleFia

Jag haed en fjording när jag var ung. Jag tror den var ca 1.40 och det var tydligen rätt normalt för att vara fjording,

• Tindra 00

Vad är så speciellt med fjordingar, om jag får fråga? Jag som aldrig ridit nån sån...bara sett på bild, haha...

• lillvilda

Tindra 00: fjording är en sån där häst som folk sällan faller för direkt för de ser inte så mycket ut för världen med sin blacka färg å stubbiga man, speciellt om de ät rödblacka som min är då är de liksom ännu mer färglösa.

Men de har ofta ett underbart temprament, tjuriga men goa. För mig som vuxit upp nära fjällen å som vill kunna rida i fjällen så behövde jag en lugn, orädd häst som kommer kunna ta sig fram i lite svår terräng, myrar, åar osv. Fjordingen överlag är helt otrolig på den fronten, den är uthållig, pigg, "tjurig" orädd och en riktig problemmlösare i svår terräng. Min Vinna tar sig fram överallt bara man ger henne tid att tänka. En fjording är ofta väldigt tålmodig så de lämpar sig bra för nybörjare att sitta upp på första gången eller för handikappridning. Vår har gått på barnridning med så små som 3 åringar sm skött henne utan problem samtidigt som hon är så pigg att hon kan vara en riktig vilde när hon har en erfaren ryttare på ryggen. Eftersom rasen är ett kallblod så har de ett stort lugn vilket gör att man lätt kan få dem väldigt trygga som inte sprätter iväg för varje grej som rör sig, de har som ett inbyggt lugn. Fjordingen är framavlad under karga förhållande och slösar inte energi på att springa för påhittade faror. Våra har alltså använts i allt från barnridning, fjällridning, hubertusjakt, ponnyhoppning och att köra i skogen. Mångsidighäst med andra ord å inte speciellet dyr att köpa in. En utmärkt häst om man vill hålla på lite av varje eller som jag älskar att rida i skogen, fjället, långa turer, köra släde och vagn osv.

Lite reklam för "min" ras

• Sha

jo, det mest speciella med fjordingar är väl deras temperament, fast personligen kan jag nse dem lite väl griniga och envetna ibland. Fast ändå hellre det än hästar som inte har någon egen vilja alls!

• mogreta
    FruMarie skrev 2007-02-10 21:07:53 följande:
    Skitsnackarnas tråd kan man verkligen kalla detta..Jag red ponnyn 2 gånger på ett helt j*vla år.2 ggr????Är det så j*vla farligt om man rider den 2 ggr?Är det verkligen det?Hur jävla kul är det att få höra från er sk j*vla hästexperter att man är dum i huvudet som rider en b-ponny?det är för fan skillnad på ponny och ponny.Det är fan inte klokt.Vart man än vrider eller vänders sig här på FL så blir man alltid påhoppas för alltingJ*vligt roligt alltså.Fy F*N för er!!! (¯`°•.¸ ♥TvåVillBliTre♥ ¸.•°´¯)
    Vem har kallat dig dum i huvudet, vem har utsett oss som hästexperter, DU har ridit B-ponnyn två ggr, men tydligen den som äger hästen väger mer och rider den mer.

Har du dessutom den inställningen att du bara blir påhoppad, så blir du ju det i din värld, jag ser inga påhopp överhuvudtaget!!
  • Tindra 00

lillvilda: Det lät ju toppen!

Fin reklam faktiskt!! Låter som en toppenbra häst! Är dom i ponnystorlek eller är dom "stora"?

• frappant

jocer84:

Nej, tvärtom faktiskt. "Min" fjordis var både lågställd och av lite kraftigare modell.

• morrontrött

min avsikt var inte att såra någon med mitt förra inlägg. jag ber om ursäkt om någon tog åt sig av det. sorry!

• lillvilda

Tindra 00:storleken på de fjordingar vi har har skiljt en del men man kan säga att de ofta har ponny mått våra har nog legat mellan c till D ponny. Gränsen för häst brukar väll gå vid 148 va? om jag inte minns fel. Våra fjordinagr är av lite tyngre modell men de finns en gracilar varianter som kommit fram på senare år. En kraftig fjording kan kännas lite tung att rida om man främst är ute efter en ridhäst. våra används mycket att köra med oxå å då gör det mindre att de är tunga. Däremot hoppar min tungfia gärna ponnyhoppning å sånt om det är unga tjejer som lånar henne. Hon fullkomligt flyger fram med sin kroppshydda över hoppbanan Hon har så kort å kraftig hals att hon kämpar verkligen när hon går på tygel så dressyr kanske skulle va svårt för henne annars så har hon ingenting emot sånt heller. Mammas fjordingsto däremot är tjurigehten själv å gillar mest att ströva i skogen å på fjället

• Lyndi

FruMarie:

Jag förstår inte varför du inte kan tåla kritik? Ett forum är ju till för att disskuteras på. Alla har ju åsikter...

Jocer84: Mmm.. Joo.. Jag håller med...

Fjords är underbara iaf!

• mogreta

FruMarie:

Precis som Lyndi skriver, det här är ju ett diskussionsforum, du skriver att en du känner äger och rider en B-ponny, du har ridit den två ggr. Ni båda väger runt 80+, är det så himla konstigt att någon/några reagerar?

Om det nu kommer nån och skriver -Jag rider till min dotters shettis, han är iofsj rätt stor, men jag väger 95kg.

Skulle inte du då också reagera?

• Fighter

FruMarie--
    "Ponnyn jag red var islänning/gotlandsruss och jag red han 2 ggr.
    Folk blir tydligen upprörda av att man råkar väga för mycket..
    Så vi "feta" ska inte kunna få rida"

Självklart ska alla få rida, dock på hästar som är anpassade efter ryttarens kunnande, ändamål samt vikt.

Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!