• jocer84

Fjording! Mankhöjd!

Nån som vet "standard" mankhöjden på fjordingar??

• Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!
  • lillvilda

den är ju stark i ryggen å så som många av dessa Hästar med Ponny mått är men ser fel ut tycker jag när ryttaren är så stor att den typ kan sätta fötterna i marken. ser inte så sunt ut å måste väll ändå vara för tungt för en sån liten häst.

• FruMarie

Skitsnackarnas tråd kan man verkligen kalla detta..
    Jag red ponnyn 2 gånger på ett helt j*vla år.
    2 ggr????
    Är det så j*vla farligt om man rider den 2 ggr?
    Är det verkligen det?
    Hur jävla kul är det att få höra från er sk j*vla hästexperter att man är dum i huvudet som rider en b-ponny?
    det är för fan skillnad på ponny och ponny.
    Det är fan inte klokt.
    Vart man än vrider eller vänders sig här på FL så blir man alltid påhoppas för allting
    J*vligt roligt alltså.
    Fy F*N för er!!!

(¯`°?.¸ ♥TvåVillBliTre♥ ¸.?°´¯)
  • lillvilda

FruMarie: jag ahr inte läst hela tråden ¨så jag vet inte varför du e så arg men jag tror knappast en b ponny av typ fjording modell nmått dålig av att du red den nån enstaka gång. min fjording rids rätt ofta av personer som väger en del mer än mig. å som säkert skulel anses som för tunga av många här. jag väger (icke gravid) 45 kg och jag red vår shettis nån gång då å då. fast jg kände mig stor på honom men inte rreagerade han på det. En häst i god form kan nog bära en hel del mer än många verkar tro.

• FruMarie

Ponnyn jag red var islänning/gotlandsruss och jag red han 2 ggr.
    Folk blir tydligen uoorörda av att man råkar väga för mycket..
    Så vi "feta" ska inte kunna få rida?

• lillvilda

jag tycker de är stor skillnad på ponny å ponny, en smäckrare ponny som ex är avlad som hopphäst måste ju kunna bära mindre än en ponny som våra fjordingar som använts att arbeta i skogen osv.eller??

• FruMarie

morrontrött

Har anmält ditt inlägg nu så du vet det

• lillvilda

hmm hemma är det många "fullvuxna" som har fjordingar av lite kraftigare modell... å jag har inte upplevt att dom varit för tunga för sina hästar. Beror kanske på hur stora hästarna är. Men jag ahr aldrig hört att en islänning eller fjording inte ska kunna bära en vuxen människa (av normal storlek, inte en pygmé som jag med mina 150 cm)

• Tindra 00

Jag är ingen hästexpert bara nybörjare....jag väger nästan 80 kg som sagt ca 75-78 senast.... Men vad i alla sin dar....nog tror jag du kan bedöma en sån grej själv! Som den hästälskare du verkar va tror jag absolut du kan bedöma det själv....

Va inte lessen nu, Marie!

• lillvilda

FruMarie: ingen idee att bli arg! du vet ju själv att du inte har plågat hästen.

Min goa häst stånkar å suckar lika mycket om den som sitter på ryggen väger 100 eller 50 kg. Det är hennes sätt att prata. men det är inte alltid så roligt för den som sätter sig på henne. Hon kan få vem som helst att kännas sig tok tung Å trots att hon har blivit riden av sånna som är rätt tunga ibland så har hon aldrig haft problem med ryggen å hon är iaf 19 år nu.

• jocer84

Otroligt.. fl i ett nötskal...

Jag startade denna tråd för att fråga om standardhöjden hos fjording..

Snacka om att tråden blivit hyffsat OT!

Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!