• jocer84

Fjording! Mankhöjd!

Nån som vet "standard" mankhöjden på fjordingar??

• Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!
  • Lina B

Låter som att jag skulle gilla shire!

Den andra tråden blev avstängd nu...
    När det gäller medryttare, finns det flera ställen att söta det på? medryttare.se verka´de va en konstig sida...

• Lyndi

FruMarie: Jag red själv ett russ (B-ponny) vid några enstaka tillfällen då min vän hade henne på foder, (jag är 164cm och väger 60kg) och jag ville inte poäntera att du är stor eller alldeles hemsk som rider en så liten häst, bara att hästen (ponnyn) såsmåningom tar skada av det.
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du anser min kommentar som ett påhopp. Detta är ju ett forum, och där ska man ju disskutera saker!

• jocer84

Lina B

Har du kollat på blocket och bukefalos?

• Sha

lina b: om du e intresserad av nordisar kan du gå in på nordsvensk.com. där dyker det ibland upp folk som vill ha hjälp.

• lillvilda

ser att ni diskuterar vikt. jag skulle tro att mina fjordingar kan bära en hel del. Både mina fjordingar å min mosters islänningar har ridits av vuxna män utan problem. jag väger dock bara 45 kilo så för min fjording är ju jag en lättviktare. Det handalr ju mycket om att lära hästen att "gå rätt" och hålal den vältränad annars kan man som "lättviktare" oxå slita ut en häst. Men fjordingar är ju otroligt viktbärande för sin storlek.

• morrontrött

jag har inte läst hela tråden, men reagerade starkt på att en 80 kilos människa rider en b-ponny???????? det låter inte alls ok för den stackars ponnyn. skulle aldrig sätta mig på en b-ponny och jag väger mindre än 80 kg. det är hästarnas bästa jag tänker på i första hand. gör inte ni???

• lillvilda

jo visst måste man se till hästen men som sagt fjordingar är mycket starka så det är ju skillnad på b-ponny å b-ponny. Så ömtålig sr ju inte precis fjordingen ut eller hur här är "min" Allman som e min hästs Vinnas föl. Han är nu 147 cm i manköjd tror jag å han bär nog en hel del på sin rygg om man skulle kräva det av han.
    www.gronkulla.com/hingstar.htm
    Fjordingar har i alla tider ridits av "tunga" om man ser tills dess ringa storlek. Denna ras används ju ofta inom turridning osv.

• mogreta

Vad är det som gör en islänning så viktbärande då? Kanske det bara är en myt, de har väll aldrig haft något val!

Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!