• Äldre 2 Sep 08:31
    17569 visningar
    16 svar
    16
    17569

    Dagis eller dagmamma!?

    Hej!
    Tänkte bara höra vad ni tycker är bäst, väljer ni dagmamma eller dagis till era barn?
    Vi valde dagmamma för att dels är de bara 5 barn tillsammans, en lagon grupp, dagmamman har tid för alla barn lika mycket hon kan och hinner se om någon är utanför, hon blir som en "mormor" men skämmer inte bort utan har regler och bestämda tider osv, de lagar mat tillsammans och städar, gör en massa skojigt ihop mm. Hon trivs super bra!
    Har kompisar som har sina barn på dagis och när de kommer hem så är de så kollosalt upp i varv och stökiga, de slåss och svär. Självklart kommer vår dotter också att lära sig svära......men av det jag hört så tycker jag inte att dagis verkar så bra!
    Hoppas att ni andra har bra erfarenheter av dagis, jag vill höra lite positiva saker nu!!
    Nästa barn kanske får gå på dagis....vem vet?
    /Madeluttan

  • Svar på tråden Dagis eller dagmamma!?
  • Cecili­a
    Äldre 2 Sep 10:52
    #0

    Jag är förskollärare och rekommenderar förskola varmt! MEN...det gäller att kolla upp förskolorna så att man hamnar i en förskola som man tycker är bra, man ska inte ta den som ligger närmst bara för att slippa åka en liten bit.

    Själv jobbar jag i ett personalkooperativ, en avdelning 1-5åringar, mellan 15-20 barn. Vi är 3 heltidare och mellan kl. 8.00 till kl.14 är vi alla tre helt till barnens förfogande. Sedan är det ngn som slutar tidigare, börjar tidigare osv. Vi gör INGET pappersarbete på arbetstid, alla möten har vi på kvällarna och i princip tar vi aldrig in vikarie. Vi har en väldigt mysig stämning och föräldrarna brukar påpeka att dom alltid hittar oss på golvet,hihi!! Vi får maten från en annan skola mån - tors, dock inte frukost och mellamål som vi fixar själva. På fredagar ordnar vi maten själva.

    Jag kan säga att vi har betydligt mer koll på våra barn än många dagmammor. En dagmamma blir låst eftersom hon är själv. Det är ingen barnlek att hinna laga mat, byta blöjor, läsa saga, hjälpa på pottan, plocka undan disk, ha kontakt med föräldrar och dyl alldeles själv. Likaså så låser man ju barnet på ett trist sätt utan att man egentligen tänker på det. Vad jag menar med det är att barnet tvingas att ty sig till dagmamman varje dag. På en förskola finns fler vuxna och fler att ty sig till. Är ett knä upptaget så finns det ofta ett till.

    Men visst det finns för och nackdelar med allt, och jag som förskollärare rekomenderar ju givetvis det eftersom jag jobbar i en väldigt väl fungerande avdelning.

    Kram

  • sally
    Äldre 2 Sep 10:56
    #0

    Cecilia,

    Har du ngt tips om vad man ska fråga, vara uppmärksam på när man väljer dagis?

  • Cecili­a
    Äldre 2 Sep 11:17
    #0

    Du ska vara uppmärksam på hur personalen umgås med dom andra barnen. Alla vuxna kan göra sig till just när ngn förälder kommer men titta på hur de andra barnen förhåller sig till personalen. Var också uppmärksam på vilken stämning som råder i gruppen.

    Det viktigaste är inte att avdelningen har en superproffsig målmedveten strategi över hur dagen ska se ut. Utan det viktigaste är att barnen känner trygghet och att det finns flexibilitet bland personalen. Hos oss händer ofta att vi t.ex. ser att det är fint väder, struntar i maten som kommer och istället packar med oss korv och ger oss ut.

    Fråga gärna hur dom gör med vikarier och möten. Har varit vikarie inom kommunen då hela avdelningen gick på möte direkt efter dom somnat barnen (en småbarnsavd.) och när barnen vaknade upp stod där tre helt okända vikarier. Tror att det är viktigt för föräldrarna att veta hur detta går till men det är sällan det kommer på tal.

    Hmm...ja fråga gärna om det är något mer du undrar. Jag kan ju skriva en hel roman,hih!!!

    Kram cecilia

  • Jessi
    Äldre 2 Sep 11:25
    #0

    Åh, Cecilia, din förskola skulle jag vilja lämna mina barn till!!!

  • Cecili­a
    Äldre 2 Sep 16:29
    #0

    Jessi

    Hihi! Jo jag brukar säga nu att när Jacob som än så längge bara är 11v. behöver barnomsorg så skulle jag vilja ha honom där, men det går ju tyvärr inte. Men jag känner faktiskt det att vi verkligen är där för barnen. och som föredetta vikarie ute i kommunen ser man både bra och mindre bra förskolor. Det gäller att se sig runt!

  • Roisin Dubh
    Äldre 2 Sep 16:43
    #0

    Det hela är en fråga om hur bra dagmamman eller daghemspersonalen är.
    Mina äldre barn hade dagmamma när de var små och vi hade verkligen tur för vi fick kommunens bästa. Hon gjorde allt för att hennes barn skulle trivas och hade sitt eget barnasinne i behåll trots att hon var 50+.:)

    Det var inte alls lika bra hos reservdagmamman :(. Som tur var det väldigt sällan vår dagmamma var sjuk men ibland var hon tvungen att ta ut lediga dagar eftersom hon jobbade över så mycket. Då fick barnen vara hos den här andra dagmamman och det kändes hemskt när man lämnade dem där. Man kunde riktigt se att hennes ordinarie dagbarn vantrivdes. Hon var en riktig ragata som behandlade barnen som om de skulle vara militärer. Stå på raka led m.m. Första morgonen jag kom med mina barn fick jag en utskällning för att de hade tuggummi i munnen. Sockerfritt tuggummi anser inte jag vara godis utan något nyttigt efter frukost. Deras egen dagmamma brukade bjuda dem på tuggummi när de kom om morgnarna! Visst har hon rätt att sätta upp sina egna regler men då informerar man om vad som gäller istället för att ge en avhyvling :(

    Ursäkta, nu blev det mer att jag skrev av mig lite än svarade på frågan. Poängen jag ville komma till är i alla fall att dagmamma eller dagis kan kvitta, det viktiga är hur man trivs med den man lämnar barnen till.

  • Elisa
    Äldre 3 Sep 00:23
    #0

    Just nu lutar det åt att det blir dagmamma. Jag känner att dagispersonalen ej hinner med p g a för stora barngrupper och för lite personal.
    Efter att ha hört mig för bland mina vänner och släktingar så visar det sig att många rekommenderar mig att välja dagmamma till min dotter.
    Har dessutom ett skräckexempel på hur det går när ett dagis ej fungerar på för lite personal samt vikarier. Mitt syskonbarn var på dagis innan hon började första klass och en dag gjorde de en utflykt, de var 2 personal på 17 barn... Hur det hela slutade? De tappade bort mitt syskonbarn och märkte det inte förrän de var tillbaka på dagiset... Ensam i skogen gick hon och grät hejdlöst, hon var ju bara barnet (endast 2 år). Tyvärr fanns det inget bättre dagis att tillgå (bor på en liten ort med ett dagis).
    Däremot har många givit positiv kritik till dagmamma som verkar ha tid för barnen och ger dem trygghet och stimulans samt att de får träffa samma människa varje dag, inte som på dagiset där mitt syskonbarn gick där det ständigt var nytt folk.

  • Äldre 3 Sep 08:34
    #0

    min son var hos olika dagmammor under sin uppväxt. först hos en privat eftersom de på den tiden var gräsliga dagisköer. hon var inge bra.
    Sedan hos en kommunal men de gjorde aldrig något förutom att vara hemma och i lekparken dessutom hade hon 2 egna barn så när de var sjuk så måste jag stanna hemma eller ta med min son på jobbet. Vi flyttade till en annan stad och jag valde även där kommunaldagmamma och även om hon var lite äldre så passade det alla perfekt. För i den kommunen träffades alla dagmammor minst en gång i månaden så alla barn kunde leka ihop. Det var ett nära sammarbete med dagis så han fick gå dit ibland om tex hon var sjuk. Hon ordnade med kyrktaxi så han kunde gå i kyrkis vilket jag givetvis fick godkänna om jag ville. Har hört av andra att hon skulle vara gräslig som dagmamma men jag tykte hon var så perfekt man kan vara.
    Min tvillingtjejjer har endast varit på dagis vilket oxå gör att de är instutitionsbarn. De har svårt att ta sig för något om man inte stoppar det i deras händer. Dagisbarn är ofta van att ha en fröken som säger: nu är det utelek, nu är det pyssel, nu ska ni göra det och nu får ni leka fritt. Ger ingen kritik till den typen heller för de lär sig mycket annat viktigt på dagis som sällan en dagmamma ger....

  • Cecili­a
    Äldre 3 Sep 08:45
    #0

    Kommer in på ett hörn

    Jossebell

    Vill bara säga att det är helt beroende på hur personalen bygger upp sin verksamhet, ALRDRIG att vi har sagt till våra barn att nu är det utelek eller nu är det pyssel.. Avskyr ordet att leka fritt! Man kan inte tvinga ett barn till att helt plötsligt leka!!

    Men som jag har påpekat innan så väljer alltför många föräldrar första bästa förskola och tänker inte på barnens bästa utan att föräldrarna ska ha så nära som möjligt. GIvetvis är det svårt att välja om det inte finns så många valmöjligheter men bor man med många valmöjligheter så ska man ta sig tid och kolla upp dessa. Även kolla de kooperatvia förslagen, som man tyvärr själv brukar få ordna. KOmmunen brukar inte påpeka att dessa alternativ finns. Istället får man ställa sig en en milslång kö. Har vi plats så är det bara till att komma ut till oss och antingen bestämma sig på plats direkt eller fundera ngn dag och så är platsen din.

    Även dagmamma gäller att kolla upp ordentligt, skulle barnet och dagmamma inte komma överens till 110% så har jag inte barnet ngn annan vuxen att ty sig till. Och att glömma barn har hänt här också när det var dagmammor som var ute med sina barn. 5 barn och 2 vuxna och ändå glömmer man ett barn.

    Så som förälder gäller det att vara kritisk och ta sig tid till att kolla upp vilka alternativ som finns, och sätta sig ner och prata om vad man anser vara viktigt. Barnen tillbringar så mycket tid där så det måste stämma till fullo.

    Kram Cecilia

  • Elisa
    Äldre 3 Sep 09:48
    #0

    Håller med dig, Cecilia, att det gäller att vara kritisk samt ta sig tid att kolla upp olika alternativ. Maken och jag är överens om att dagmamma passar Angelica bättre och här har vi toppen bra dagmammor som verkligen ger 110% och mer därtill, samt ser till att barnen får lära sig viktiga saker (som på dagis t ex).
    Alla barn är olika, det som stämmer för ett barn stämmer inte för ett annat. Jag är oerhört glad att denna valmöjlighet finns.

  • Äldre 3 Sep 10:01
    #0

    Gick själv hos ett antal olika dagmammor på 70-talet, de var oengagerade och jag var oftast äldst i barngruppen. Supertråkigt, fick oftast klara mig själv eftersom de mindre barnen behövde mycket passning. Såg till att lära mig läsa väldigt tidigt för att ha något att sysselsätta mig med. Det var ett himmelrike som öppnade sig när jag kom till dagis något år innan skolstart! Dagmammor är ofta bra, ffa med tanke på de mindre barngrupperna, men det gäller som sagt att personkemin stämmer mellan barn och dagmamma.

  • Äldre 21 Nov 16:10
    #0

    Man kan ju faktiskt byta dagmamma om det inte skulle funka. Det gjorde jag när det inte funkade o det var inga problem. Vi fick en annan dagmamma som var kanon o sen löste det sig mellan oss o den andra dagmamman...

  • MiaD
    Äldre 21 Nov 16:55
    #0

    Jag har anmällt till dagmamma för att de är mindre barngrupper, har själv jobbat på dagis och vet att man inte har tid för 20 barn samtidigt hur gärna man än vill. Vet oxå att de lär sig en massa både bra och mindre bra saker av varandra. Inte för att de inte kan lära sig av varandra hos dagmamma, men jag tror ändå att det är lättare att hålla de i styr när man har de i sin egen hemmamiljö.

  • ErkMaj­aDu
    Äldre 21 Nov 18:17
    #0

    Jag har valt dagis för att det är det bästa alternativet för oss. Vi har anmält oss till ett Regio-emilia dagis där de får lära sig i sin egen takt och inte är tvungna att göra allt i grupp. De får tänka själv innan någon talar om hur man gör något. (lät iallafall väldigt bra i mina öron!). De sa att de var 2,75 personal på 14 barn, vilket ju faktiskt är lite bättre täthet än dagmamma som oftast har 5-6 barn ensam. Vi tittade runt i lokalerna och det såg jättebra ut. Hoppas bara det funkar för oss att komma dit nu för det är mycket trubbel i vår kommun.

  • DaCiss
    Äldre 21 Nov 22:38
    #0

    Jag tycker det är tråkigt här i Piteå. Här finns det inte hur många dais som helst att välja bland och vet inte ens om det finns en enda dagmamma. Om nån annan vet hur det är ställt med dagmammor i Piteå säg gärna!
    Jag har jobbat på dagis själv ett år i Finaland och sen har jag vikarierat här i Piteå och inte ett av dagisen skulle jag nånsin vilja lämna mitt barn på! Jag har ingen aning om hur detta kommer gå då det blir aktuellt med att hitta en plats åt framtida barnet

  • Äldre 14 Apr 15:19
    #16

    Väcker liv i en gammal tråd nu, men vet någon om det finns några dagmammor alls i Piteå nu eller är det förskola som gäller?

Svar på tråden Dagis eller dagmamma!?