-
att vyssja devin på armen har funkat jättebra för oss med ända tills för en vecka sen, nu kanske det funkar var tredje gång. de andra gångerna blir han vansinnigt hysterisk, nästan som att han förstår att det är dags att sova men inte vill. jag hoppas det går över snart för det är otroligt påfrestande när inget man gör hjälper. det enda som funkar är att bada honom för det är det bästa han vet, men så fort man tar upp honom börjar han om med gnällandet tills han helt plötsligt tvärslocknar.Olle i Alingsås skrev 2007-04-08 10:19:49 följande:Jag känner igen det litegrann. När Clara blir trött och det kan gå bara på några sekunder så gnäller hon och vill ingenting. Då sätter jag mig och vyssjar henne liggandes på armen och sjunger olika lugna sånger då somnar hon oftast väldigt fort eller så kan det ta lång tid men hon somnar. Ibland sover hon 30 minuter och ibland flera timmar. Så jag kan inte planera något. -
hahahaCriffegirl skrev 2007-04-08 11:50:33 följande:mexisis: Ganska precis sådär är Pontus om kvällarna, fast om man orkar höra gråten och daskar honom på blöjan så det gungar lite så somnar han i knät efter många om o men. Oj glömde....man MÅSTE sjunga Trollmor oxå...och det funkar INTE med nån annan visa. Sen kan man bara glömma att lägga honom ifrån sig inom den närmaste timmen....då vaknar han efter max 3 min.....skitjobbigt!!!Jag har börjat planera kvällarna i minsta detalj...jag ser till att allt jag skulle vilja ha finns inom räckhåll, går på toa innan så det är gjort, lägger fram telefonen och mobilen så jag når om det ringer, sätter mig tillrätta i en fåtölj och där blir jag sittandes LÄÄÄÄNGE.
exakt som här då. va otroligt skönt att veta att fler har det på samma sätt. när man pratar med många andra är ju deras barn alltid perfekta små änglar som aldrig gnäller och då känns det ju extra jobbigt när man sitter där på kvällarna med sin fåntrattiga gnällspik
men det går väl förhoppningsvis över. igår kväll somnade han av sig själv i soffan runt nio. han var lite gnällig runt sju men då badade jag honom och sen var han lugn tills han somnade. i vanliga fall somnar han runt åtta. det ska bli kul att se hur han är ikväll. gnällfasen kanske håller på att gå över
-
SannaStina, snacka om att jag blir avundsjuk
så länge har aldrig devin sovit. en enda morgon vaknade han vid sju, åt och somnade om. då sov vi äääända till halv nio och jag var överlycklig
jag vet inte om hans gnällighetstjafs som varit den senaste veckan börjat gå över för igår kväll låg han ju och jollrade på soffan och somnade helt plötsligt av sig själ. nu för fem minuter sen låg han i soffan och undersökte sina händer, jag tittade bort en stund och när jag tittade tillbaka så sov han. så otroligt skönt att slippa det där hysteriska skrikandet som han haft för sig innan han ska sova. men, men, det kanske bara är en bra dag. får väl vänta och se hur han är resten av dan
*hoppas hoppas hoppas* -
blir aningen avundsjuk på er som har ett jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten. jag gick på hp två månader innan bf och fick under den tiden veta att företaget jag jobbade på skulle läggas ned, så den 15 december, när devin var 1 månad gammal, blev jag arbetslös. det känns lite jobbigt att veta att man måste ta tag i ett jobbsökande till vintern. det var ju inte precis vad vi räknat med. i augusti förra året köpte vi dessutom en ny lägenhet så det kunde ju inte ha kommit olämpligare. fast devins pappa tycker att om det nu var tvunget att hända så var tajmingen rätt bra, för nu har jag ju verkligen det jag gör på dagarna. om jag blivit arbetslös och inte haft devin hade mitt liv sugit rejält. jag klarar inte av att bara gå hemma och rulla tummarna
så, finns det nån i e-tuna trakten som behöver anställa en 30-årig morsa om ca 7-8 månader är det bara att höra av sig hihi
-
devin kan inte heller sova borta, han verkar inte ens känna av att han är trött för han är så intresserad av allt runtomkring, sen när vi kommer hem är han oftast så övertrött att han blir tokgrinig en stund innan han somnar. tar också gärna emot tips om hur man gör för att få honom att kunna sova när man är hemma hos andra.Taneli skrev 2007-04-09 19:06:51 följande:Min dotter har svårt för att sova hos andra. Kan inte fatta det, hur trött hon än är så sover hon knappt, max 30 minuter. Idag var vi hos min mamma och Isabelle hade sovit 10 minuter sen 10 tiden och kl var runt 15.30 när vi var hos mamma. Men aldrig att hon skulle sova där, så det slutade med att vi gick hem. Tog ändå ca 2 timmar innan hon somnade i alla fall men hon åt och det var några rapar som låg och klämde i magen. Nu sover hon fortfarande i alla fall, skönt. Någon som har några bra råd hur man får bebisar att sova bra borta och inte bara hemma? Hon är väldigt lättväckt också, har försökt vänja henne vid ljud men hon vaknar väldigt lätt ibland. Man vill ju inte behöva gå runt och smyga hemma när hon sover. tacksam för råd.
tack och lov reagerar han inte på ljud. har han väl somnat så sover han. har inget tips tyvärr för så har han varit ända sen han föddes. vi har nog bara haft tur. jag kan iofs tänka mig att det beror lite på att han alltid får somna i vardagsrummet med oss eftersom vi haft två katter och inte velat lägga honom i hans säng där vi inte har nån koll på om katterna är i hans säng. vi har oftast folk hos oss på kvällarna och surroundsystemet på när vi ser på tv så han har nog vant sig vid att höra en massa ljud från början. -
det där med skivan var ju superbraislandgirl skrev 2007-04-09 21:12:56 följande:Karl har också svårt att komma till ro när vi är borta. Oftast somnar han i famnen. Vi har testat att ta med barnvagnsinsatsen och lägga ner honom där tillsammans med hans gosefilt (kräklappen, en ren förståsdet är inte klockrent men har funkat under korta stunder.Angående ljud vet jag inte, vi märker bara att ju tystare vi har desto känsligare blir han för ljud. Så vi försöker hålla ngt sånär normal ljudnivå även när han skall sova. Tror att man får börja vänja dem lite försiktigt om det går.Ett oslagbart sätt för oss är att sätta på hans älsklingsskiva med barnvisor. Han somnar inom 3 låtar. Vi spelar den ganska ofta så han känner igen den. Den skivan tar vi även med om vi skall sova borta så får han lite igenkänning och samma rutiner.
vi har en skiva med vaggvisor vi fick från goboken och devin gillar alla låtar utom blinka lilla stjärna (när den är börjar alltid underläppen darra av nån konstig anledning
). vi får testa att ta med oss den nästa gång
-
ja det är rätt gulligt, just att han darrar med underläppen, och hoppar vi inte över den och sätter på låten efter så börjar han gråta. undrar varför, för det är helt ok om jag sjunger den, men inte när det är musiken på skivanTheCoopers skrev 2007-04-09 22:26:41 följande:mexisis :Hahha gulligt ..han gillar INTE blinka lilla stjärna .... inte jag heller .... ;)När vi är borta tar vi med hennes filtar som hon sover med , för luktens skull och musik - här är det mest spansk musik som gäller ...enda sedan hon var liten då vi salsa-dansade henne till sömns ;)Nu behövs det mest om vi är borta eller ngn gång på dagen ...Mina två tjejer är vana vid ljud tror jag - vi har en ganska högljudd familj stackars barn - Stora tjejen kunde somna mitt ibland oss om vi hade folk hemma och musik på - kunde även byta kläder och blöja utan att hon så mkt som blinkade :)Lill tjejen är ungefär likadan .. Mark Levengood 4 President
han kanske bara har bra smak hihi
-
samma härTheCoopers skrev 2007-04-09 22:50:37 följande:mexisis : Bra smak naturligtvis ! Tuggar era bebisar på allt och alla ?? Min dotter tuggar / biter och pratar högt samtidigt Gör också en massa pruttljud med munnen och stora bubblor av sitt saliv ... hahha vilka talanger hon har vår dotter ... Mark Levengood 4 President
-
det ser ganska lika ut för oss med några små skillnader
äter med 3-4 timmars mellanrum
Vaknar mellan 6-7 180 ml ersättning
10 160-220 ml ersättning
13 några skedar puré, typ potatis, majs, morot och liknande
16-17 160-220 ml ersättning
19-20 några skedar gröt och 160-180 ml ersättning
Normalt sett somnar han medans han äter ersättningen men den senaste veckan har han varit lite gnällig så det har väl tagit ca 30 minuter efter att han ätit tills han somnat.
sover hela natten, från ca 20.00 till runt 5 på morgonen, då äter han kanske 40-60 ml ersättning och sen somnar han om en till två timmar till, till 6-7.
jag tror inte att han skulle behöva äta där runt fem, men jag har försökt ge honom nappen men han spottar bara ut den och efter en halvtimme ger jag honom lite ersättning så han somnar igen. håller jag på längre än så med att ge honom nappen så piggnar han oftast till till slut och då är det bara att kliva upp, och så kul är det ju inte att kliva upp 5 på morgonen
-
jag ser att jag glömde en sak, klockan 13 får han ju så klart ersättning också utöver purén, mellan 160-220