• Anonym (villrådig)

pojkar har en snopp, flickor har en....vad???

Villket ord använder ni på det kvinnliga könsorganet när ni pratar med era barn?
    Att pojkar har "Snopp" känns givet. Neutralt, oladdat och bra.
    Men vad flickor har är värre, de ord vi kakn komma på känns antingen för löjliga eller för laddade
    Hjälp mig, vad säger ni???

• Svar på tråden pojkar har en snopp, flickor har en....vad???
  • Nicke

Det riktiga namnet för hela paketet är vad jag vet Vulva på en kvinna.
    Det kom vi fram till i andra tråden om jag inte minns fel.
    Slida är ju, ja, slidan.
    Ja, det behöver de ju inte.
    Vet inte varför vi säger vårt egna egentligen då det inte ens behövs.
    Frugan började med det och jag hakade på.

Vi kom dock aldrig fram till vad hela paketet hos en man heter.
    Manligt och kvinligt könsorgan är väl så nära allt man kan komma?
    Min snopp består av ett ollon och en pung. Den består även av andra delar på insidan.
    Så, samlingsnamn för mannens könsorgan är?

Moimukulat skrev 2007-02-16 18:03:34 följande:
    Niklas: De "riktiga" namnen, vilka är det, och varför måste man använda andra ord innan de får lära sig de "riktiga namnen"?
  • Nicke

Jag såg även i andra tråden där en lärare berättade att ordet snippa nu INTE har använts på ett bra sätt i skolan där hon jobbade utan mer som något negativt.

• Moimukulat

Niklas: nej visst om man ska ha ett samlingsnamn på hela könsorganet så blir det väl just könsorganet.. Svårare är det ju kanske inte. Men i vardagligt tal är det ju inte det man säger..

• mjuik

Moimukulat: varken han eller jag är barn så det är ju egentligen inte vesäntligt. Om jag säger pulserade köttpinne förstår han vad jag menar. Det är varken vedertaget eller med i ordlistan.

Jag tror att det är bra att barn har fasta ord och inget svävande som man undviker att prata om.

• Smurftulpanen

Jag har alltid sagt hönan,fast min son säger att det heter murran(han har lärt sig på fritids).Vi har pratat om den för ett tag sen då han han ville ha reda på hur ett barn kom ut,jag sa att kommer ju från hönan.Men NEJ sa han,"dom kommer från röven".Han är fortfarande inte övertygad utan han tycker att han har rätt! ;)

• Moimukulat

Vulva har jag aldrig hört någon säga om fittan i vardagligt tal..

• Nicke

hahah barn har alltid rätt eller hur är det? ehm. :P
    Ungefär samma som kunden har alltid rätt.

Smurftulpanen skrev 2007-02-16 18:10:01 följande:
    Jag har alltid sagt hönan,fast min son säger att det heter murran(han har lärt sig på fritids).Vi har pratat om den för ett tag sen då han han ville ha reda på hur ett barn kom ut,jag sa att kommer ju från hönan.Men NEJ sa han,"dom kommer från röven".Han är fortfarande inte övertygad utan han tycker att han har rätt! ;)
  • Nicke

Inte jag heller.

Moimukulat skrev 2007-02-16 18:10:06 följande:
    Vulva har jag aldrig hört någon säga om fittan i vardagligt tal..
  • Nicke

Fittan har jag dock hört i vardagligt tal när man har varit nedlåtande eller velat slå ner på något tyvärr.

• Moimukulat

Pulserande köttpinne :) (LOL). Vi kanske ska säga köttgryta eller något liknande då :)

• Moimukulat

fitta är vedertaget, synd bara att det i vissa kretsar betyder något dåligt..

• Nimsan

Tycker att både fitta och kuk är lite av "förstörda" ord. Kan själv bara referera dem till snusk eller nedlåtenhet.

Vulva var det en liten pojke som hade lärt sig att det hette, men han bladade i hop det en hel del med Volvo.
    "åka vulva" eller "kissa med volvon" blev ju lite rörigt

• PVeraB

hörde en pojke säga snippa idag. Det lät faktist helt naturligt så jag tror jag kommer köra på det när jag får barn

• prinsesstårtan

fitta är ett ord jag inte ens använder som vuxen. tycker att det är så fruktansvärt FULT ord.

Inte för att det används som svordom utan för att det......helt enkelt är ett fult ord. Så hårt. går ju knappt at säga utan att låta arg.

• 180823
    Anonym (...) skrev 2007-02-16 15:38:20 följande:

snippa, komer jag säga till mina barn, men om mitt eget kön säger jag fitta, snippa känns mer som barnspråk, sambons heter kuk, samma orsak där

Jag tycker snopp och snippa kan man säga som vuxen också men kuk och fitta skulle inte jag säga sen när jag på nätet hittar en flickvän btw. :) men slida och penis skulle jag kunna säga kuk pch fitta låter "för fult" i mina öron usch men inget emot ni som använder de orden
  • BULLET93
    LullanK skrev 2007-02-16 14:49:22 följande:

snippa

tycker det är gulligt och förstår inte att det skulle behöva ta så många år innan man fick till ett bra namn på flickors kön....

Min mamma lärde mig som liten att jag kunde säga nedre toaletten, men hur sjukt låter inte det i ett litet barns öron!

Vissa här i Finland säger på finska "etupylly"="framrumpa" så fel!, låter helt idiotiskt i mina öron
Svar på tråden pojkar har en snopp, flickor har en....vad???