• Anonym (villrådig)

pojkar har en snopp, flickor har en....vad???

Villket ord använder ni på det kvinnliga könsorganet när ni pratar med era barn?
    Att pojkar har "Snopp" känns givet. Neutralt, oladdat och bra.
    Men vad flickor har är värre, de ord vi kakn komma på känns antingen för löjliga eller för laddade
    Hjälp mig, vad säger ni???

• Svar på tråden pojkar har en snopp, flickor har en....vad???
  • mjuik

N1klas: en del barn på dagis frågar ju fakiskt, då är det kanske bra att ha ett svar.

• Nicke

Mitt barn vet redan. Hon behöver inte fråga.

mjuik skrev 2007-02-16 17:50:17 följande:
    N1klas: en del barn på dagis frågar ju fakiskt, då är det kanske bra att ha ett svar.
  • Nicke

Japp. Jag menade att de som inte vet aldrig har fått veta av sina föräldrar. Right?
    Så, hur löser vi detta enorma problem?
    Det har fungerat i årtionden. Varför är det ett problem idag?

mjuik skrev 2007-02-16 17:53:39 följande:
    Jo fast nu finns det ju flera barn än ditt.
  • shine

Min dotter har redan lärt sig av oss att det heter pillan. Så hon frågar inte på dagis.
    Dessutom har jag hört henne ropa till fröken "kom och torka pillan"
    Och det funkar kanon. Alla fattar att det inte är öronen hon menar ;)

• Moimukulat

Hur många är det som säger snippa om sitt eget könsorgan? Allså hos vuxna kvinnor? Skulle ni säga muff, tussilago, hönan, pillan osv. också?

• mjuik

N1klas: problemet är kanske att småflickor fortfarande inte har ett namn på sitt könsorgan utan får hålla på med hemsnickrade ord.

• shine

När jag pratar med dottern om mitt kön säger jag pillan. Annars brukar jag inte prata med folk särskilt ofta om mitt kön.
    Men ja, det händer att jag säger fittan i vissa situationer ;)

• Nicke

Finns massor med namn.
    Det finns även riktiga namn som finns med i ordlistan.
    Problemet har vi vuxna skapat. Inte barnen.
    Hur mycket bryr síg barnen?
    Visst om jag säger "Elina, ditt könsorgan har inget namn.. eller ja, det du har mellan benen eftersom du inte vet vad könsorgan är. Eftersom det inte har något namn så betyder det att kvinnor.. eller tjejer.. är dåliga. Och du vet, du är ju tjej".
    Ja, då kan jag tänka mig att det kan bli problem.

De vet ju i sinom tid de "riktiga" namnen.

mjuik skrev 2007-02-16 17:56:32 följande:
    N1klas: problemet är kanske att småflickor fortfarande inte har ett namn på sitt könsorgan utan får hålla på med hemsnickrade ord.
  • Nicke

Mjo, det är ju sällan man pratar kön med andra faktiskt så, jag vetifan.
    Bara för att jag kan säga snopp om mitt könsorgan så betyder det inte att jag springer runt och ylar om min snorre.

Svar på tråden pojkar har en snopp, flickor har en....vad???