• ajnas

I badhuset: Duschar du med eller utan badkläder FÖRE bad?

Innan du kliver ned i bassängen, duschar du med badkläder på eller utan badkläder?

(för jag förutsätter att ni duschar iaf )

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-23 22:05:03:
    Jag duschar MED badkläder, liksom alla andra jag sett i badhuset. Jag har heller aldrig badat på något ställe där det suttit skylt om att man ska duscha utan badkläder. Att man ska duscha och göra sig ren - ja. Men inte att det måste ske utan badkläder.

Däremot har jag också tänkt på att man borde bli renare UTAN badkläder. Men "ingen" gör ju det. Det var lite därför jag startade denna omröstning för att se hur det låg till, om det bara var i badhusen jag besöker som det är kutym att duscha med badkläder innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-23 22:15:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m17777877.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-09 00:45:27:
    Ny omröstning! Har du ändrat uppfattning/vanor angående att duscha med badkläder? www.familjeliv.se/Forum-5-83/m18251222.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I badhuset: Duschar du med eller utan badkläder FÖRE bad?
  • Zenobia

Det händer att ja duschar med badkläderna på. I helgen vart det så. Men vi var i ett omklädningsrum för både män och kvinnor och byte om i ett bås. Så ja vågade inte springa iväg till damernas dusch med bara en handduk kring mig =)

Sen är det så att jag har svårt att få på mig en baddräckt eller bikini på blöt kropp. Då mina armar inte orkar, räcker med beskymret att ta av sig dom.

• shine

Jag tar alltid på mig baddräkten i omklädningsrummet. Enklast så.
    Sen in och duscha av sig och ut i bassängen.
    Så gör 99 % av de jag sett på vårat badhus.
    Ser ingen anledning till att jag inte skulle göra det då.

• Dofilus

shine: "Ser ingen anledning till att jag inte skulle göra det då."
    Förutom att det är fel och skitar ner vattnet onödigt mycket så det måste användas mer kemikalier för att hålla rent i bassängen?

• MuminMy

Så här är det:

De flesta simhallar och badhus har reningsanläggningar som mäter graden av olika föroreningar i vattnet och sedan doserar kemikalier "efter behov" vilket gör att om vattnet är smutsigt så behövs mer kemikalier.

Dessutom är det som så att kloret reagerar med smuts (främst basisk smuts som urin och svett) och "binder" sig till smutsen, i denna process bildas den gas ni känner lukten av och kloraminer. Denna gas är i längden inte nyttig och därför är det ju bra om man kan minimera dess förekomst. Alltså - luktar det mycket klor kan ni räkna med att vattnet är bra skitigt Dessutom är Kloraminer orsaken till röda ögon hos vissa badande.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Sånglärkan

Jag är förvånad att jag tillhör den mindre skaran! Trodde alltså att fler än 24% duschade nakna innan badet.

Tack så mycket MuminMy att du finns här och ger oss tankeställare, för även om jag duschar naken skrubbar jag mig inte precis innan. Nu ska jag bli ännu noggrannare! Med eller utan bäbis vill jag ju undvika klortillsatser i onödan.

• MuminMy

sånglärkan: jag tror faktiskt det är brist på kunskap helt enkelt, jag duschade också "lite snabbt" med baddräkt innan jag fick lära mig hur det hänger ihop och nu känns det mycket värt att faktiskt anstränga sig

När jag är instruktör på badhuset i grannorten (det händer) så märker man att de där har fått igång en kultur bland de badande att man duschar utan baddräkt före bad, där är det nästan ingen som duschar med baddräkt och är det det så får den personen rätt mycket blickar

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • grisekno

Jag duschar UTAN badkläder innan.

På Valhallabadet i gbg där jag brukar simma, tror jag faktiskt att det sitter lappar om att man ska göra det, om jag inte minns helt fel...

• shine

Dofilus: Jag är inte bekväm med min kropp. Alltså tänker jag inte visa mig naken för ett gång främlingar.
    Nope. Finns inte i min värld.

• isisisis

Efter ha följt hela tråden från början,så tycker jag det bästa vore att ha en separat dusch för de som inte törs visa sig!
    På så sätt så slipper man skit i bassängen,och de som är blyga kan gå in i lillduschen och ställa sig.
    För övrigt är det inte mer än rimligt att badhusets regler efterföljs!

• isisisis

De kan dessutom betala en separat avgift som går till kostnaden för byggnationen!

Svar på tråden I badhuset: Duschar du med eller utan badkläder FÖRE bad?