Inlägg från: Beckah82 |Visa alla inlägg
  • Beckah82

BF Juli-07 Nr3

tbmh skrev 2007-05-09 18:51:53 följande:
    Jo hon hette Mia med Rasmus tror jag att det stod
    Ja just ja...hon skriver ganska ofta...fast det kanske är någon annan tråd jag ser henne ofta i...
    solstraalen skrev 2007-05-09 18:53:13 följande:
    Själv hade jag sf 33cm igår, då var ja 32+3
    Stor
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Beckah82

Alvin hade iaf vänt sig rätt nu men låg högt och rörligt och han "kändes" normalstor sa BM när hon klämde på honom så hon misstänkte inte att han var större än normalt.

• Beckah82
    solstraalen skrev 2007-05-09 19:02:33 följande:
    Kan du känna att han ligger på rätt ledd i magen?`Om inte min bm kunde känna hur han låg å visa mig så ska jag få komma till min aurora-bm på förlossningen sen och få lära mig å känna hur han ligger ( eftersom Saga låg på tvären och det är en risk om förlossningen startar ).Kan nästan säga att ja älskar min aurora
    Jag har ju misstänkt att han vände sig rätt förra veckan och jag tyckte mig veta att han stod med huvudet nedåt och att rumpan var uppe till vänster.

BM klämde och kände och bekräftade allt sammans. Huvudet neråt och rumpan uppåt, till vänster.

Men jag skulle inte våga säga säkert själv...innan jag var hos henne idag så kunde han lika gärna legat på tvären i mitt tycke för jag tycker det är jättesvårt att bestämma delar...
  • Beckah82
    solstraalen skrev 2007-05-09 19:07:13 följande:
    Ni som har fått veta nyligen att er bebis ligger riktad rätt i magen, vart "exakt" känner ni rörelser?
    Rygg och rumpa till vänster
    Puffar, tryck och sparkar på hela högersidan (förmodligen från både fötter, knän och händer)

Plus att rumpan puffar ut ibland till vänster. När jag får SD så brukar det bli en stor rund boll över rumpan som sticker ut.
  • Beckah82
    solstraalen skrev 2007-05-09 19:33:59 följande:
    Jag har smdr dygnet runt, oavsett om ja sitter still eller är i action.Självklart blir dom många fler och mkt kraftigare om ja anstränger mig.Men så länge ja e lugn är dom bara "rejäla".
    Så bra beskrivet Så har jag med

När jag skulle lägga mig på britsen idag för att mäta SF-måttet tex...var en typisk sådan rörelse som gav jättekraftig SD till och med BM var tvungen att skratta lite över formen på magen som blev och så fick vi vänta en stund innan hon kunde klämma på magen.
  • Beckah82

Jag sprang i trappor (ja, bokstavligen) , gick flera kilometer om dagen. Hoppade stundsmatta och gjorde bakåtkullerbyttor när jag gick över tiden  med Victor.

Ungen svarade med att ligga kvar i magen och jäsa tills BF+18...

• Beckah82
    Pusselbiten86 skrev 2007-05-09 21:20:28 följande:
    tjejer..Hur mkt hade ni gått upp i vecka 30 ? 29+.....Ni som är så långt
    Typ 8 kg

Nu i 31+ har jag gått upp 12
  • Beckah82
    zandrisen skrev 2007-05-09 21:35:20 följande:
    Jaha, då sticker vi till förlossningen IGEN. Håll tummarna igen.
    Åh nej!

Håller alla tummar och tår som finns!!! Vilken "tur" att han är så pass stor för sin ålder iallafall och att du redan fått kortison.

STOR kram och lycka till!!!
  • Beckah82
    Trollie skrev 2007-05-09 21:36:52 följande:
    Beckah:När ska oturen sluta förfölja dej (er)? Du måste ju värsta oturen både vad det gäller att få sjukdomar och läkare.
    Tja...för min del får det gärna räcka...typ NU så imorgon på Glukosbelastningen har turen vänt så jag får fina värden där
  • Beckah82
    Det gick bra idag jag hade ett fastevärde på 4,8 och två timmar efter sockerlösningen hade jag 8,1

Men jag har nog aldrig i mitt liv varit så törstig! När jag väl kom till MVC och skulle dricka lösningen så bokstavligen kastade jag i mig de tre glasen. Tror inget smakat så ljuvligt någon gång! Bara att få känna den fukten i halsen var underbart så jag kan inte hålla med om att det var äckligt. Tvärt om en befrielse att äntligen få dricka NÅGOT

jag är ju förkyld med världens torrhosta och ont i halsen...och att inte få dricka något i det läget är rena döden. jag förstörde rösten och kunde inte prata på halva dagen bara för att halsen varit för torr och ond.

Anyway det gick ju bra iallafall så jag antar att jag kan andas ut

Så här är det (om någon är intresserad):

Graviditetsdiabetes definieras som:

Slump-P-Glukos >=12.2 mmol/l
    Faste-P-Glukos >= 7,0 mmol/l.
    P-Glukos kapillärt >= 10.0 efter oral glukosbelastning

Dvs, vid ett vanligt stick i fingret hos MVC, oavsett vad du ätit innan: om du får 12.2 eller högre behövs ingen vidare utredning: Du HAR då graviditetsdiabetes. Samma sak om du har ett fastevärde på 7.0 eller om du har 10.0 och uppåt två timmar efter oral sockerlösning.

När görs Glukosbelastning?

<= 8,0      Normalt utfall.
    8-12        Genomför oral glukosbelastning.
    >= 12,2     Graviditetsdiabetes.

Dvs. Om du har högre än 8.0 på ett vanligt stick i fingret hos MVC utan förberedelse så går man vidare och gör en glukosbelastning. Om du hu har över 12.2 görs ingen vidare utredning. 

Glukosbelastning, Gravida - Tolkning resultat

Normal glukostolerans:

0-prov<=6,3 mmol/L
    120min-prov <=8,7 mmol/L

Nedsatt glukostolerans:

0-prov 6,4-6,9 mmol/L
    120min-prov 8,8-9,9 mmol/L

Graviditetsdiabetes:

0-prov >=7,0 mmol/L
    120min-prov  >=10,0 mmol/L

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3